- 140 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
CERVANTES.
CERVANTES KİMDİR?
Tam adı Miguel de Cervantes olan ünlü yazar 29 Eylül 1547 yılında İspanya’da dünyaya gelmiştir. İspanyol şair, romancı, oyun yazarıdır. Ünlü Don Kişot Romanının yazarıdır. Don Kişot Modern Avrupa’nın ilk romanı olarak kabul edilir. Bu roman batı edebiyatının klasikleri arasında yer almaktadır. Aynı zamanda bugüne kadar yazılan romanlar arasında en iyi kurgusal eserler arasında ilk sırada gelir.
Cervantes edebiyat hayatına çok genç yaşlarda başlamıştır. Genç yaşta önemli denemelere imza atmış bir isimdir. Çağdaş romanın babası olarak da bilinmektedir. İyi bir eğitim alamamıştır. Ancak kendi kendini iyi bir şekilde geliştirerek iyi bir yazar olma özelliği taşımaktadır. Bir kavga sonucu hüküm giyince İtalya’ya kaçmak zorunda kaldı. İtalya’da haçlı ordusuna yazıldı. Haçlılar o zamanlar Osmanlılar ile birlikte savaş halindeydi. Haçlılara yazılmasına neden olan olay ise II.Selim’in Kıbrıs’ı ele geçirmesi olmuştur. Bu nedenle Haçlılar bir birlik oluşturdular. Cervantes de bu birliğe katıldı. 1571 yılında yapılan İnebahtı Deniz Şavaşı’nda Osmanlılara karşı savaşmıştır. Bu savaş sırasında sol elini kaybetmek durumunda kalmıştır.
Eserleri
Don Kişot, Galatea, Uyarıcı Hikâyeler, Parnassos’a Yolculuk,
Cervantes İspanya’da dünyaya gelmiştir. Madrid yakınlarında gezgin bir cerrah olan adamın 7 çocuğundan dördüncüsü olarak dünyaya gelmiştir. Düzenli bir eğitim görme şansı olmamıştır. Ancak Cervantes düzenli eğitim görmemesine karşın kendisini sürekli geliştirmiştir. Madrid’de kendi kendini geliştirme olanağını bulmuştur. Bir kavgadan dolayı sürgüne maruz kalmıştır. Sürgüne maruz kalınca da İtalya’ya kaçmak durumunda kalmıştır.
O tarihlerde Osmanlı Devleti başında bulunan II. Selim Kıbrıs’ı ele geçirdi. Bunun üzerine ise V. Pius Osmanlı Devletine karşı haçlı seferi düzenlemeye hazırlanmaktaydı. Cervantes bu nedenden ötürü haçlı ordusuna yazıldı. 1571 yılında gerçekleşen İnebahtı Deniz Savaşında Osmanlı Devletine karşı savaştı. Bu savaşta sol kolunu yitirdi. 1575 yılında ispanyaya dönmek üzereyken Türk korsanlarının eline düştü. Kuzey Afrika’ya götürüldü. Burada köle olarak çalıştırılacaktı. Ailesinde fidye istenildi. İstenilen fidye ödenince serbest bırakıldı. Sarayda görev alamadı. O da bunun üzerine edebiyata yönelmeye karar verdi. Cervantes 23 Nisan 1616 yılında Madrid’de hayata gözlerini yumd
Edebiyata yönelmesi ile birlikte ilk eserini 1584 yılında La Galatea romanı ile birlikte yayımlamıştır. İlk eserini yayımladığı yılda evlendi ve ailesini geçindirmek için vergi memurluğu yapmıştır. Yaptığı hesaplarda açık çıkınca belli bir süre hapis yatmıştır. 1605 yılında yayımladığı Don Kişot romanı ile büyük bir başarıya imza atmıştır. Kendi yazdığı romanın kahramanlık öykülerini sürekli okuyarak şövalyelere inanmış ve kendisi de şövalye olmaya karar vermiştir. Cervantes Don Kişot eserinde şövalyeler ile alay etmektedir. Bu romanda hanları şato, yel değirmenlerini dev sanmaktadır. Romanda atıldığı serüvenlerden düş kırıklığına uğrayarak eve döner. Don Kişot romanında insan doğasını derinden kavradığı görülmektedir.
Don Kişot yazıldığı tarihten bu yana birçok dile çevrilmiştir. Don Kişot sayesinde adını bütün dünyaya duyurmayı başarmıştır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.