İş Elinizden Gelecek Kendi İşinizi Kendiniz Göreceksiniz Ustanın Çekici Bin Altın Devri Çoktaaan Geçmiş
Tesisatçı fiyatları konusunda uçuk rakamlardan söz ediliyordu ama inanmak istemiyordum o kadar da değil yahu diyordum. Hiç de düşündüğüm gibi değilmiş. Cidden ufacık işe büyük paralar istiyorlarmış. Mesele yeni. Geçen haftanın eseri. Hem işimiz yarım sayılır, hem cebimizden bir ton para çıktı hem de hasar ve zayiat verildi.
...
Yıllardır el atmam bu işlere. Atsam da beceremem mutlaka bir sakametlik çıkar ya bir yer kırılır veya bir şeyler işlevsiz hale getirilir. Yaptığım işe de hanımefendi tarafından kırk bahane bulunur, bir türlü beğenilmez. O nedenle devrettim oğluma bu işleri. Bilebildiği kadar yapıyor. En azından ampul ve musluk takabiliyor.
...
Evde bir kaç gündür bir sızıntı var ve bir bakın deniliyor ama ben duymaza yatıyorum. Konuya hiç girmiyorum bu nedenle ihale yine oğluma kalıyor. Evde olmadığım vakit işe el atılıyor uğraşırken uğraşırken sorun çıkıyor. Bir yerinden boru kırılıyor. Bu nedenle tesisatçı çağırılmak zorunda kalınıyor.
...
Tek tek dükkanlarına uğruyorum ancak hepsi kapalı ve fakat bir levhada işteyim arayabilirsiniz yazılı. Arıyorum ama hemen olmaz ya akşama ya yarına deniliyor. Bu su işi başka şeye benzemez. Olmaması büyük sorun. En erken gelebilecek olana fiyat soruyorum yüklü bir para istiyor buna rağmen tamam gelebilirsin diyorum. Malzeme soruyor, ihtiyaç var mı öğrenmek istiyor, iki muslukla gel diyorum. Sorun nedir diyor iyiden iyiye anlatıyorum. Olmaz o fiyata diyor ve yükleniyor. El mecbur istediği rakama rıza göstermek durumunda kalıyorum gel kardesim gel diyorum.
...
Arıza beş dakikada gideriliyor. Musluklar takılıyor. İş lavabonun payandasına gelince kim söktü bunu sökmesi kolay takması zor diyor. Uğraşıyor zorluyor terliyor seramiği elinden kaydırıp düşürüyor. Kırıyor ama suçu üzerimize atıyor. Dokunmamış olsaydınız sorun yoktu takardım diyor. Yaptığı hataya bahane üretiyor. Baştan ağzımızı tıkıyor.
Sineye çekiyoruz. Özür yazır yok. Parasını aldığıyla gittiği bir oluyor. Yaptığı iş randıman vermiyor. Hatasını yine biz gideriyoruz. Kırdığı seramiğinse yenisini temin edemiyoruz.
...
Bu işlere bir standart getirilmeli. Her isteyen ustayım diye piyasaya çıkamamalı. Belirli bir ücret tarifesi olmalı. Malzemesi otuz lira olan bir şeyin ustalığı üç yüz lira olmamalı. Parça normalde işçilikten fazla olur. İki musluğun fiyatı otuz altı lira ama değişim ücreti üç yüz lira. Üstelik hasar vereceksiniz, güzelim seramiği kıracaksınız, un ufak edeceksiniz. Bir özür bile dilemeden gideceksiniz.
Kemal GÜL
07.09.2022