- 225 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ÖZ DOYUMA ULAŞMIŞ ÖĞRETMEN YETİŞKİN EĞTİMİ VE NORMLARI
ÖZ DOYUMA ULAŞMIŞ ÖĞRETMEN
Gençliğin kıymeti bilinseydi herkes onlara gıpta ile bakar ve geleceğe hazırlama gayretine girerdi. Yetiştirilmiş ve bazı değerlerle donatılmış gençlik geleceğin güneşidir. Gençliği değerli kılan milli manevi ve kültürel değerlerle kodlanmış olan değerlerdir.
Genç Geçmiş kuşağa küfretmeyen hatta gıpta ile bakan içinde bulunduğu topluma saygı duyup gelişimine katkı yapan geleceğe bazı değerleri bırakmanın içine giren ve kendini mesul sayan kişidir. Her kültürde ve her yaşta toplumun koyduğu bazı normlar vardır. Bu normlara göre davranmak Bulunduğu yaş ortamına göre değişmektedir. Öğrenme sürecinde bu yaş normlarına göre oluşmaktadır.
Yetişkinlerin deneyimleri ve gerçek yaşam sorunları öğrenmeyi belirleyicidir. Yetişkinden beklenen öğrencilik rolü, yetişkin olmanın getirdiği rol ve sorumluluklara göre ikinci plandadır. Yetişkin eğiticileri, yetişkinlerin toplumdaki temel rolünün öncelikle sözü edilen sorumlulukları yerine getirmek olduğunu, eğitim bu sorumlulukları dikkate aldığında ve öğrenmenin içeriği bu sorumluklarla ilişkilendirildiğinde yetişkinler için anlamlı olacağını dikkate almaları gerekir.
Örnek rol modeli olan yetişkinler ne derece rol modellik yaptıklarına ve olduklarına dikkat etmeliler. İyi bir rol modellik yapamıyorsa gençlikten şikâyet etme hakkını da kendinde görmemeli. Kendi kültür birikimine örf adet ve töresine milli değerlerine göre eğitilmiş bir gençlik seviyesi yüksek bir toplumun ferdi olurlar.
Tüm eğitim kurumları kendisinden bir önceki eğitim kurumundan aldığı öğrencilerini devredeceği kuruma tam olarak kültür donanımına sahip bireyler olarak devretmeli. Dönüp dolaşıp öğretmen ve eğitim kurumlarına geliyoruz. öğretmenin samimiyetinin öğrencileriyle olan ilişkilerinde kendi gerçek duygularını yaşaması, rol yapmaksızın, maskeler takmaksızın doğal, saydam ve kendisi gibi olabilmeyi gerektirdiğini ifade etmektedir.
Öğretmen-öğrenci ilişkilerinde, insana saygı ilkesini tehlikeye düşürmeden, doğru davranışı onaylaması, doğru olmayanı düzeltme koşulları sağlaması öğretmenin içtenliğinin ve dürüstlüğünün gereğidir. İçtenlik ve dürüstlük ilkeleri, öğretmenin öğrencileri ile olan ilişkilerinde, saygı ilkesini tehlikeye düşürmeden, öğrencinin doğru davranışlarını onaylaması, doğru olmayanı düzeltme koşulları sağlaması beklenir. Edep, güzel ahlak sahibi olmayı gerektirir.
Güzel ahlak sahibi öğretmen, belirli etik ilkeler setine sahiptir, yaşamını bu ilkeler doğrultusunda sürdürür ve sınıf yönetimini de bu ilklere göre gerçekleştirir. Etik ilkeler, insanların toplumda nasıl davranacaklarını belirler. Bundan dolayı öğretmenin öncelikle kendi etik ilkelerinin olması ve öğrencilerine etik ilkelere sahip olma bilincini yerleştirmesi gerekir. Edepli olmakla birlikte vicdan sahibi olan öğretmen, öğrencilerine ve topluma karşı sorumluluk duygusu taşır.
Yetişkinin içinde yaşadığı toplumun siyasal yönetimine katılmasını, aktif bir yurttaşlık bilinci ve demokratik bir anlayış geliştirmesini amaçlayan programlar hazırlamalı Eğitim öz doyum için yapılırsa ki olması gerekende budur. Kişi kendini topluma verebileceği değerlerin tümüne sahip olur.
Biz buna öz doyuma ulaşmış bir öğretmen ya da kültürüne göre yetiştirilmiş bir öğretmen diyoruz• Dindar. İmanlı ve edepli öğretmen, bu imanın verdiği motivasyon ile öğrencilerini de imanlı bireyler olarak yetiştirecektir. Güçlü bir imanı, kul hakkı yememeyi, başkalarına eziyet etmemeyi, doğruluktan ayrılmamayı gerektirir.
Bu özelliklere sahip öğretmen temel insan haklarına saygılı olur, her bir öğrenciye karşı sorumluluklarını hakkıyla yerine getirir, derslerine hazırlı ve planlı girer. Bunun bir doğurgusu olarak sınıfta öğretme-öğrenme etkinlikleri etkili olur ve her bir öğrenci kendi potansiyelleri doğrultusunda kendisini geliştirme imkânı bulur. İman, kul hakkını koruduğu kadar hiçbir canlıya eziyet edilmemesini gerektirir. Tenkit kolaydır ama örnek olabilmek deneyim ister anlayış ister ahlak ister.
Genç bir çift, yeni bir mahalledeki yeni evlerine taşınmışlar. Sabah kahvaltı yaparlarken, komşu da çamaşırları asıyormuş. Kadın kocasına: Bak, çamaşırları yeterince temiz değil, çamaşır yıkamayı bilmiyor, belki de doğru sabunu kullanmıyor, demiş. Kocası ona bakmış, hiçbir şey söylememiş, kahvaltısına devam etmiş. Kadın, komşusunun çamaşır astığını gördüğü her sabah aynı yorumu yapmaya devam etmiş. Bir ay kadar sonra, bir sabah, komşusunun çamaşırlarının tertemiz olduğunu gören kadın çok şaşırmış, bak demiş kocasına Çamaşır yıkamayı öğrendi sonunda, merak ediyorum, kim öğretti acaba?’
Kocası hanımına Ben bu sabah biraz erken kalkıp penceremizi sildim’ diye cevap vermiş. Başkalarını izlerken gördüklerimiz, baktığımız pencerenin ne kadar temiz olduğuna bağlıdır.
Birini eleştirmeden ve hemen yargılamaya davranmadan önce Kalp(pencere) durumumuza bakmayı ve ‘iyi’olanı görmeye hazır olup olmadığımızı fark etmeyi unutmayalım. Öğretmen örnek alınan rol modeldir Eğer örnek olabilirse çok şeyi davranış ve tavırları ile düzeltebilir ve değiştirebilir.
======================AR==================5
YETİŞKİN EĞTİMİ VE NORMLARI
Eğitim; alan olarak çok geniş bir alandır. Eğitim alanlarının tümünü olumlu bir halde doldurabilmek çok zor olabildiği gibi geniş bir zaman süreci ister.
Biz bu alanları belirlemekte çok da mahir değiliz. Eğitim alanının çok geniş olduğunu yazdık ve söyledik. Uzun bir zaman dilimine ihtiyaç olduğunu defalarca tekrarladık. Bir milleti ayakta tutan değerleri inceleyecek olursak ki bunlar Milli değerler, Dini değerler, Kültürel değerler. Bu üçayağı dengeli bir şekilde hayata geçirebilirsek verim alınacağı aşikârdır.
Gençliği hayata hazırlayacak olan eğitim kurumlarının yanında ona destek olan sivil toplum kuruluşları Sportif faaliyet gösteren kurumlar Aile ve sosyal politikalar bakanlığın bazı kuruluşlarına büyük bir görev düşmektedir.
Eğitim kurumlarının ele aldığı gençliğin yanında o gençliğin aile kurumlarını bir eğitime tabi tutmak gerektiğini düşünüyorum. Laf olsun diye oluşturulan kısa vadeli kurslarla bu iş çözülmez. Milli eğitim müdürlüklerinde Yetişkin eğitim şubesi müdürlüğü kurularak sürekli işleyen bir program uygulanmalı ve Yetişkin Birey doğumdan ölüme, hem toplum tarafından düzenlenmiş evrelerden, hem de biyolojik
evrelerden geçirmeli. Toplum, bazı yaş normları koyarak eğitime katkıda bulunabilir. Örneğin bir erkek ya da kadın için en uygun okulu bitirme, evlenme, çocuk sahibi olma, emekliye ayrılma yaşını toplum belirler. Devlette bazı yaş normları koyabilir. Örneğin seçimlerde oy verme yaşı, asgari evlenme yaşı, sürücü belgesi alma yaşı, emekliye ayrılma yaşı böyledir. Yaş normları Toplumun bireylerden yaşına uygun davranması konusunda beklentileri vardır. Toplumda, bir iş-meslek sahibi, eş, anne, baba gibi rolleri yerine getiren kişi yetişkindir dediğimizde yetişkinin toplumdaki sorumluluklarına vurgu yapıyoruz demektir.
Kendi yaşamlarını yönetme sorumluluğunu üstüne alan, kendi kararlarını vermeye kendini hazır
hisseden kişiler milli dini ve kültürel açıdan kendilerini yetiştirmeliler ki Eğitimine katkıda bulunacakları çocuklarına dolu dolu birikimlerini aktarma fırsatı olsun.
Milli Eğitim müdürlüklerinde kurulacak olan yetişkin eğitimi şube müdürlükleri her derecedeki eğitim kurumlarında bir şube açarak bu işe başlayabilir. Yetişkinler toplumdaki çeşitli rolleri yerine getirmeye başladıkça, birikimli olarak gelişir ve birey iş sahibi olduğunda, evlendiğinde kendisinin ve toplumun gözünde yetişkinlik statüsü kazanır.
Her yaş gurubunun Hayatta daha verimli olmasını sağlayacak olan sistemli bir eğitimi hayata geçirmezsek çok kalmış ve gelişmeyi ileriye ötelemiş oluruz.2006 yılında bir komisyon oluşturup, değerli sıram diye bir proje hazırlayıp bir yıl boyunca dönerli bir şekilde okula uyguladığımızda Okulun ve çevresinin doksan dere olumlu yönde değişikliğe neden olduğunu gördüm Bu projemiz Osmangazi üniversitesinin değerler eğitimi sempozyumunda çok beğenildiğini ve Türkiye genelinde uygulanabilir gibi bir kaliteye sahip olduğunu defalarca tekrarladılar.
=====================AR========================6
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.