- 373 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Bitkilere Su Ya Sabah Erkenden Ya da Gece Geç Vakit Verilir ve Bu Sayede Hem Bitkiniz İyi Gelişir Hem de Su Tasarrufu Sağlanır
Yağışın yeterli olduğu durumlarda bitkiler sulanmaksızın da verim verebilirler. Su ihtiyacı duruma ve şartlara göre değişebilir. Öncelikle bitkinin tür ve çeşidi bu hususça önemlidir. Kimi bitkiler doğası gereği, morfolojik ve fizyolojik yapısı gereği az kimileri fazla su isteyebilir. Su ihtiyacında mevsimler ve günler önemli olabileceği gibi rakım, yer ve vaziyet de önemli olabilir. Vaziyetten kasıt bitkinin bulunduğu yerin güney ya da kuzey, çukur ya da tümsek, olması gibi durumlara ilişkindir. Ayrıca toprak yapısı da su ihtiyacını etkileyen diğer bir husustur. Kumlu topraklar suyu sızdırdığı için bitki bu tip topraklarda daha sıki killi topraklar tuttuğu için daha seyrek su isteyebilir.
……………………..
Suyun verilme şekli de önemlidir. Damla, yağmurlama, salma gibi sulama farklılıkları bitkinin daha erken veya geç sulanma gerekçesidir. Salmayla kontrollü olmaması nedeniyle daha fazla su toprağa verilir ve bitki daha uzun süre bundan istifade edebilir. Ancak çok daha fazla ve gereksiz su kullanımına neden olur. Yağmurlama da bitkinin tüm yüzeyi etkilenecek şekilde su verilirken damla sulama sisteminde doğrudan bitkinin dibine yani kök bölgesine verilir. En sağlıklı ve tasarruflu sulama şekli de budur. Üstelik yabancı ot kontrolü de bu yolla sağlanmış olur, fazla çapadan ve maliyetten korunmuş olunur.
…………………….
Su niçin sabahın erken veya gecenin geç saatinde verilmelidir sorusunun cevabı ise; bir kere serin vakitte bitkinin bundan daha iyi istifade edeceği, toprak sıcaklığı nedeniyle bitki kök bölgesine daha ideal sıcaklıktaki suyun verileceği, toprağın soğuması nedeniyle suyun daha tasarruflu kullanılacağı hadisesidir.
…………………….
Özellikle yağmurlama sulama sisteminde bitki yüzeyine yağmur düşer gibi bir sulama tarzı söz konusu olduğundan gündüz sıcak saatlerde bu damlacıklar güneş ısı ve ışığının etkisi altında bitkide fiziki olumsuzlukların ortaya çıkmasına neden olabilir. Ancak serinlikten hoşlanan bitkiler bu durumdan olumlu etkilenir. Mesela çimler, özellikle dar yapraklılar. Suyu seven sucul bitkiler ve kuraklığa dayanan kaktüs tarzı bitkiler de yaprak ayalarının genişliği ve darlığı nedeniyle ihtiyacı dikkate alınarak gerektiği kadar su verilmelidir.
Kemal SEYFİ
12.08.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.