- 303 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ABD'NİN PLANI TUTMADI
ABD’ nin planı tutmadı
ABD, İngiliz ve AB geçen yılki NATO toplantısında Çin’in bir şekilde önünün kesilmesi, İran’ın susturulması, Rusya ile sınırı olan Ukrayna’yı şımartarak Rusya ile hesaplaşılması, Türkiye’nin şartlarını zorlaştırarak pasif kalması sağlanacaktı.
Hepsi yıl içerisinde tuttu sadece Türkiye ile ilgili planları geri tepti. Gerçi Rusya ile hesaplaşma konusu da henüz bitmiş değil. İran mı evet sustu ambargolar belini büktü. Eğer İran birazcık ileri görüşlü basiretli yöneticilere sahip olsaydı Suriye’de DEAŞ’a Ve PKK; PYD’ ya destek vermez. Hatta Türkiye’nin yanında yer alırdı. NATO’da Yeni gelişmelere göre üye ülkelerin nasıl davranacağı konuşulması gerekirken, bunların yerine, Türkiye’nin üye ülkelerdeki PKK, YPG; FETÖ gibi hain örgütlerin desteklenmemesi ve iadesi, mali kaynaklarının kesilmesi konuşuluyor.
Bu beklenmedik bir durum. Ne var ki Türkiye’nin diretmesi üzerine mecburen konuşmak zorunda kaldılar. Liderler zirvesi normal olarak; Rusya ve Çin’e karşı NATO’nun ne yapması gerektiği bir başka toplantıya mı ertelendi bilmiyorum. Ama ABD belki de oda oda dolaşarak AB ülkeleriyle konuşmuşta olabilir. Yine de uyanık olmak gerekir. Zira ABD ve AB ülkeleri Türkiye’nin isteklerini geciktirip başka başka şartlar önümüze koyabilirler. Zira menfeatları söz konusu olduğunda kıvırmayı iyi bilirler.
Bürükseldeki görüşmelerde İsveç ve Finlandiya’ya Türkiye’yi kısır vaatlerle oyalayamayacaklarını, lafla peynir gemisinin yürümediğini anladılar.
Dünya şaşırdı kaldı. Bu anlaşma ile üye ülkelere elinizdeki PKK; PYD ve FETÖ’cüleri bize iade edin manası çıkıyor. Aynı zamanda mali desteklerinin kesilmesi ayrı bir uyarı. AB ve ABD’nin bundan sonra ikide bir terennüm ettiği savunma silah ambargosu uygularız tehdidini de bertaraf etti.
Dolayısıyla Türkiye NATO’nun kendi yanında olmasını talep eden bir statüye yükseldi. Ve bir anda Türkiye ile ilgili bütün olumsuz algılar olumlu bir şekle dönüştü. Diğer AB ülkeleriyle aynı mekanizmanın işletilmesinin de önünü açtı. Ayrıca Türkiye’nin taviz vermesi söz konusu bile değil. Tam tersine bu iki ülke yazılı taahhütlerini yerine getirmezlerse NATO’ya giremeyeceklerini artık çok iyi biliyorlar. Türkiye her durumda bu iki ülkenin üyeliklerini reddedebileceği gibi geçici veya daimî olarak üyelik sürecini askıya alabilir.
Konuyu biraz daha ileri götürecek olursak: Türkiye NATO’dan başka tavizlerde alabilir Geçmiş dönemlerde aldığı tavizlere benzer tavizler. Ama şu anda Bu iki ülkeden alınan tavizlerin yanında aynı anlaşma ile diğer NATO ülkelerininde benzer uygulamalara uyması gerektiği aşikardır.
Muhalefeti ve bazı aydın geçinen akademisyenleri rahatsız etse de bu böyle Bir yerlerinizi de yırtsanız Türkiye bu anlaşmadan bütün istediklerini söke söke aldı.
NATO ne karar verirse o olur diyenler, çıkarlarımızı at pazarlığı zannedenler. AB ile aramızı bozmayalım çığırtkanlığı yapanlar, egede gerginlik çıkarmayalım diyenler şimdi anladınız mı Türkiye’nin gücünü. Türkiye jeopolitik avantajını kullanarak şartlarını önlerine koydu ve alması gereken ne varsa aldı.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.