Rüzgarı Olmayan Ülke: Suriye-2
Suriye, yıllardır Türkiye’ye karşı kullanılan en kötü komşularımızdan biri oldu. Yunanistan ve Rum kesimiyle işbirliği ve Türkiye’de faaliyet gösteren birçok sol örgütlere, özellikle PKK’ya, KGB’ ye, Asala’ya yıllarca lojistik destek ve ev sahipliği yaptı. Haşhaş üretimi ve uyuşturucu trafiğini kontrol ederek, özellikle Yunanistan, Almanya, Hollanda ve Fransa’da kurulu paravan şirketler ve diplomatik kuryelerle Avrupa’ya köprü kurdular. İran, ülkesinde uyuşturucuya yasak koyarken Afganistan’dan gelen uyuşturucuya Suriye istihbarat teşkilatlarıyla PKK’yı eroin gelirleriyle besleyip büyüttüler. PKK Suriye üzerinden yılda bir milyon doların üzerinde gelir elde ediyordu. Şam, Halep ve Lazkiye’de özel kamplar ve alanlar tahsis edilmişti. Suriye, Türkiye ve ABD’nin baskılarına rağmen asla PKK’dan desteğini çekmedi. Türk Genel Kurmay ve Emniyetinin PKK’nın kaynaklarını kurutma çalışmalarıyla 1998’de Türkiye’nin Suriye’yi tehdidi ve Türkiye ile ABD’nin çıkarlarının çakışması, Suriye, İran, Yunanistan, Ermenistan ile Rusya ittifakını zora soktu. Kenya’nın Yunanistan büyükelçiliğinden paket yapılarak alınan Apo cam sera içinde Türkiye’de hala el bebek gül bebek yaşatılmaya devam etmektedir.
Bunun yanında 1982 yılında kendisi de bir Nusayri olan Hafız Esad, Hama ve Humus’ta Sünni Müslüman halkın örgütlenmesi önlemek için tank ve uçaklarla saldırdı. Hama ve Humus’ta yüzlerce cami, türbe ve külliye yakıp yıkıldı. on binin üzerinde Sünni Müslüman insan hunharca meydanlarda ve hapishanelerde işkence altında öldürüldü.
Hafız Esad’ın ani ölümü ve yerine geçen ve İngiltere’de öğrenim gören oğlu Beşar Esad, Suriye için yeni umutları da beraberinde getirdi. Batı ülkelerinin ortadoğu ile sömürgecilik dışında hiçbir bağı olmayan batı ülkelerine rağmen tarihi, dini ve kültürel bağları olan Türkiye’nin değerlere sahip çıkılması, geliştirilmesi ve stratejik çıkar ve hedefleri açısından çok önemlidir. Bin bir entrikalarla çıkarıldığımız ortadoğu’dan ilişkilerimizi Batılı ülke çıkarlarına feda etmemeliyiz. ABD, İsrail ve İngiltere’nin bizleri veya bizlere düşman kılmaya çalıştığı Suriye, İran, Irak ve Lübnan’la köklü dostluklarımızın olduğunu da unutmamalıyız.
Yıllar boş yere heba edildi. İnsan komşularıyla iyi olmazsa nasıl huzurlu ve mutlu olur? Bu devletler için de geçerli değil mi? Buna hemen hemen herkesin “evet” diyeceğini görür gibiyim. Son hükümet döneminde karşılıklı atılan adımlar ve Amerika’nın petrol uğruna Irak’ı yerle bir etmesi ve Suriye’ye siyasi hücumları yakınlaşmayı daha bir hızlandırdığına inanıyorum.
Üç yıl önce Suriye’ye gitmek istemiştim ama nasip olmamıştı.
Km. - 290505