- 626 Okunma
- 6 Yorum
- 2 Beğeni
Tarihsiz, İmzasız ( Film İncelemesi)
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Film Adı:Tarihsiz,İmzasız
Yönetmen: Vahid Jalilvand
Yıl:2017
İran sineması diyince ilk kim geliyor aklınıza? Behzad mı yoksa Mohsen Makhmalbaf mı? Benim aklıma ilk önce Asghar Farhadi gelirdi. Lakin galiba Vahid Jalilvand’ın bu filminden sonra artık Farhadi
gelmeyecek.
Vicdan ile akıl arasında gidip gelen
bir belirsizliktir İran sineması.
Tarıhsiz,imzasız filmi de bu belirsizlik arasında yerini alıyor. Vahid J. yoksul bir aile ile, bir adli tıp doktoru arasında gelişen olayların vicdan ve akıl arasında gidip gelmesini işliyor filmde.Başroldeki doktor, gece arabasıyla yolda giderken aniden önüne çıkan bir motosiklete çarpar. Motosiklette bir baba ve oğlu vardır. Boynuna darbe alan çocuğun durumu iyi göründüğü için bir miktar para karşılığında yollarına devam ederler. Olay tam olarak o gece başlıyor.Doktor sabah hastanede adli tıpa gelenlerin isimlerini okur ve listede dün gece çarptığı çocuğun ismini de görür. Çocuk, doktorun bir arkadaşı tarafından otopsiye alınır ve ölüm nedeninin botulizm olduğu görülür. Bir hafta önce bozuk et satın alan baba, olayı kabullenir.Fakat otopsinin sonucu başroldeki doktor için hiçbir şey ifade etmemektedir. Çocuğun ölümünün, kazayla ilişkili olduğuna emin olan doktor çocuğu tekrar otopsiye alacaktır. Fakat olayın üstünden 2 hafta geçmiştir ve bu yüzden mezarı tekrar açtırması gerekecektir.Doktorun kendi içinde verdiği savaş onu içten içe tüketmeye başlayıncaya kadar o, akıl-vicdan arasında gidip gelen herhangi bir iran sineması karakteriydi. Ve vicdanı uğruna feda ettiği güzel hayatını, mahkeme karşısına çıkarak devam ettirecektir.Doktor, işlediği suçun değil, ihmalkarlığının Raskolnikov’ u olmuştu. Zamanın kişi için yavaş aktığı zamanda verilmesi gerekilen kararın ne olacağı sorununun işlendiği bir film.
#bedounetarıkhbedouneemza #nodatenosignature
YORUMLAR
Median Saroyan
Median Saroyan
Vicdan insana dan dan dan ateş etmez elbet, fizik işleyişe bağlı olmayan bir kimya haşmetidir onun sergilediği, içten içe kemirir mensuplarını, soylu yüce bir duygudur o
Yüreğinize, emeğinize, kaleminize, kelamınıza bereket hocam
Gün başarınızı tebrik ederim
Selam ve saygılarımla.
Median Saroyan
Selam ve saygı ile...
Bu yazıyı okuyunca, V. Jalilvand'ın "Tarihsiz, İmzasiz" filmi gözümün önüne geldi yeniden. Bir kaç yıl önce görmüştüm onu. Filmdeki olayın olağanüstü iyi örgüsü, karekterler, performans, kurgusu vs çok etkiliydi. Hele çocuğun ailesinin acısı, suçluluk duyguları ve çaresizlikleri... Doktorun ızdırabı tüyler ürpertici...
Aslında bir çok İran'lı film rejisörü çok başarılı filmler yapmışlardır. Örneğin Abbas Kiorastami uluslar arası alanda çok sözü edilen rejisördür.
İran'lı film yönetmenleri genellikle sosyal içerikli ve toplumsal olayları inceleyen; kadının toplumdaki konumu, aile içi hierarşi, kültürel dokular vs incelerler. Baskıya, tehditlere rağmen duruşlarıyla saygınlık kazanmişşardır. Ben ayıca, filmlerin felsefi yanını ve görselliğini de çok takdir etmişimdir. Bu güne değin gördüğüm hiç bir filmin ertesinde düş kırıklığına uğramamışımdır. Bilakis düşündürmüş ve o toplumu anlamamda öğretici olmuşlardır...
Yönetmenler arasında A. Farhadi, M. Makmahlbaf, Ali. Hatami, Ali. Abbasi, Susan Taslimi'in yapıtları çok beğendiklerim arasında...
Güzel ve aydınlatıcı bir konuyu incelemişsiniz, kıymetli şairim.
Güne gelmesine de çok sevindim.
Teşekkürler, saygılar ve çokça tebriklerimle.
Median Saroyan
Saygı ve selamlarımla.
Kesinlikle izleyeceğim.
Vicdanla akıl arasında gidip gelmek neyin sonucu diye düşününce bununla ilgili de bir yazı olsa ne güzel olur dedim içimden.
Yürekten tebrikler
Saygılar