- 359 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Firik Ütüm Zamanı
Arama motorlarına yazsan firik, öncelik Antep Firik Plavı çıkıverir karşınıza.
Oysa daha mevzuya başlama hamlesiyle birlikte o koku lezzet ve yaz sıcağındaki çıtırtı bile kulaklarımda çınlamadı değil.
İlk buğday taneleri olgunlaşmadan süt taneden kuru bakliyata geçiş aşamasından bahsederim. En yakın tarla kimindir hesap etmeden ya da en çabuk kızarmaya hangisi başladı başlayacak aşamasında elbetteki biraz korsan maharetle şeleklenip düşeriz evin yoluna.
Yeşilin haramı olmaz derdi büyüklerimiz. O hesaptan çok mercimek nohut yolmayanımız yoktur da. Eriği elmayı çağlayı da es geçmeyelim bu arada.
Firik yolma olayında her nedense helali zorlar ve ta uzakta da olsa kendi tarlamıza gider ordan yolardık firik ütme saplı buğdayını. Her nedense dönüş yolunda sırtımızdaki şeleğin bizim tarladan olduğunu en az üç dört kontrol noktasında izahta zorlanmaz da değildik.
Nihayetinde sağ selamet evin önüne serer. Yeşil sapların güneşte bir miktar gevremeye terk eder. Etrafına da en küçüğümüzü bekçi bırakırdık. Tavuk culuk istilasına meydan vermemek adına. Akşam ferahlığı başlar başlamaz hayma kenarından yolduğumuz kuru tutuşturma otlarının katalizlemesiyle ateşe start verirdik vermesine de. Kirbit temini sekteye uğramazsa.Yanışı bile bir lezzet verirdi ki sormayın.
Ütüm tamamlanır. Kül içinden kavrulmuş buğday başakları tek tek seçilir. Mahallenin sefilinden evin en küçüğüne kadar kız erkek ayrım gözetmeden firikteki söz sahibi büyüğümüz dudaklara is bıyıklarını çizer.
Toplanan kavruk başaklar çilingir ya da gözer üzerinde sürtülerek denelenir. Kapçıkları ayrılana kadar taneler iyice sürtülmeli amma.
Son aşama evden kaçak göçek getirilen sofra bezi serilir poyraza yamaç. Her ihtimale karşı sekiz baş horantanın ortak havlusu da hazır bulunur elde. Rüzgar varsa savrum başlar firik taneleri bulgur bulgur düşer de düşer. Rüzgar yoksa her firik emekçisi o anonim havluyu alıp çevirererek sallayarak ve "yiil ölmüş gür gür gür gür". Nakaratıyla rüzgara nispet yaparak onun esmesini provake eder.
Savrum tamanlanır. Ekibin eline yüzüne üstüne başına is sinmiş ne gam. İse bezenmiş sofra bezi çırpılıp yerine gizlice bırakılsa da o firik dumanıyla onun isi zaten kabullenilmiştir. Sıcağın alnında saatletce çekilen eziyet sonrası nüfus başına düşen miktar bir avuç firik bile değildir hiç bir zaman. Anca firik ağasının hakkıdır dolu dolu bir goşam.
Tadı lezzeti verdiği rayihası unutulmaz ki. Hani diyorlarya ortak anılar biriktirdik. Böyle bir ortak anının cap canlı sezonunda bile Maldivlerde dahi karşılığı yoktur vesselam
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.