- 283 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ALEXANDER VON HUMBOLDT.
ALEXANDER VON HUMBOLDT KİMDİR?
Alexander von Humboldt; (d. 14 Eylül 1769, Berlin – ö. 6 Mayıs 1859, Berlin), fiziksel coğrafya ve biyocoğrafyanın klasik döneminin (bugün bu bilim dalları yer bilimleri ile ekolojinin kapsamı içindedir) önde gelen bilim adamlarından Alman doğabilimci ve kâşiftir. Kosmos (Evren) adlı yapıtıyla bilimin geniş halk kitleleri arasında yaygınlaşmasına önemli katkıda bulunmuştur. Güney Amerika’nın batı kıyısı açıklarındaki Humboldt Akıntısı (bugün Peru Akıntısı) adını ondan almıştır.
Gençliği.
Humboldt, II. Friedrich’in (Büyük) ordusunda görev yapan bir subayın oğluydu. Annesi, XIV. Louis’nin 1685’te Huguenot’ların (Fransız Protestanları) dinsel özgürlüklerini kaldırması üzerine Fransa’yı terk eden bir aileden geliyordu. Alexander ve kardeşi Wilhelm’i, babalarının 1779’da ölmesinden sonra, katı bir Kalvenci ve sert bir kadın olan anneleri yetiştirdi. Yüksek kamu görevlerine gelmelerini istediği için onlara klasik kültür, yabancı dil ve matematiğin yanı sıra siyasal tarih ve ekonomi dersleri de aldırdı. Sık sık hastalanan bir çocuk olan Alexander, başlangıçta tembel bir öğrenciydi. Oldukça huzursuz olduğu bu dönemde orduya katılmayı düşünüyor, dersleri de ancak ailesinin baskısıyla izliyordu. 1787’de Frankfurt an der Oder Üniversitesi’nde bir yıl iktisat okudu, ertesi yıl Berlin’e geçerek bir süre mühendislik öğrenimi gördü. Bu sırada botaniğe karşı büyük bir ilgi duymaya başladı. Çevreden bitki örnekleri topladı ve bunları sınıflandırmayı öğrendi. Ama Brandenburg bölgesinin bitki örtüsü tutkulu bir botanikçiyi doyurucu çeşitlilikte değildi; Humboldt Avrupa dışındaki ülkelere geziler yapmayı düşlemeye başladı.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.