- 620 Okunma
- 0 Yorum
- 2 Beğeni
NAMAZ DİNİMİZİN DİREĞİ MÜMİNLERİN MİRACIDIR
NAMAZ MÜMİNİN MİRACIDIR..
Namazı, tâdîl-i erkânına ve şartlarına riâyet ederek vaktinde edâ etmelidir. Müslüman olmak, büluğ ve akıl, namazın farz olmasının şartlarıdır. 7 yaşına ulaşan çocuğa namaz kılmasını emretmek ve ona kılmasını öğretmek velisi üzerine lâzımdır. 10 yaşına ulaşan çocuk artık namaz kılmaya alışmalı ve bir daha terk etmemelidir.
Namaz, Cenâb-ı Hakk’ın zâhirî ve bâtınî nimetlerine şükür ve günahlara keffâret için kılınmaktadır. Bütün peygamberlerin ümmetlerinin tamamı, namaz kılmakla emrolunmuşlardır.
Cenâb-ı Hak, Kitâb-ı Kerîm’inde birçok âyet-i celîlesi ile namazı hakkıyla kılmayı emir buyuruyor. Hâtemü’l-Enbiyâ Efendimiz Hazretleri de Kelime-i Şehâdet’ten sonra namazın, İslâm’ın binası olup diğer ibadetlere üstün olduğunu ve Cenâb-ı Hakk’ın namaz ile hataları affedeceğini beyan eyliyor.
Namaz, müminin mîracıdır. El bağlayıp tazim ile Cenâb-ı Hakk’ın huzurunda bulunmaktır. Namaz, her türlü kötü şeylerden insanları meneder. Zikrullah ile parlayan kalbe İlâhî feyizler akseder.
Hatıra gelen şeyler giderilerek kalp huzuru ve tadîl-i erkân üzere kılınan namazda, bedenî hareketler muntazam olacağından, böyle kılınan bir namazın insanın vücuduna sıhhat bakımından da faydası açıktır.
Namaz; Müslümanın ölüm kapısına ulaştığında dahi ihlâsının şahidi ve Cenâb-ı Hakk’ın rahmetine kavuşması için kurtuluş rehberidir.
Namazı terk eden, Cenâb-ı Hakk’ın İlâhî feyz ve ihsanlarından mahrum olacağından, Resûlullah (s.a.v.) Efendimiz Hazretleri, “(İçinde) namaz olmayan dinde hayır yoktur!” buyurmuşlardır.
BEŞ VAKİT NAMAZ ÇOK ÖNEMLİ..
Namaz Hz. Allah cc. ile kulları arasında bir sıla buluşmadır.Kulun miraca,Huzurullaha çıkarak kulluğunu Allah cc. ye arzetmesidir.Namaz yine kelime-i şehadetten sonra gelen İslam dininin en önemli ikinci şartından birisidir.
Hz. Allah cc. Kur’anı Kerimde Ve egimis Salate li zikri..Zikrim için Namaz kıl...(1)buyurmaktadır.
Hz. Resulullah sav ise Essalatü miracül mü’mini.Namaz mü’minin Miracıdır.Buyurmuştur.
Yine Resulullah sav. Efendimiz:Akrabü ma yekünül abdü.Miner Rabbi fisalati.Kulun Allah cc. ye en yakın olduğu ana namazdadır buyurmaktadır.
Yine Peygamber sav.Efendimiz:Li meallahi Vaktün.Benim Allah cc.ile beraber olduğum bir vakit vardır.buyurduğu özel vakit,namazdır.
Namaz günahları yok eden bir ibadettir.Namaz musalliyi yani namaz kılanı,fuhşiyat ve münkerattan yani kötü olan her işten ,Allahın cc. yasakladığı her fenalıktan nehyeder yani korur sakındırır.(2)
Namaz ibadeti Resulullah sav. Efendimizin,Erihni Ya Bilal.Beni rahatlat Ya Bilal buyurmak suretiyle dünyada rahatlamayı talep ettiği bir ibadettir.Namaz İslam Dininin direğidir.
Namaz İslam ile küfür arasını ayıran bir ibadettir.(3)
Mektubatın yazarı İmam-ı Rabbani ksa.başka bir mektubunda :
Bilesin ki namaz mertebesi,ahiretteki Ru’yetüllah mertebesi gibidir.Binanaleyh dünyada Allaha cc. kurbiyyetin(yakınlaşmanın)nihayeti ancak namazda ;ahirette kurbiyyetin nihayeti de bizatihi ru’yetüllahtadır.Sair ibadetler,namaz için birer vesiledir.Namz ise masıttandır(ulaşılmak istenen maksat) buyurmuşlardır.(4)
Namazın hakikatine şuuru olan bir musalli(namaz kılan),namzı kılarken adeta bu dünya hayatından çıkarak diğer bir hayata geçer.Şüphesiz o vakitte; ahirete mahsus devletten çok büyük nasiplere nail olur.(5)
Muhammed Masum ksa.Hz.ler, de Nama her ne kadar suret hasebiyle dünyadan bir şey olsa da hakikatte ahirettendir.Zira,mü’minnin miracıdır ve ahirete taallük eden nasibini tahsil eder.(6)
Hz. Enes ra. rivayet ediyor:Resulullah sav.Efendimizin,vefat ederken yaptığı vasiyeti şu idi.:Aman namaza sarılın!Köle ve cariyelerinizin hukukuna riayet edin.(7)
Abdullah bin Amr ra. anlatıyor.Bir kimse Resulullah Efendimize gelerek:
-Ya Resulullah!Amelelrin en hayırlısı nedir? Dedi.Peygamber sav.Efendimiz de :-Namazdır,buyurdu.
-Sonra hangisidir?
Deyince ,yine:-Namazdır buyurdu.Üç defa sorulan bu suale,aynı cevabı verdi.
Dördüncü defasında ise:-Allah yolunda cihad etmektir,buyurdular.(8)
Misver bin Mahreme ra.Hazretleri anlatıyor:
Hz. Ömer ra.hançerlendiğinde,zaman zaman bayılıyordu.Bir defasında yanına geldim.Üstüne bir örtü örtmüşlerdi.
Yanındakilere:-Kendisini nasıl buluyorsunuz? diye sordum.
-Gördüğünüz gibi(baygın) dediler.Namaza çağırdınız mı?Yaşıyorsa,onu namazadan başka bir şey korkutup uyandıramaz dedim.
Bu ikazım üzerine,-Ya Emirel Müminin!Nmaz kılındı! dediler.Bunun üzerine uyanarak:
-Öyle mi? Vllahi namazı terkedenin İslamda hakkı yoktur,dediler.Ve yarasından kanlar aka aka namazını kıldı.(9)
NAMAZIN DIŞINDAKİ ŞARTLAR:
Namazın farzları on ikidir. Bunların bir kısmı namazdan önce olup namaza hazırlık niteliğindedir. Bunlara "namazın şartları" denir. Bir kısmı da, namaza durunca yapılır ki bunlara da "namazın rükunları" denir.
Namazın Şartları:
1. Hadesten Taharet: Gözle görülmeyen pisliklerden temizlenmektir. Bu abdest almak, gusletmek, bunların mümkün olmadığı zamanlarda teyemmüm etmekle olur.
2. Necâsetten Taharet: Gözle görülen pisliklerden temizlenmektir. Bu pislikler namaz kılan kimsenin vücudunda, elbisesinde, namaz kılacağı yerde olur.
3. Setrü’l Avret: Örtülmesi gereken yerlerin kapatılması demektir. Erkeklerde diz kapağı ile göbek arası, kadınlarda ise el, yüz ve ayak dışındaki her yerin örtülmesi gerekir. Namazın bir rüknünü eda edecek kadar bir zaman içinde örtülmesi gereken bir organın dörtte biri açılırsa namaz bozulur.
4. İstikbâli Kıble: Namaz kılan kimsenin Kâbe yönüne yönelmesidir. Göğsünü kıbleden (yaklaşık 45 derece) çeviren kimsenin namazı bozulur.
5. Vakit: Farz ve Vacip olan her namaz için belli bir vakit vardır. Namazların kendi vakitleri içinde kılınması farzdır. Vaktinden önce namaz kılınamaz. Özürsüz olarak sonra ya bırakmakta günahtır.
6.Niyet: Kılınacak olan namazın zihnen hatırlanmasıdır. İmamın imâmete, cemaatin da imama uymaya niyetlenmesi gerekir.
HADESTEN TAHARET:
Namaza ilk olarak bir maddi hazırlık gerekir.Gusul gerektiren bir durum varsa gusül abdesti yoksa normal namaz kılmak için almak gereken abdest alınır.
Abdest almadan önce de taharetlenilir.Bu da taharet-i kamile denilen kamil manada bir temizlikle olur.Buna Fıkıh ilminde istinca,istibra ve istinkaya riayet ettikten sonra usule uygun olarak abdesti suyla almak denilir.
İSTİNCA:Sebileyn denilen kadın ve erkekteki iki yol (ön ve arka yollar)dan çıkan kaba ve ince necaseti (pislikleri) temizlemektir.
Bu ilk yıllarda taşlarla yapılırdı.Sonradan bezle yapılırsa da günümüzde tuvalet kağıdı denilen yazı yazılamayan temiz beyaz l kağıtlarla kolayca yapılmaktadır.
İSTİBRA:Erkeklerin küçük abdestten sonra idrar akıntısının iyice kesildiğine kanaat getirinceye kadar itina özen göstermesidir.Bir manada idrarın bittikten sonra kurulanmasıdır.
İstibra kadınlarda yoktur.Kimisi öksürerek kimis de hareket ederek ya da erkelerin yaşları kadar adım atıp yürümeleri ile idrar akıntısı sona ermekte olup kurulanıp sonrasında abdeste başlanılmalıdır.
İSTİNKA:İstincada mübalağa(aşırı davranma,hassas olma) yapmaktır ki,önce kabasını kağıtla,taşla silinmek,sonra suyla yıkamak,son ra da kağıtla veya temiz bezle kurulanmaktır.(10)
Abdest alındıktan sonra namaza hazır hale gelinse de namaza durmadan evvel bir de manevi olarak hazırlık yapılır ki o da kalp ile olur.
Namaza ikinci olarak ta manen hazır olmalıdır.Manevi hazırlık Kulun kalbinin namaza hazırlanmasıdır ki bu da namazın ruhu mesabesindedir.(yerindedir)
Kelimei şehadetten sonra İslam dininin en önemli farzı olan namazın kalp huzur halindeyken kılınması gerekir.Bunun için dünya gailesini dünyalık işleri bir tarafa koyup öylece namaza durmak lazımdır.
Bu da ancak insanın masiva denilen dünyadan dünya işlerinden kurtulup huzuru Rahmanda hazır olması ve nefsi emmare denilen habisin karşısında durmasıyla mümkün olabilir.
Hazreti Hasan ra.buyurdular ki:Kalp hazır olmadan kılınan namaz musallinin(namaz kılanın)ukubetini(azabını) süratlendirir.Buyurmuşlardır.(11)
YARARLANILAN KAYNAKLAR:
1.s.Taha.a.14
2.S.Ankebuta.45
3.Mektubat-ı Rabbani c.1.s.250 M.260.
4.Mektubat-ı Rabbani c.1 s.128 M.137
5.Mektubat-ı Şerife c.1 s.255 m.261
6.Mektubat-ı Masum c.1 s.23
7.Hayatüs Sahabe Tercümesi c.3 s.354
8.Hayatüs Sahabe Tercümesi c.3, s.353
9.Hayatüs Sahabe Tercemesi c.3.s.362
10.Nimet-i İslam c.1 s.55
11.Kadı Beyzavi Haşiyesi,Şeyhzade,c.3 s.397
Devam edecek..
11.05.2022//KIRIKKALE
HİDAYET DOĞAN OSMANOĞLU
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.