- 310 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Mısırda Yetişen Büyük Velîlerden, Kelâm Alimi ve Şâir Şeyh İbni Nûh (Rahmetullahi Teâlâ Aleyh) Hazretlerinin, El-Vahîd fî Sülûk-i Ehl-it-Tevhîd İsimli Kıymetli Bir Kitabı Vardır, Talebelerinden Birine Şöyle Nasîhat Ediyor;
Mısırda Yetişen Büyük Velîlerden, Kelâm Alimi ve Şâir Şeyh İbni Nûh (Rahmetullahi Teâlâ Aleyh) Hazretlerinin, El-Vahîd fî Sülûk-i Ehl-it-Tevhîd İsimli Kıymetli Bir Kitabı Vardır, Talebelerinden Birine Şöyle Nasîhat Ediyor;
—Evladım! Her Zaman Şu Hususlara Titizlikle Riayet Et;
1- Evini Temiz Tut! Dünyalık {Maddi} Kirlerden Temizlediğin Gibi; {Bilerek, Bilmeyerek İşlediğin Hatalarını, Günahlarını, Kusurlarını da} İbadetlerinle Manevi Temizliğinle Temizle Nurlandır.
2- Gıybeti Terket! Dilini Daima Zikrullaha Alıştır, Unutmaki! Konuştuklarımızdan Dolayı Hesâba Çekileceğimiz İçin Peygamber Efendimiz {Sav} Bir Hadis-i Şerifinde; "Ya Hayır {Konuşun} Söyleyin Ya da Susun" Buyurdu. (Buhari-Edep)
3- Âhiret İşlerine Sarıl! Zikir, Tesbihat, Sohbet, Kur’anı Kerimi Çok Oku ve Hayırlar Yap, İnsanlara Daima Hakkı {İslamı Anlat} Tavsiye Et.
4- Daima Allah’u Teâlâyı An, O’nu Hâtırından Çıkarma! Bunlardan Sonra da Şunları Yap; Senden Ayrılacak Şeyden, O Seni Terk Etmeden Önce, Sen Ondan Ayrıl. Sana Lazım Olacak Şeye, O Şey Sana Lazım Olmadan Önce, Ona Sâhip Ol! Takvâya Sarıl! Her Şeyi Allah İçin Yap!
—Kıymetli Evladım; Bütün Hayırlar Şu Beş Şeydedir;
1- Allah İçin Sevmek; Sevdiğini Allah İçin Sev, Sevmediğini de Allah İçin Sevme.
2- Allah’u Teâlâya Kulluk Vazifelerini Samimi ve Doğru Olarak Yapmak; Yaratılış Gayeni İyi Oku Öğren Dünyaya Geliş Amacın Nedir, Allahu Teala Senden Ne İstiyor, “Akaidi İslamiyeyi” Öğren ve Hayatında Yaşa ki Sonra Pişman Olmayasın.
3- Allah’u Teâlânın Emirlerine {Helal Kıldığı Şeylere} Uymak.
4- Allah’u Teâlânın Yasak Ettiği {Haramlarından} Şeylerden Sakınmak.
5- Allah’u Teâlâdan Uzaklaştıracak İşleri Bırakıp, O’nun Rızâsını Kazandıracak İşleri {Amelleri} Yapmak.
— Evladım; Akıllı İnsan Yukarıda Sayılanlardan Sonra Şu Beş Şeyi de Yapmalıdır;
1- Allah’u Teâlânın Sevdiğini Sevmek.
2- Allah’u Teâlânın Buğzettiğine Buğzetmek.
3- Allah İçin Sabretmek.
4- Allah’u Teâlânın Hükmüne Rızâ Göstermek.
5- Her İşini Allah’u Teâlâya Havale Etmek. Allahü Teâlânın Dilediği ve Takdîr Ettiğini Güzel Görmek.
Şu Hasletleri Kendinde Bulundur: Ahlâkını iyi yap. Vakitlerinin kıymetini bil. Kaçırdığın şeye üzülme. Gelenden memnûn ol. Allahü teâlânın bütün mahlûkâtına karşı şefkatli ol.
İnsanlarla arkadaşlık ederken şunlara riâyet et: Onlardan gelen eziyet ve sıkıntılara sabret. Fakat sen onlara kat’iyyen eziyet etme. İyi olsun, kötü olsun, bütün herkese iyilik yap. Onlara adâletle muâmele et. Onlara Allah için nasîhatta bulun.
— İnsanlara Karşı Kendinde Şu Vasıfları Bulundur;
1- İnsanların Arasında Selâmı Yay.
2- Onlardan Aç Olanları Doyur.
3- Onlara Karşı Yumuşak Konuş.
4- Herkese Güler Yüz Göster.
5- İnsanlarla Münâkaşa ve Münazara Yapma!
— İnsanlar Arasında Şunlara da Riâyet Et;
1- Onlara Düşmanlık Yapma.
2- Onlarla Münâkaşa Yapma.
3- Onlar Arasında Lüzumsuz Konuşma.
4- Onların Kusur ve Eksiklerini Ortaya Koyma!
Yine insanlara karşı dikkat edilecek hususlardan bâzıları da şunlardır: Kişinin kendisini, insanların en aşağısından bile daha üstün görmemesi gerekir. Çünkü kişi, Allahü teâlâ katında durumunun ne olacağını bilemez. Hiç kimseyi küçümsememeli, hiç kimse ile alay etmemelidir. Çünkü Allahü teâlâ, insanı en güzel şekilde yaratmıştır.
Yine kişiye, insanlar arasında şunlar gerekir: İnsanların arasını ıslâh etmeli. Onların arasındaki ihtilâf ve anlaşmazlıklara girmemelidir. Onların ufak tefek hatâ ve kusûrlarını görmezlikten gelmeli, onları örtmelidir. Îkâz edilmesi gerekiyorsa, uygun şekilde söylemelidir. Gücünün yettiği nisbette iyilikle emredip, kötülükten men etmelidir. Onlara yumuşaklıkla muâmele etmelidir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.