- 411 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Evliyaullahtan Hacı Bayram Veli {Rahmetullahi Teala Aleyh} Hazretlerinden Nasihatler
Evliyaullahtan Hacı Bayram Veli {Rahmetullahi Teala Aleyh} Hazretleri Buyurdular ki;
— Efendimizin Bir Emrini Yerine Getirmek mi İstiyorsunuz? Çocukların Başını Okşayın! Çalışın! Zengin Bile Olsanız Çalışın. Boş Gezenlerin Arkadaşı Şeytandır! Ölümü Çok Hatırlayınız. Hesabınızı, Hesaba Çekilmeden Yapınız.
— Dünya Gamından Kurtulmak İsteyen Kabristanlara Gitsin. Alim ve Velileri Çokça Ziyaret Ediniz ki Şefaatlerine Kavuşasınız. Arkadaşlarınızın Kusurları Emanet Gibidir. Onları Sır Gibi Saklayınız.
— Çarşıda ve Cami Avlusunda Bir Şey Yemeyiniz. Yol Ortasında Durmayınız. Ticaret Erbabının Dükkanlarında Uzun Müddet Oturmayınız.
— Hiçbir Günahı Küçümsemeyin, Çok Çalışın. Boş Gezenler, Zengin Bile Olsa, Arkadaşları Şeytan, Kalpleri Şeytanın Konağı Olur.
— Helâlinden Kazanıp, Ondan Fakirlere Cömertçe Veriniz.
— Ölümü Çok Hatırlayınız. Ölüm Gelmeden Hesabınızı Yapınız. Tövbe Ediniz ki, Affa Kavuşasınız.
— Dünya Gamından, Nefsin Sıkıştırmasından Hafifleyip Kurtulmak İstiyorsanız, Kabristanları Sık Sık Ziyaret Ediniz.
— Ayıp ve Kusurlarını Gördüğünüz Arkadaşlarınızın, Komşularınızın, Sırlarını İfşa Etmeyiniz, Çünkü Gördüğünüz Bu Sırlar, Size Emanettir. Emanete Hıyanet ise, Çirkin Bir Harekettir.
— Âlim ve velilerin kabirlerini ziyaret ediniz. Zira o büyükler, kendilerini ziyaret edenlere şefâat ederler.
Halk içinde Allah’ı çokça anınız. Bu durum maneviyatı yükseltir, katı kalpleri yumuşatır.
— Hiç bir günahı küçümsemeyiniz, boş durmayıp çalışınız. Çalışanları Allah sever. Boş gezenler zengin bile olsalar yoldaşları şeytan, kalpleri şeytana konaktır.
— Her Nerede Olursanız Olunuz Sizi Allah’ın Gördüğünü Unutmayınız. Allah’tan Korkunuz, Fenalıklardan {Haramlardan, Fitneden, Fesaddan, Kötü Söz Söylemekten} Sakınınız.
— Neresi Seni Dünyaya Çekiyorsa, Sana Allah’ı Unutturuyorsa Orası Senin Helakin İçin Bir Tuzaktır.
— Neresi Seni Allah’a Yöneltiyorsa, Seni Düşündürüyorsa Orası Cennete Gitmen İçin Bir Duraktır.
— Emaneti Koruyunuz. Zira Din de Size Emanettir, Beden de.
— Her Namazın Sonunda Size Hoş Gelen Bir İbadeti Adet Edininiz. Örneğin; Birkaç İstiğfar Çekmek, Bir Sure Yada Ayet Okumak, Allah’ı Zikretmek. Ezanla Birlikte Camide Olunuz, Cahiller Sizden İlerde Bulunmasın.
— Her Ayın Tek Günlerinde veya En Azbirinde, On Beşinde ve Sonunda Olmak Üzere Oruç Tutmaya Gayret Ediniz.
— Sakın Ölümü Unutmayınız, Her Gece Onu Hatırlayınız, Hesabınızı Yapınız, Olur ki Tövbe Edince Hak’ta Sizi Affeder.
— Nefsinizi Daima Kontrol Altında Tutunuz. Düşünün, Onu Başı Boş Bırakmayın, Zira Her Fırsatta Sizi Ateşe Götürür.
— Sakın Dünyalığın Varsa Ona Güvenmeyiniz, Yoksa Çalışıp Helalinden Elde Ediniz, Kazandığından Fakirlere Cömertçe Payını Veriniz.
Kimden İlim Tahsil Etmişsen O Hocan İçin Daima Allah’tan Rahmet ve Mağfiret Dileyiniz.
— Başkalarından Daha Çok Çalışıp Çok İlim Sahibi Olunuz. Önce İlim Tahsil Ediniz, Sonra Helalinden Para Kazanıp Evleniniz. İlmi Bir Konuyu Özüne Göre Düşününüz, Öyle Karar Veriniz, Dıştan Görünüşe Bakıp Yanılmayınız.
— Başkalarından Daha İhlâslı ve Daha Çok İbadet Etmedikçe, Başkalarından Daha Çok İhsanda Bulunmadıkça Rahat Etmeyiniz. Mezarlıkları Sık Sık Ziyaret Ediniz.
— Dünya Gamından ve Nefsin Sıkıştırmasından Kurtulursunuz. Çünkü Nefsin Tek Korktuğu ve Aldatamadığı Yer Mezarlıktır. Ölenin Kendisi Olacağını ve Azabı Tadacağını İyi Bilir. Bütün İşlerde Cimrilikten Sakınınız. İnsanlığınızı Koruyunuz. Güzel Huylu ve Merhametli Olunuz. Ne Halde Olursanız Olun Dünyaya Rağbeti Azaltınız.
— Kötülükten Uzaklaşınız. Her Daim Nasihat Ediniz. Oyun Oynanan (Kumar… vb) Gibi Yerlere, Laubali Konuşulan Meclislere Girmeyiniz.
— Aile Arasında Adaba Dikkat Ediniz.
Ayıplarını Gördüğünüz Komşuyu Kınamayınız, Sırlarını Açıklamayınız. Çünkü Gördüğünüz Bu Sır Dize Emanettir, Emanete Hıyanet Kötü ve Çirkin Bir Fiildir.
— Çok Gülmeyiniz Zira Kalbiniz Kararır. Sakin ve Ağırbaşlı Olunuz, Yürürken Başınız Önde Vakarlı Bir Şekilde Yürüyünüz, Aceleci Olmayınız.
İyi Bilin ki Öfke, Düşünceyi, İyi Düşünmeyi Daraltır. Sonunda İnsan Yanılır.
— Konuşurken Gürleme, Bağırıp Çağırma, Yüksek Sesle Bile Konuşma.
Allah’a İsyan Yolunda {Haramlarda, Harama Giden Yollar ve İşlerde, Seni Harama Götürecek Kimselerle Dost ve Arkadaş Olma} Kimseye Yardımcı Olma.
— Adalet Güzel Ama Emir’de {Devlet İdarecilerinde, Yöneticilerinde} Olursa Daha Güzeldir, Cömertlik Güzel Ama Zenginde Olursa Daha Güzeldir, Sabır Güzel Ama Fakirde Olursa Daha Güzeldir, Tövbe Güzel Ama Gençlerde Olursa Daha Güzeldir, Utanmak Güzel Ama Hanımlarda Olursa Daha Güzeldir. Devlet Büyükleriyle İlişkilerinizde Ateşten Faydalandığınız Gibi Olun. Uzakça Durun, Isınacak Kadar Yaklaşın.
— Büyüklerin Huzuruna Girerken, Hem Kendi Kadrini Hem de Başkasının Kıymetini Bilen Olun. İlimde Hukuki Meselelerde Sana Teklif Edilecek İşler Ancak Kendine Uygun Olanları Kabul Etki Sonuçta Başka Bir Görüşü Savunmak Zorunda Kalmayasın.
— Cahil Zümre Arasında Ne Gülün Ne de Gülümseyin. Cahil Topluluktan Sakının, Onlarla Tartışmaya Girmeyin.
Çok Konuşmayın, Sorulanları Biliyorsanız Cevap Verin. Kaynak Gösterin ki Dinleyenler Bunu Şüphe ile Karşılamasın.
— Halkın Önünde Konuşmayın {Tartışma Yapmayın} Ancak Sorulursa Cevap Verin. Avam ve Zenginler Arasında Dini ve Zaruri Bilgiye Dair Sözlerden Çekinin. Zira Zenginliğe ve Mala Karşı Zaafın Var Gibi Anlaşılmasın.
— Yol Ortasını İşgal Etmeyiniz.
Beyaz Giyinmeyi Adet Edininiz. Zira Bu Huy Sizi Daha Dikkatli Kılar.
— Padişah {Devlet Başkanı, Başbakan ve İdarecileri} Huzurunda Dahi Olsanız Hakkı ve Hakikati Söylemekten Korkmayınız. Padişah Sizi Hoşlanmadığınız, Dininize Uymayan Bir İşe Tayin Etse Kabul Etmeyiniz. Bu Güzel Nasihatlerin Her Biri Bir Hadis-i Şerifin Mealidir.
— İnsanların Fitnesinden Kurtulmak İstiyorsanız, Çarşı ve Pazarlarda Sık Sık Bulunmayınız.
— Hiddet ve Kin, Hakikatleri Gören Gözleri Kör Eder. Öfke, İyi Düşünmeyi Daraltır, Yanıltır.
— Allahü Teâlâya İsyan Yolunda, Hiçbir Kimseye Yardım Etmeyiniz.
— Küçük Çocukları Seviniz, Başlarını Okşayınız. Onları Sevindiriniz ki, Peygamber Efendimizin Emrini Yerine Getirmiş Olasınız.