- 394 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
BİN AYDAN HAYIRLI LEYLE-İ KADİR-KADİR GECENİZ MÜBAREK OLSUN..
Rabbi Tealaya sonsuz hamd-ü senalar olsun ki yine bu sene bizi Kadir gecesiyle müşerref eyledi.Kur’an’da adı geçen tek ay Ramazan ayıdır; tek gece de Kadir Gecesidir.
Bu bereketli saatlerin şeref ve kıymetini Kainatın Rabbi Sevgili Habibine haber vermektedir. Bu gecenin faziletine o kadar değer verilmektedir ki, o vakitlerde tecelli edecek rahmetin ve ruhani hadiselerin anlatılması için müstakil bir sure inmiştir. Bu sure Kadr Süresidir.
Yine Cenab-ı Hak bu gecenin kudsiyetini bildirmek için beş ayetli bir surede üç defa "Leyletü’l-Kadr" ifadesini açıkça zikretmektedir:
"Şüphesiz, o Kur’an’ı Kadir Gecesinde indirdik. Bilir misin, Kadir Gecesi nedir? Kadir Gecesi bin aydan daha hayırlıdır."Bu gecede olan ulvi hadiseler de surenin sonunda şöyle ifade buyurulur :
"O gecede melekler ve Cebrail Rablerinin izniyle her iş için arka arkaya iner. O gece, tan yerinin aydınlanmasına kadar bir selamettir."
KADİR GECESİ’NİN FAZİLETİ..
Ashâb-ı Kirâm, “Kadir Gecesi, bin aydan daha hayırlıdır.” meâlindeki, Kadr Sûresi’nin 3. âyet-i kerîmesine sevindikleri kadar hiçbir şeye sevinmediler.
Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem, Ashâbına, İsrâîloğullarından dört kişiyi anlattı. Bunlar -göz açıp yumuncaya kadar kısa bir zaman dahi Allâhü Teâlâ’ya âsî olmadan- seksen sene ibadet etmişlerdi. Ashâb-ı Kirâm da bundan dolayı hayret etmişlerdi.
Cebrâîl (a.s.) geldi ve “Yâ Muhammed! Sen ve Ashâbın, bu zâtların göz açıp yumuncaya kadar kısa bir vakit dahi olsa, Allâh’a isyan etmeden seksen sene ibadet etmelerine hayret ettiniz. Allâhü Teâlâ, sana bundan daha hayırlısını indirdi.” dedi ve “İnnâ enzelnâhü fî leyleti’l-kadr...”
(Biz, onu Kadir Gecesi’nde indirdik) meâlindeki âyet-i kerîme ile başlayan Kadr Sûresi’ni sonuna kadar okudu. Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem ve Ashâb-ı Kirâm buna çok sevindiler.
Cenâb-ı Hak, bazı kıymetli şeyleri birçok hikmetler için gizlemiştir: Kullarının bütün ibâdet ve tâatlara rağbet etmesi için rızâsını ibâdet ve tâatlarda; büyük-küçük günahlardan kaçınmaları için gadabını günahlarda;
Bütün isimlerine ta’zîm edilmesi için İsm-i A’zam’ı Kur’ân-ı Kerîm’de; bütün namazların muhâfaza edilmesi, hepsine ehemmiyet verilmesi için salât-ı vüstâ (orta namazı)nın hangi namaz olduğunu;
Günün tamamında duâ edilmesi için cuma günündeki icâbet saatini (duânın kabul edilen vaktini);
Hiç kimseyi hor ve hakîr görmemek için velî kullarını; Ramazan’ın her gecesini ibâdet ve tâatla ihyâ edip daha çok sevap kazansınlar diye de Kadir Gecesi’ni gizlemiştir.
Kadir Gecesi’nin pek çok husûsiyetinden birkaçı:
Resûl-i Ekrem Efendimiz (s.a.v.) Kadir Gecesi’nin bâzı alâmetlerini bildirmiştir:
O gece gökyüzü parlak ve bulutsuz, hava latîf olur; soğuk veya sıcak olmaz. O gecenin sabahında güneş ziyâsız (solgun) olarak doğar.
Kadir Gecesi, içerisinde Kur’ân-ı Kerîm indirilen mübârek gecedir.
Bu gecede yapılan ibâdet (içinde Kadir Gecesi olmayan) bin ayda yapılan ibâdetten daha hayırlıdır. Resûlullâh Efendimize (s.a.v.) kendisinden önceki ümmetlerin ömrü gösterildi. Ümmetinin ömürlerini kısa gördü. Bunun üzerine Hz. Allah bin aydan daha hayırlı olan Kadir Gecesi’ni ihsân etti.
Kadir Gecesi’nde meleklerin ve Rûh’un inmesi: Bu gecenin esrârını görmek üzere inen meleklerden yeryüzü dolup daraldığı için bu geceye darlık mânâsına olan “kadr” ismi verilmiştir. Resûlullâh Efendimiz (s.a.v.) buyurdular ki:
“Kadir Gecesi olunca Allâhü Teâlâ, Cebrâil’e (as.) emreder. Cebrâil (as.) yanlarında yeşil bir sancak bulunan meleklerle yeryüzüne inip sancağı Ka’be’nin üzerine dikerler. Cebrâil (as.) bu gece melekleri teşvik eder. Onlar da her ayakta bulunana, durana, oturana, namaz kılana ve zikredene selâm verir ve onlarla musâfaha eder, yaptıkları duâlara âmin derler. Bu, fecir vaktine kadar devam eder.” Bu gece, sabah vaktine kadar selâmettir.
Ashâb-ı Kirâm, Allâhü Teâlâ’nın Kadir Gecesi hakkında “Bin aydan hayırlıdır.” meâlindeki Kadr sûresinin 3. âyet-i kerîmesine sevindikleri kadar hiçbir şeye sevinmediler.
Resûlullâh Efendimiz (s.a.v.) Ashâbına İsrailoğullarından dört kişiyi anlattı. Bunlar -göz açıp yumuncaya kadar bir zaman dahi Allâh’a âsî olmadan- seksen sene ibâdet etmişlerdi. Resûlullâh’ın (s.a.v.) Ashâbı da bundan dolayı hayret etmişlerdi. Cebrâil (a.s.) geldi ve:
“Yâ Muhammed! Sen ve Ashâbın, bu zâtların göz açıp yumuncaya kadar kısa bir vakitte bile Allâh’a isyan etmeden seksen sene ibâdet etmelerine hayret ettiniz. Allâhü Teâlâ sana bundan hayırlısını indirdi.” dedi ve “İnnâ enzelnâhü fî leyleti’l-kadr... (Biz, onu Kadir Gecesi’nde indirdik) (meâlindeki) âyet-i kerîmesi ile başlayan Kadr sûresini sonuna kadar okudu.Resûlullâh Efendimiz (s.a.v) ve Ashâb-ı Kirâm çok sevindiler.
Kadir Gecesinin en önemli özelliği, cin ve insanlara iki cihan saadeti bahşeden, kainat kitabının ezeli bir tercümesi olan yüce kitabımız Kur’an-ı Kerimin bu gecede ilk olarak dünya semasına indirilmesidir. Daha sonra ise ihtiyaca göre ayet ayet veya sureler halinde vahyin mazharı Resul-i Ekrem Aleyhissalatü Vesselama Cebrail (a.s.) vasıtasıyla takdim edilmiş olmasıdır.
Bu mübarek gecede insanlığın ebedi refahına sebep olacak, ona bereketli bir ömrü kazandıracak bir fırsat verilmektedir. Bu geceyi dua, zikir ve ibadetle geçiren kişi, ancak seksen sene gibi uzun bir ömürde kazanabileceği ecir ve sevabı bir gecede elde etme bahtiyarlığına ermiş olacaktır.
Bu gecedeki İlahi ziyafete ve Kur’ani sofraya başta Kur’an-ı Mübini Resulullah Aleyhissalatü Vesselama vahiy yoluyla getiren Cebrail olmak üzere melekler de inerek şenlendirirler. Kalb ve basireti açık olan mü’minlere uhrevi alemden manzaralar sergilenir.
Meleklerin pey der pey inmesiyle yeryüzü manevi bir tazyike maruz kalır. Dünya adeta onlara dar gelmeye başlar. Mü’minlerin etrafını kuşatarak onlara Rablerinin bağış ve rahmetini müjdelerler. Tan yeri ağarıncaya kadar devam eden bu ulvi tecelli, ümmet-i Muhammed’in gönüllerine engin bir huzur ve saadet dalgası estirir.
Kadir Gecesinde böyle nurlu hadiselerin yıldönümlerini idrak ederiz. Onun kadrini bilmekle de feyiz ve bereketinden, dünyayı kuşatan nurani havasından istifade etmiş oluruz.
Bin aydan hayırlıdır denmesinin hikmeti nedir?"Bin ay" seksen üç sene dört aylık bir süreye tekabül eder. Geçmişteki salih kimselerin bir ömür boyu kazandıkları manevi mertebeyi bir gece içinde elde etme fırsatıdır.
Resulullah (a.s.m.) sahabilere İsrailoğullarından bir kimsenin Allah yolunda bin ay boyunca silahlı olarak cihat ettiğini anlatmıştı. Sahabiler bunu duyunca şaşırdılar ve kendi amellerini az, gördüler. Bunun üzerine Kadir Suresi indirildi.
Başka bir rivayette Peygamberimiz Sahabilere İsrailoğullarından dört kişinin seksen sene boyunca hiç günah işlemeden ibadet ettiklerini anlattı. Sahabiler bunu hayretle karşıladı.Cebrail Aleyhisselam geldi, "Ya Muhammed, ümmetin o birkaç kişinin seksen sene ibadetinde hayrete düştüler.
Allah sana ondan daha hayırlısını indirmiştir" diyerek Kadir Suresini okudu ve, "İşte bu senin ve ümmetinin hayran kalışından daha hayırlıdır" buyurdu.
Diğer bir rivayette Resulullah’a bütün ümmetlerin ömürleri gösterilmişti. Kendi ümmetinin ömrünü kısa görünce, ömrü uzun olan ümmetlerin amellerini düşündü.
Kendi ümmetinin bu kısa ömürlerinde yaptıkları amellerle onlara ulaşamayacakları endişesi içinde üzüldü. Yüce Allah da Habibine, bu üzüntüsüne mukabil Kadir Gecesini vererek diğer ümmetlerin bin yılından daha hayırlı kıldı.
Kadir Gecesi hüküm gecesi demektir. Duhan Suresinde açıklandığı üzere İlahi takdirce belirtilen hükümler Kadir Gecesinde ayırd edilir. Bu anlamda Kadir Gecesine takdir gecesi diyenler de vardır.
Aslında eşyanın, işlerin ve hükümlerin miktar ve zamanları ezelde takdir edildiği için burada söz konusu olan takdir, önceden tespit edilen kader programının yerine getirilmesiyle ilgili planların hazırlanmasıdır."Kadr" kelimesinde "tazyik" manası da vardır. Buna göre o gece yeryüzüne o kadar çok melek iner ki, dünya onlara dar gelir.
Bir hadiste, "O gece yeryüzüne inen meleklerin sayısı çakıl taşlarının sayısından çok daha fazladır" buyurularak buna işaret edilir. Kadir Gecesinin Ramazan’ın hangi gecesine rastladığı hususunda pekçok rivayet olmakla birlikte, Ramazan’ın son on gününde aranması tavsiye edilmiştir.
Bazı hadis-i Şeriflerden de 27. gecesine denk geldiği bildirilmektedir. "Onu yirmi yedinci gecede arayınız" mealindeki hadis bu hususa işaret etmektedir.
Bu rivayetlerin ışığında, İslam alimleri Kadir Gecesinin Ramazan’nın yirmi yedinci gecesi olarak kabul etmiş ve böylece Müslümanlar o geceyi Kadir Gecesi niyetiyle ihya edegelmişlerdir.
Ramazan ayının her bir gecesi kadir çok kıymetli olduğu için Cenabı Hak,Kullarım sadece kadir gecesinde değil de Ramazan ayının her gecesini ibadetle geçirip istifade etsinler diye "kadir gecesini" ramazanı şerifin geceleri içerisine gizlemişlerdir.
Kadir gecesini Ramazan ayının tekli gecelerinde aramak lazımdır.Zira Allah tektir teki sever.Onun içindir ki tekli gecelerde aramak lazımdır.Bir rivayete göre kadir gecesi Ramazan ayının 27.gecesi’dir.Ancak diğer gecelerde de aramak lazımdır.
İMAM-I ŞARANİ HZ.LERİNİN OTUZ YIL KADİR GECESİYLE ŞEREFLENMESİ..
İmamı Şarani Hazretleri 30 sene,Ramazan ayının giriş günlerine göre tesbit edip Kadir Gece’sini ihya etmişlerdir.İmam-ı Şarani’ye göre Kadir Gece’si:
*Pazar günü girerse,28’i 29’a bağlayan gece*Pazartesi günü girerse, 20’yi 21’e bağlayan gece
*Salı günü girerse, 26’yı 27’ye bağlayan gece*Çarşamba günü girerse,18’i 19’a bağlayan gece
*Perşembe günü girerse, 24’ü 25’e bağlayan gece*Cuma günü girerse, 16’yı 17’ye bağlayan gece
*Cumartesi günü girerse, 22’yi 23’e bağlayan gece
İmamı Şarani Hz. bu usul ile 30 sene kadir gecesini bulup ihya etmişlerdir.Bir çok evliya bu usul ile kadir gecesini bulmuşlardır.
Bunun için mü’minler mümkün mertebe, vakit ve imkanları ölçüsünde Kadir Gecesini değerlendirmeye çalışırlar. Uyku ve istirahatla geçirmemeye gayret ederler. çünkü bu gecede herbir Kur’an harfine otuz bin sevap verilmektedir. Diğer ibadetlerin sevabı da o nisbette artış göstermektedir.
Kadir Gecesini değerlendirmek ve o vaktin feyiz ve bereketinden istifadeyi arttırmak için namaz kılınır, Kur’an okunur, Kur’an tefsirleri mütalaa edilir. Zikredilir, salavat-ı şerife getirilir. Dualar edilir, Allah’a niyaz ve tazarruda bulunulur.
Fakir ve kimsesizler doyurulur, bol bol sadaka verilir. Hasılı her vesileyle vakit nurlandırılır. Kadir Gecesinin getireceği büyük kazanç hakkında rivayet edilen hadisler en güzel teşvik mahiyetini taşımaktadır.
"Kim inanarak, sevabını ancak Allah’tan bekleyerek Kadir Gecesinde kıyam üzere olursa (uyanık kalıp ihya ederse) geçmiş günahları affedilir."
KADİR GECESİ’NDE NE YAPILIR?
Bu gece dört rek’at Kadir Gecesi namazı kılınır:1’inci rek’atte: 1 Fâtiha, 3 İnnâ enzelnâhü...,2’nci rek’atte: 1 Fâtiha, 3 İhlâs-ı Şerîf,3’üncü rek’atte: 1 Fâtiha, 3 İnnâ enzelnâhü...,4’üncü rek’atte: 1 Fâtiha, 3 İhlâs-ı Şerîf okunur.
Namazdan sonra:
• 1 defa, “Allâhü ekber Allâhü ekber, Lâ ilâhe illallâhü vallâhü ekber, Allâhü ekber ve lillâhi’l-hamd.”• 100 “Elem neşrah leke...” sûresi,• 100 “İnnâ enzelnâhü...” sûresi,• 100 defa da Resûlullâh Efendimizin Hz. Âişe vâlidemize öğrettiği
“Allâhümme inneke Afüvvün Kerîmün tühıbbü’l-afve fa’fü annî” duâsı okunur ve duâ edilir.
Mümkünse, bir de tesbih namazı kılınır. (Duâ ve İbâdetler, Fazilet Neşriyat)Bu gece yatsı ve teravih namazı sonrası bir tesbih namazı kılınması Hatmi hacegan ve Hatmi Enbiya yapılması isabetli olacaktır.
Hz.Aişe Annemiz ra.buyurdular."Dedim ki, ’Ya Resulallah, Kadir Gecesine rastlarsam nasıl dua edeyim?’
Resulullah Aleyhissalatü Vesselam "Allahümme inneke afüvvün tuhibbü’l-afve fa’fu anni (Allah’ım, Sen affedicisin, affetmeyi seversin, beni de affeyle) dersin’ buyurdu"
Allah cc. yapacağımız ibadetleri ahsen-i kabul ile kabul eylesin..
27.04.2022//KIRIKKALE
HİDAYET DOĞAN OSMANOĞLU
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.