Gacer Siyez ve Karakılçık Buğdaylarının Ekmeğini Tadalım Farklı Lezzetleri Alalım
İnsan beslenmesinde en temel ürün tahıldır. Buğday ve mısırdır. Eğer konu hayvan beslemesiyse arpa mısır ve yulaftır. Çavdar her ikisi için ortaktır. Çavdar ve arpa melezi triticale ise insandan çok hayvan beslenmesine özgüdür.
...
Un olmadan ekmek, bulgur olmadan yemek olmaz. Buğdayın unluk olanı, makarnalık bulgurluk olanı vardır. Eğer buğday iriyse, sert ve camsıysa, kılçıklı ve danenin ortasındaki yarık belirginse makarnalıktır. Makarnalık buğdayın protein oranı daha yüksektir. Bu özelliklerin dışında kalan buğday tür ve çeşitleri ise ekmekliktir.
...
Ekmekliğin geleneksel olanı güncel olanı vardır. Bu biraz da kromozom yapısıyla alakalıdır. Buğdayın haploidi, diploidi, triploidi vardır. Bu derecelendirmeler kromozom sayısını ifade etmekte ve azdan çoğa doğru sıralanmaktadır.
...
Karakılçık İzmir Seferihisar, Siyez Kastamonu, Gacer ise Kayseri Develi’de yetiştirilmekte, taş değirmenlerde öğütülmekte ve ekmeğe dönüştürülmektedir. Az üretim kaynaklı yüksek fiyat söz konusudur. Ancak yine de tadılabilir, lezzetine ve kalitesine bakılabilir.
...
Geleneksel, ata ya da antik buğday tür ve çeşitlerimiz bunlarla da sınırlı değildir. Araştırılabilir, geliştirilebilir üretilip soframıza getirilebilir. Yeni nesil eski lezzetlerle buluşturulabilir. Daha besleyici ve vitamince zengin olan bu çeşitlerimizle beslenmenin yolu açılabilir. Bunlar korunabilir ve aynı zamanda gen transferi yapılarak iyi özellikleri başka çeşitlere aktarılabilir.
Kemal GÜL
15.04.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.