Stoacılık ve Epikürizm Birisinin Felsefesi Bedensel ve Ruhsal Hazcılık Diğerininki ise Mutluluktur
Stoacılık ya da Stoa Okulu, kurucusu Kıbrıslı Zenon olan, Megara okulunun bir kolu olan felsefe okuludur. Helenistik felsefenin en önemli akımlarındandır. Zenon, okulunu Atina’da bir resim galerisinde kurmuştur. Stoacılar için insanın temel amacı mutluluktur. Mutluluğa ulaşmak içinse doğaya uygun yaşamak gerekir. Dolayısıyla Stoacılar doğaya uygun yaşamayı felsefi olarak benimsemişler ve dünya vatandaşlığını savunmuşlardır. "Mutluluk, dış koşullara bağlı olmamalıdır" önermesini dile getirmişlerdir.
…………………………
Epikürcülük, MÖ 307’de kurulan ve Antik Yunan filozofu Epikür’un öğretilerine dayanan bir felsefe sistemidir. Epikür, Demokritos merhalelerini izleyen atomik bir materyalistti. Materyalizmi batıl inanç ve kutsal müdahaleye karşı genel bir saldırıya neden oldu. adını Epikür’ün düşünce sisteminden alan Epikürizm erdemler, insanın mutluluğunu sağladıkları ölçüde değerlidirler, düşüncesiyle hareket eder. Diğer bir ifadeyle, tamamen maddeci ve hazcı anlayışa sahip bir felsefe görüşüdür.
………………………..
Her iki anlayışta eski Yunanda yaklaşık aynı dönemlerde kurulmuştur. Birbirinden temel farklılıkları olan bu iki yaklaşımın düşünce yapısında birinde madde yani hazcılık diğerinde ise mutluluk gelmektedir. Stoa felsefesinde yaşamı anlamak ve anlamlandırmak varken, Epikürizm’de dünya hazlarından nasiplenmek varıdır. Yalnız bu haz sadece bedensel olmanın ötesinde aynı zamanda ruhsaldır.
Kemal GÜL
04.04.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.