- 277 Okunma
- 1 Yorum
- 2 Beğeni
Hepimizin
Değerli Dostlar; yaşadığımız hayatta hepimizin hataları; bu hatalara bağlı olarak mutlaka birçok pişmanlığı vardır.
İnsan olarak elbette hata yapabiliriz. Atalarımızın dediği gibi; “insan beşer, kuldur şaşar”
Fakat önemli olan bu hatalardan ibret alarak gelecek hayatımızı yönlendirebilmektir. Yaptığımız hatalardan dolayı pişmanlıklar üzerine hayatımızı perişan etmemektir.
Buhârî ve Müslim’in beraberce naklettiği bir hadîste Peygamber Efendimiz (sav) şöyle buyurmuştur:
“(Akıllı ve olgun) Mü’min aynı delikten iki defa sokulmaz, ısırılmaz." (Buhârî, Edeb, 83; Müslim, Zühd, 63)
Yânî akıllı ve olgun mü’min, dîn ve dünyâ işlerinde sakınılacak şeylerden sakınır, ihtiyâtlı, tedbirli ve uyanık hareket eder, bir defa aldatılsa bile gaflete düşüp ikinci defa aynı hataya düşmez.
Hadîs-i şerif, “yuldeğu” fiilinin nehy şekliyle de rivayet olunmuştur. Bu takdirde mânâ: “Mü’min, bir delikten iki defa ısırılmamalıdır.” olur. Her iki rivayete göre de hadîsden maksat şudur:
Aklı başında bir mü’ minin gafil avlanmaması ve tekrar tekrar aldanmaması lâzım geldiğine dikkat çekmektir. Bazıları bundan maksadın dünya işleri hakkında değil, âhirete ait konularda aldanmamasının kastedildiğini söylemişlerdir.
Thomas Edison ampulü icat edene kadar binlerce başarısız deneme yapmıştı. “Yaşadığınız bu kadar başarısızlık size neler hissettirdi?” diye sorulduğunda Edison, “Ben başarısız olmadım ki sadece ampulün işlemeyen on bin çeşidini buldum.” demişti.
İlham verici bir cevap; ama söylemesi kolay fakat yapması çok zor.
Hatalardan ders almak en çok duyduğumuz nasihatlerden biri fakat çoğumuz hatalarımızla nasıl baş edeceğimizi bilmiyoruz.
Bazılarımız yaptıkları hataları hiç kabullenmiyor. Onlar düz yolda düşseler bile suçlayacak insan ya da başka bir varlık arıyorlar etraflarında. Bir başarısızlık yaşadıklarında kendilerinden başka herkesi sorumlu tutuyorlar. Onların hayatın yenilgilerine karşı her zaman bir mazeretleri ve bahaneleri vardır.
Bazıları ise yaptıkları hatalardan sonra kendilerine inanılmaz eziyet ediyor. Sanki hayatta onlardan başka kimse hiç hata yapmamış da ilk hata yapan kendileriymiş gibi davranıyorlar. Müthiş bir özgüven kaybı yaşıyorlar. Yeni bir deneme yapmaya korkar hale geliyorlar.
Bazıları da hayatı bir okul gibi değerlendirip yaptıkları her hatadan ders çıkartmaya çalışıyor, öğrenip ilerlemek istiyor.
Bir de yaptıkları hataları hiç umursamayanlar var. Hata yaptıklarını görüyorlar; ama hiçbir şey olmamış gibi davranıyorlar. Aynı hataları defalarca yapıyorlar. Bu durum onları hiç rahatsız etmiyor.
Tecrübe sert bir öğretmendir. Önce sınav yapar sonra ders verir.
Asla geçmişte yaşama ama her zaman geçmişten ders al. (Hz. Mevlana)
Hiç hata yapmamış adam, yeni bir şey denememiştir. (Albert Einstein)
Bir hatayı iki defa tekrar etmeyen, en mükemmel insandır. (Albert Einstein)
Ders alınmazsa, her hata bir sonraki hatanın virüsü olur. (Sadi Şirazi)
İnsan hata yapmayan değil, hatasını görebilen ve hatasından ders çıkarabilendir.
Herkes hata yapabilir, fakat ahmaklar hatalarına bağlı kalırlar. (Çicero)
Tecrübelerimizle biliyoruz ki, kimse tecrübelerden ders almıyor. (George B. Shaw)
Hata yapmaktan korkan insan, hiçbir şey yapamaz. (Abraham Lincoln)
Yanlış olan, hüsrana götüren, kulun hata yapması değil, hatada ısrar etmesidir.( İskender Pala)