- 188 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SAMUEL JOHNSON .
SAMUEL JOHNSON KİMDİR?
Önceleri öğretmenlik yaparak hayatını kazanırken 1737’de öğrencisi David Garrick ile Londra’ya gitti (Garrick, Londra da ünlü bir oyuncu oldu).
Johnson, gazetelerde yazdığı yazılarla ve iki hicviyle tanındı: London (Londra) [1738] ve The Vanity of Humarı Wishes (insan Arzularının Boşluğu) [1749].
Account of the Life of Mr. Richard Savage (Richard Savage’in Hayatı) [1744] adlı eseri üstün bir tenkitçi yeteneğini ortaya koyar.
Ama asıl ününü sağlayan eseri iki ciltlik A Dictionary of the English Language’dir (İngilizce Lügat) [1755]; bu lügat, tanımlamalarının açıklığıyle ve çok sayıda alıntılarıyle ilgi çeker.
1749’da Drury Lane tiyatrosunda oynanan trene adlı trajedisinde oyun yazarı olarak pek yetenekli görünmediyse de, The History of Rasselas, Prince of Abyssinia’âa (Habeşistan Prensi Rasselas’ın öyküsü) [1759] değerli bir romancı olarak ortaya çıktı.
Kendi yayımladığı haftalık idler (Aylâk) dergisindeki denemeleri onun usta bir yazar olduğunu gösterir.
Çağının edebiyatı üstünde etkisini, 1764’te dostları Gibbon, Reynolds ve Burke ile kurduğu bir kulüple kesinleştirdi.
Bu tarihten sonra, gerek konuşmalarıyla, gerek yazılarıyla, kendini gerçek bir edebiyat otoritesi olarak kabul ettirdi, 1765’te Shakespeare’in eserlerinin yorumlu bir baskısını yayımladı.
İskoçya’ya yaptığı geziyi (1773) anlatan kitabı Journev to the Westren İslands of Scotland’ı (Batı İskoç Adalarına Yolculuk) 1775’te yayımlandı.
Son önemli eseri Lives of the Poets’de (Şairlerin Hayatı) [1779 -1781] tenkitçi yeteneği en belirgin biçimde ortaya çıkar, ölümünden sonra, iskoçyalı dostu James Boswell tarafından kaleme alman hayat hikâyesi, «Dr. Johnson»’ın daha da tanınmasını sağladı.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.