- 302 Okunma
- 2 Yorum
- 2 Beğeni
Hececiler Serbestçiler Birinci ve İkinci Akımcılar
Akımlar genelde kendisinden öncekine karşın gelişir. Yenilik ve farklılık ortaya koymak, süregiden tarzı dönüştürmek ve değiştirmek için oluşur. Sanatta edebiyatta, şiirde bu böyledir. İlk zaman garipsenir ancak sonraki süreçte alışılır, benimsenir. Ta ki yeni ve farklı bir akım gelişinceye kadar. O yeni bu yeniyi bastırır bir süreliğine susturur. Bu yeni akımın yazıcısı da vardır okuyucusu da, alıcısı da vardır satıcısı da artık.
…………………………
Şiirde yakın zaman akımlarını hececiler ve serbestçiler olarak görmek gerekir. Serbestçileri de ilkçiler yani birinciler ve ikinciler olarak ayırmak gerekir. Aruz meselesine hiç girmemek gerekir çünkü onlar mazide kalalı yıllar asırlar oldu. Bahsedilen mevzu yakın dönem Cumhuriyetle başlayan sürecin eseridir.
………………………..
Behçet Kemal Çağlar hececidir. Ahmet Kutsi Tecer, Ahmet Muhip Dıranas, Cahit Sıtkı Tarancı, Cahit Kulebi, Nurullah Ataç ne hececi ne de Birinci akımcıdır. Oktay Rıfat, Orhan Veli ve Melih Cevdet Anday ilk akımcıdır.
………………………..
İkinci yeniciler ise daha yakın tarihtir. Özdemir Asaf, Ahmed Arif, Edip Cansever, Cemal Süreya, Turgut Uyar, Ümit Yaşar Oğuzcan, Atilla İlhan’dır. Nazım Hikmet’se hepsinin öncüsü ve ustasıdır.
………………………
Bazen sorarız kendi kendimize, kim var ki deriz, kimi okuyalım, kimden feyz alalım, kimden beslenelim diye. Aslında var. Hiç yok değil. Arar araştırırsanız size uyar birisi mutlaka vardır. Tarzı, ifadesi, işleyişi size uyar olan vardır. Ancak bunlar ne bir Fuzulidir, ne Baki, Nef-i ne de Nedim’dir. Gelelim yakın döneme tarzı ve üslubu farklı da olsa onlar ozan geleneğinden gelseler de ne Ercişli ne Erzurumlu Emrah, ne Dadaloğlu, ne Köroğlu ne de Seyrani’dir. Onlar o zamana aitti bunlar günümüze. Hepsi bizim ozanımız, bizim şairimizdir. Eski de kalan da bizim yenilikçi olan da. Aruzcular hececiler de serbestçiler de.
Kemal SEYFİ
11.03.2022
YORUMLAR
Kaleminize sağlık...Kendimi Garip ve İkinci Yeniye daha yakın hissetsem de komşuda bir kahve misali hece şiirlerini de okurum...Akımlara takılı kalmak yerine o anki duygularımıza ve haleti ruhiyemize göre şiirleri beğeniyoruz...Baş tacı yaptıklarımız ise gerçek kimliğimiz...
Üstadım izninizle; ben de bizler için Aşûre demek istiyorum.Her akımdan beslenip kendimize değer katarak yeni değerler keşfedersek ne ecdâdımızı unutmuş oluruz ne de yerimizde saymış oluruz.Bizden sonraki nesillere de biz ışık tutmuş oluruz böylece...