- 440 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
SAHİH İSLAM ANLAYIŞINDA KADIN (8 MART KADINLAR GÜNÜ DOLAYISIYLA)
SAHİH İSLAM ANLAYIŞINDA KADIN
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
RABBİ YESSİR VELA TUASSİR RABBİ TEMMİM BİL HAYR.
Kaynak; Rauf Pehlivan Kadın İlmihali 12. Bölüm Sayfa 512.
Kadınlarla İlgili Uydurma Hadisler Ve Hurafeler
Allah Resulu Buyuruyor: “Kim Benim ağzımdan bilerek hadis uydurursa, cehennemdeki yerini hazırlasın.”(17) Benim ağzımdan yalan söylemek, başka birinin ağzından yalan söylemeye benzemez.(18)
Allah Resulünün sağlığında hadis uydurmacılığı yoktu. Daha sonra değişik sebeplerle insanlar bu sözleri uydurmuşlardır. Her ne şekilde olursa olsun Allah Resulünün söylemediği sözü ona nispet etmek kesinlikle haramdır. Uydurma hadislere “mevzu” hadis denir.
Uydurma Hadislerden Bazı Örnekler:
1.Kadının yazı öğrenmesi Yasak mı?
Uydurma hadislerden biri şu “Kadınları göze çarpan odalarda oturtmayın,yazı yazmayı öğretmeyin, Dikiş Öğretin ve Nur Süresini de iyi öğretin. (19) İmam Zehebi bu hadisin uydurma olduğunu söyler.(20)
Allah Resulünün hanımlarını yazı öğrenmeye teşvik etmesi bu sözün asılsızlığının en güzel isbatıdır. Hz Hafsa r.a. annemiz cahiliye devrinde (İslamdan önce) Şifa el Adviyyeden yazı öğrenmeye çalışırdı. Hz Hafsa Ra. Peygamberimizle evlendikten sonra Allah Resulü Şifa El adviyye den Hz Hafsa r.a. yazı yazmayı öğretmesini istedi.(21) Böylece Şifa Hanım İslamda ilk Kadın (hatta ilk Öğretmen) olmuştur. Bunun Dışında birçok kadın sahabe de yazı yazıyordu. (22)
İlimde özellikle Hadis, fıkıh ve tefsir sahasında kadın sahabelerin içinde söz sahibi olanlar ve bu konuda hizmetleri bulunanlar az değildi.
Bunların içinde Hz. Aişe ra. Validemiz başta gelir. İbni Sa’d ‘ın Tabakat (Biyografi kitabı) 700 den fazla hanım sahabenin ismi ve hal tercümesi (biyografisi) verilir.
Hamiş1; Resullahın vefatından sonra hz. Aişe validemiz (perde arkasından) günün yarısını erkeklere ders vermek, onları eğitmekle geçiriyordu.Bu bazen saatlerce sürebiliyordu.
Hamiş2; Neden perde arkasından ders veriyordu; aradaki resmiyet ciddiyet ve mesafenin korunması lazım, aşırı derecedeki samimiyet ve laubalilik iş ve eğitim ortamını bozuyor.
Hamiş 3:Aynı ortam da iş yapan bayan ve erkeklerin birbirlerine bey-Hanım gibi ünvanlarla hitap etmesi gerektiğini savunurum Aynı ortamda Çalıştığım benden 5 yaş küçük kardeşim Meryem’e Meryem Hanım Oda Bana Hanefi Bey diye hitap eder Bu benim görüşüm.
İbni Hacer , “isabe isimli kitabında hadis rivayet eden 1500 küsur hanımın kısaca hayatını anlatır.
Sahabenin en büyük fakihleri bile Fıkıh meselelerinde (perde arkasından) Hz.Aişe validemize danışıyorlardı. Ayrıca Hz. Aişe validemiz sahabe arasında en güvenilir hadis ravilerinden biri idi. Urve şöyle söylüyor;” Hz Aişe’nin şiir bilgisine şaşırmam çünkü babası Hz. Ebubekir. Ra. Dır. Fıkıh konusunda ki ilmine de hayret etmiyor çünkü eşi peygamberdir. Fakat Tıp konusundaki engin bilgisi beni hayrete düşürüyor. Dediği rivayet edilmektedir.(23)
İslam toplumunda kadınlar sadece Hz. Peygamber SAV. Döneminde değil bütün dönemlerde önemli roller üstlenmişlerdir. Hatta erkeklere hocalık yapacak seviyeye ulaşmışlardır. İbnul Cezvi Şehde ismindeki kadın hocasından her konuda birçok hadis ve haber rivayet etmiştir. Suyuti’nin lügat ilmi de dahil üzere çeşitli ilimlerle meşgul olmuş kadın hocalarından bahsettiği nakledilmektedir. Kerime binti Ahmed el Merviyye isminde bir kadın da Hatibul Bağdadi ye mekkede ikameti esnasında beş günde Buhari okutmuştur (24)
Hz. Ömer r.a. mehirleri konu alan ( O sıralarda Medine de Mehirler çok yükselmiştir buna limit getirmeğe kalktı) bir hutbe irad ederken bir hanım sahabe Nisa süresi 20. Ayeti okuyarak ( Onlara yüklerle mehir vermiş olsanız da…) mehirlere sınır getirilemeyeceğini söyleyip itiraz edince Hz. Ömer hata yaptığını söyleyerek özür dilemiş ve hatasından dönmüştür. Ve “Kadın Ömer’den daha iyi bildi” demiştir.(25)
Hz Ömer halifeliği esnasında kadınlarla da istişarede bulunuyordu. kızı Hafsa r.a. kadınların kocalarından en fazla ne kadar ayrı kalabileceğini sordu. Hafsa r.a. utanarak eliyle 4 yaptı. Hz Ömer o günden son erkekleri 4 aydan uzun savaşa göndermemiştir.
Kadının ilim, fikir, ve irade bağımsızlığı ile ilgili büyük alim Endülüslü ibn Rüşd şöyle diyor;
“ Kadın, erkek gibi, istiklal-i fikir ve irade bağımsızlığına sahiptir. Biri diğerine hakim değildir. Her biri fikirlerinde iradelerinde, ve işlerinde serbesttir. Bir kadın erkek gibi ilim tahsil eder , alim olur müftü olur, veli olur, müderris olur, müctehit olur kadın erkek gibi vilayet sahibidir. Tamamıyla medeni ve şer’i malik olur (hak sahibidir)Anlaşmada ticarette erkekten hiçbir farkı yoktur. Malından dilediği gibi tasarruf eder harcar. Şahit olur vekil olur kefil olur ortak olur dava açar ticaret eder vasi olur hakim olur tebliğ ve irşad görevi ile görevli olur. (27)
İlk İnen ayet:” Yaratan rabbinin adıyla oku”(28) Hiç bilenle bilmeyen bir olur mu? (29)
İlim Konusunda da Allah Resulu şöyle buyuruyor; “İlim öğrenmek kadın ve Erkek her müslüman’a farzdır”.(30)
Bu konuda daha birçok ayet ve hadis mevcuttur. Bu ayet ve hadisler kadın-erkek bütün Müslümanları okumaya, öğrenmeye teşvik etmektedir.. Kadınlara okuma-yazma öğretilmemesi, onların yanlış şeyler okuyup yazacabileceği gibi gerekçelere dayandırılmıştır Oysa ,ilim öğrenmenin hem erkeğe hem de kadına farz olduğu bilinir İlmi teşvik eden bu ayetler bilindiği halde dindarlık adına kadınlara ilim yolunu kapatmak isteyenler ise ancak İslam’a saldıran oryantalistlere hizmet etmiş olurlar.
Hamiş: Yazı öğretilmeyen bir hanımefendinin durumunu anlamak için Yılmaz Erdoğan’ın yazıp Yönettiği “Ekşi Elmalar” filmini izlemenizi tavsiye ederim.
2 Kadın Uğursuz mudur?
Bu konuda uydurma hadis şöyledir: “Uğursuzluk kadında, evde ve atatır.” Bu Hadisi duyduğu zaman Hz. Aişe r.a. validemiz itiraz etmiştir. Kuran ı Muhammed’e indiren Allah Hakkı için, bu hadisi aktaran yalan söylemiştir.
Reslullah şöyle buyurdu : “ Cahiliyet ehli şöyle derdi: Uğursuzluk kadında, evde ve attadır. Hadisi rivayet eden “ Cahiliyet ehli şöyle derdi” kısmını çıkarıp rivayet edince sanki resulullah uğursuzluk kadında evde ve attadır demiş gibi oluyor(32) Mısırlı alim Muhammed Gazali,1989 yılı başlarında yayınlanan “Fıkıhçılar ve Hadisçilerin Hz. Peygamberin sünnetine bakışları isimli çalışmada şu hadise yer vermiştir. “Havva olmasaydı hiçbir kadın kocasına ihanet etmezdi. İsrail oğulları olmasaydı bekleyen et kokmazdı.”
Kitabın tartışıldığı ortamda Muhammed Gazali bu hadisle ilgili olarak Şöyle demiştir. “Adem’e ihanet eden Havva nasıl ve kiminle ihanet etmiştir. Bu söz tamamen Hristiyan inancına benziyort Ka’bul Ahbar’ın söylediği her sözü Kur’an reddetmiştir. Bilakis Kuran Ademi Cennetten çıkaranın Havva değil Şeytan olduğunu belirtmiştir. Havva’nın Hz. Adem’e ihaneti kesinlikle İslami anlayış değildir. Ahdi Atik’ten kalma bir sözdür.
Etin bozulup bozulmaması tamamen tabii bir kanundur. Bekletilen et bozulur. Bunun akla ve mantığa ters düştüğü aşikardır. Kabulü mümkün değil.
Hamiş: İsrail oğulları ile ilgili olan kısımda Muhammed Gazali ye katılmıyorum Bu söz stokçulukla alakalıdır. Et bozulmazdı derken başka bir şey anlatılmaya çalışılıyor.
3. Kadınlara danışılmaz mı?
Bu konuda uydurma hadis şöyledir ; “Kadınlara danışın, fakat söylediklerinin aksini yapın”
Hamiş: Benim görüşüm “İstişarede kadına uymak berekettir”
Cenab-ı Hakk Peygamberine çevresindeki Müslümanları kastederek, “yapacağın işler hakkında onlara danış.” (34) buyurarak peygamberine çevresine danışması emrini veriyor. Allah resulunun hanımlarına danışıpta tersini yaptığına dair elimizde tek bir örnek yoktur.
Bu sözün uydurma olduğunun örneği Allah Resulunun Hudeybiye savaşının önemli bir anında hanımı Ümmü Seleme r.a. söylediği fikri doğru bularak onun sözüne uygun karar vermesidir.
Hz. Ömer Şifa Hatunun fikrine çok önem verirdi. Yine Mehir konusunda 400 dirhemden fazla verilmemesini tavsiye Hz. Ömer’in mescitte cemaat huzurunda Nisa Süresinin 20 ayetini delil gösteren bir kadın tarafından ikaz edildiği ve kadının gösterdiği delil karşısında Hz Ömer r.a. fikrinden vazgeçti ve hatasını itiraf etti. Verdiği karardan dönerek “Kadın Ömer’den daha iyi bildi dedi, demiştir (36)
Eğer bu söz doğru olsaydı; İslamın kadınların hiçbir konuda şahitliğinin kabul edilmemesi ve kadınların hadis rivayetinde sözlerinin geçerli olmaması gerekirdi.
İmam Zehebi hadis Rivayet eden kimseler içinde pek çok erkeğin itham edilmiş olmasına rağmen kadınların içinde, alimlerin sözüne itimad edilemez buldukları bir kişinin bile bulunmadığını söyler.
Hamiş: (Yani kadınların hepsi güvenilirdi anlamında)
İmam Ebu İshak El İsferayini Kadınların rivayet ettikleri hükümle Erkeklerin rivayet ettiği hüküm zıt düşerse kadınların rivayetini/ görüşünü erkeklerinkine tercih etmiştir.(38)
Aliyull Kari ve Acluni bu hadisin( Kadınlara danışın tersini yapın) uydurma olduğunu Kuran ve Sünnetle ters düştüğünü söylemiştir.(39)
Kadınlar hakkında Uydurma hadisler
1-“Kadınların akılları şehvetlerindedir”(40) el Acluni “Bunun aslı Yoktur” diyor (41)
2-“Kadınlara itaat pişmanlıktır”. El Acluni bu hadisin zayıf olduğunu(42) Aliyyul Kari de uydurma olduğunu söylemiştir (43)
3- Kadınları Allah geri bıraktığı gibi sizde geri bırakın (44) Aliyull Kari Hadis Uydurmadır. Diyor.
4-“İnsanın insana secde etmesi caiz olsaydı, kadınların kocalarına secde etmelerini emrederdim”
Hamiş: Kendilerine takva yapıyorum diyerek dinde aşırıya gidenler bu hadise bayılırlar.
İbn Hazm bu hadis hakkında : “Ravisi Şerik bin Abdullah, müdellistir. Munker hadisleri zayıf ravilerden alır onların adını gizleyerek güvenilir ravilere nisbet eder (yani hadisin zayıf senedini sağlam olanla değiştirir ) diyerek bu hadisi reddetmiştir. Uydurma olduğunu söylemiştir.
8-“Eğer kocanın tepesinden ayağına kadar bütün bedeni irinler içinde kalıp hanımı o irinleri diliyle silerse, yinede ona karşı teşekkür etmiş sayılmaz.”
Genellikle bu tür sözler ilim sahiplerince tenkit (eleştirilse) edilmişsede Bu tenkitler, akla mantığa aykırı ve çirkin ifadeli bu sözleri şaşılacak çabuklukta ve müthiş bir teslimiyetle –hadis ilminin inceliklerine hiç dikkat etmeden- kabul eden o geniş kitlelere ulaşamamıştır.
Hamiş ;Uydurma hadisler söyleyenler, onları eleştirenlerden daha başarılı olmuştur.(46)
9-“ Cennete baktım. Gördüm ki cennet ahalisinin en azını kadınlar teşkil ederler. Bu durum karşısında sordum “Kadınlar nerede?” Cennet hazini bana şu cevabı verdi: “Onları iki kırmızı, yani altın ve boyalı elbiseler cennetten meşgul etti” (47) Uslüp ve anlam açısından kuşku uyandırmış bir hadistir. Ahmed bin Hanbel bunu zayıf senedle Ebu Umameden kaydıyla vermiştir.
Hamiş “ Bu hadisi rivayet edenlerin hayatlarında bir defa bile regl ağrısını yaşamasını isterdim bunu yaşamak bile kadınların cennete girmeleri için yeterli sebeptir. Ha-Mim
10-Ben Ümmetimin üzerine kadından ve içkiden korktuğum kadar hiçbir fitneye karşı endişe duymuyorum” el Acluni bu hadis hakkında şöyle dmiştir. Hadis Deylemi senetsiz rivayet etmiştir.(50)
11- Namazı kasten(bozan) şeyler köpek eşek domuz ve kadındır.” Bu uydurma bir hadistir.
12- Kadınlar arasında Saliha kadın, Yüz tane karga arasında alaca karga karga gibidir.”
Bu iki sözü Allah Resulunun söylemesi mümkün değildir. Zira bu sözler Kuranı Kerimle Çelişki halindedirler. Allah Resulunun Kuran ters bir şey söylemesi mümkün değildir. Cenabı hakk daima adaleti emreder.
O kullarına hiçbir şekilde zulmetmez,(52) Şu halde kadına zülmü amaçlayan davranışları ilahi adaletle bağdaştırmak mümkün değildir. Aksine Cenabı hakk kadını çağlar boyu maruz bırakıldığı aşağılanmalardan kurtarmak ve böylece ona toplum içindeki şeref ve itibarını iade etmek için Kuranı kerimi Hz. Muhammed SAV. E indirmiştir. Ancak sonradan Yabancı Kültürlerle ve özellikle Antik Helen Kültürü ile temasa geçmeleri sonucu Müslümanlar bu kültürlerin etkisi ile Kuranı Kerimden kopmuşlardır. Bunun neticesinde kadını aşağılayıcı bir çok görüş İslam Toplumuna girebilmiştir.
Son olarak Burada Yazılanlar Rauf Pehlivan Beyefendinin Kaynaklarını belirterek anlattığı İslam’ın görüşüdür. Her harfinin altına imzamı atarım.
Avrupalıların Kadına bakışını anlamak için Lütfen
ARTHUR SCHOPENHAUER ‘UN AŞKIN METAFİZİĞİ
KİTABINI OKUMALARINI
TAVSİYE EDERİM
Kaynakça
17- Müslim:1/10 Buhari :1/136
18-Müslim:1/10
19- Ramuz el Hadis: 2/480
20-Peygamberimizin Sünnetinde Terbiye:358
21-Futuhul Buldan:458
22- İslamiyette Kadın Öğretimi:22
23-Mahmasani, Erkanu Hukukil İnsan:297
24- Hatibul Bağdadi, Şereful Ashabil Hadis
25-Ettemavi Usulussiyer:455
26- Ettemavi Usulussiyer:455
27-Darul Fünun İlahiyat Fakültesi mecmuası Sayı 23 1932
28- Alak Süresi:1
29- Zümer Süresi:9
30- İbni Mace. Mukaddime:18
31-Et terğib Vettertib:1/94
32-Muhammedi Sünnetin Aydınlatılması:225
33- İslami Araştırmalar Dergisi Syf.100-1185 C.2.4.99
34-Al-i İmran Süresi 59
35- El İsabe:4/440
36- Et Tamavi :455
37- Et Tamavi :456
38-Peygamberimizin Sünnetinde Terbiye:356
39- Aynul ilim: 340, Keşful Hafa:2/3
40-Keşful Hafa:2/62
41- Keşful Hafa:2/62
42- Keşful Hafa:2/97
43-Ali El Kari, Zayıf Hadisleri öğrenme metodu:80
44- Ali El Kari, Zayıf Hadisleri öğrenme metodu:34
45-İslami Araştırmalar Dergisi: sh. 255 c.5-6.2.1991
46- İslami Araştırmalar Dergisi: sh. 255 c.5-6.2.1991
47- İslami Araştırmalar Dergisi: sh. 255 c.5-6.2.1991
48-Keşful Hafa:1/39
49- Keşful Hafa:2/177
50- Keşful Hafa:2/177
51-Nahl Süresi:95
52-Mü’minun Süresi:31
YORUMLAR
Allah Resulu Buyuruyor: “Kim Benim ağzımdan bilerek hadis uydurursa, cehennemdeki yerini hazırlasın.”(17)
ya siz de uyduruyorsanız?
kod adı mehdi
kod adı mehdi
Allah Resulu Buyuruyor: “Kim Benim ağzımdan bilerek hadis uydurursa, cehennemdeki yerini hazırlasın.”(17)
ya siz de uyduruyorsanız?