- 1476 Okunma
- 26 Yorum
- 29 Beğeni
Hangimiz Daha İnsan
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Biten bir gecenin sabahı bir koşuşturmacadır gider...
Bu bir kısır döngüdür sürüp gider sessizce...
Gecesiyle gündüzüyle, karanlığıyla aydınlığıyla geçip giden kocaman bir gün daha...
Ya geçip giden o kocaman günün içerisinde bizler ne yapıyoruz dersiniz yaşama dair,
bizim yaşamdaki rolümüz ne? Bence kocaman bir hiç...
Yaptığımız tek şey oturduğumuz yerden ahkâm kesmek,
işimiz gücümüz birilerini çekiştirmek, sürekli birilerini suçlamak.
Bunu yaparken de her zaman olduğu gibi, yüklenilecek bir de günah keçisi bulmak...
Önce devlete yükleniriz ve dolayısıyla hükümete kızarız.
Kızarız, kızarız da
Peki o’nu başa getiren kim?
Biz...
Sonra çevreye yükleniriz, pis buluruz, peki ya çevreyi kirleten kim?
Yine biz...
Ha bir de kenar mahallelili der yükleniriz. İşimiz yüklenmek ya,
bir de günah keçisi bulmak, hiç kaçmaz hemen yazar çizeriz,
o da yetmez bir de şiir patlatırız.
Şiir ki ne şiir, edeb, edebiyat arama.
Oysa şair demek önce edep demektir, o yoksa kim ne kadar çok edepli
ya da ne kadar az edep/siz olduğu da ayrıca tartışılır...
Bazen düşünüyorum da; bütün bunlara ne gerek var diye...
Seçtiklerimize, seçeceklerimize dikkat etsek o zaman gelir miydi bunlar başımıza?
Hayır...
Çevremizi temiz tutmaya gayret göstersek, pis bulur muyduk etrafı?
Yine hayır...
Gelelim kenar mahalle-li-lere; öyle diyorlar ya
kendilerini beyefendi sananlar.
Ben aslında bu sözü hiç sevmiyorum, bu söz sadece sahibini bağlar diyorum.
Gecekondu desek daha doğru olmaz mıydı?
Şimdi soruyorum ben? Kenar mahalle-li-li nedir diye?..
Hangimiz zaman zaman kenar mahalle-li-li olmadık ki, yeri geldiğinde?
Ben eşimin görevi gereği çok oldum aralarında.
O dışladığımız, kenar mahalle-li-li diye adlandırdığımız, bazılarının da
paçavradan söz edercesine bahsettiği o insanlar, inanın birçoğumuzdan çok daha insanlar...
Neyi gördüm onlarda biliyor musunuz?
O tertemiz yüreklerindeki, saflığı ve duruluğu...
Bazılarımız onları dışlarken, onlarsa ne yapmaya çalışıyorlardı dersiniz?
bizi taklit etmeye, bizler gibi olmaya,
Hiç hak etmediğimiz halde,
sanki onlardan çok üstünmüşüz gibi...
Bize değer verip konuşmalarını dahi özenle tane tane seçiyorlardı ki,
aman bir pot kırmamak adına...
İşte o zaman annemin, kendini bilmezler için, sıkça kullandığı bir sözü gelir aklıma.
’’Öyle bir söz söyle ki, sözünden ibret alsınlar, söz söylemesini bilmez isen, sükût eyle, seni insan sansınlar...’’
O deyimin doğruluğunu ve ne kadar da yerinde kullanıldığını,
aralarında yaşadığım o dönemlerde, onlarda gördüm ben.
Çünkü kenar mahalle-li-li diye adlandırdığımız o insanlar,
bu sözün anlamını biz şehirlilerden çok daha güzel kavramışlar...
Şimdi soruyorum size?
Hangimiz daha şehirli...
Hangimiz daha kenar mahalleli/li...
Ya da
Hangimiz daha insan/ız
Eğer ki yaşadıkları mekansa onlara bu adı verdiren.
Öyle olmaları sadece ve sadece onların kötü kaderidir.
Bu bozuk düzenin onlara yüklediği ağır bir vebali...
Kardelen
2006-2007
Not: Bu dizeleri yazdığım o yıllarda çocuklarının dayısıyım
dediği ve sonrasında bir kız arkadaşının ihtiraslarına yenik
düşerek birdenbire beyefendileşip bir bayan şairimizi
küçümseyerek, kenar mahalleli li diye adlandırmasıyla kaleme
aldığım dizelerdir, saygılarımla...
YORUMLAR
Ders niteliğinde çpk manidar bir yazı,her kesin sayfasında üst köşede yer almalı bu yazı ve tabi yüreğinde de.Ìçten gelen bir sevgiyle kucaklaşmalı insanlar,sen,ben degil de biz olmalı bu kaniatta,hepimizde insanız ,farkımız bencilliğimiz.
Kutluyorum yazan güzel yüreği.
Hep sevgiyle
Kardelen çiçeği
Sevgi ve selamlarımla...
Kardelen çiçeği
Her daim sevgimle. Selamlarımla...
Güne gelen yazınızı tebrik ediyorum,
Ancak şu anki başımızda fındık kıranları seçen "biz" in içinde değilim.
Ama bunun olmasında suçu olan çok. O yüzden yapacak bir şey de yok!
Ve evet maalesef hayat herkese eşit değil ve çoğu kendine çizilen kaderi
yaşıyor bir şekilde.
Kardelen çiçeği
Değerli yorumunuz ve duyarlılığınız için çok teşekkür ederim.
Sevgiyle kalın. Saygılar...
Kardelen çiçeği
Gül yüreğinize sevgilerimle...
En çok ben insanım(!)
Evvela bazı yerlerde ar ettim utandım kendimden. Fındıkkabuğunu doldurmayacak nedenlerden ötürü kaç kalp kırdım şimdiye dek? Düşündüm, insanlık namına ne yaptın diye hiç cevabı fısıldandı kulaklarıma eriyorum günden güne.
Bir daha gelmeyeceksin dünyaya diye geçen günler ezerken, şimşekler başıma yıldırım yayılımı düşerken, varlı vakitsiz sevdalar dünyaya tamahı güçlendirirken…
Neyim, kimim sorusunu geciktirdi ve her hadisede ‘’ben haklıyım’’ dürtüsünü geliştirdi bir zamanlar.
Hangimiz daha insan! Geçmişteki ben mi, bugün ki ben mi?
Bugün olgunlaştım dün hamdım, bugün piştim diyorsak evvela hoş görebilmeliyiz. Yeri yurdu, evi barkı, mesleği, yediği aşı bizi neden İlgilendirir bir insanın? Yurtsuzluğuyla İlgili değilsek yuh, evsizliği barksızlığı ile ilgili değilsek yuh bize, işsizliğiyle, yiyemediğiyle ilgisizsek yuh bize!
Yazı gerekenleri ne güzel söylemiş. Hem çöpçüyü hakir gör hem çevreyi kirlet hem de ‘’İşleri ne temizlesinler’’ diyelim.
Kardelen Hocam benim kafamda kavramlar birbirine karıştı. Küçüldükçe İnsan büyür hak karşısında.
Allah kibirden korusun bizleri, böbürlenmekten, ne oldum demekten.
Yüreğinize sağlık selam dua ve saygılarımla… Geç bile kaldınız, bunu bizden esirgemekle sizde az insan değilsiniz Hocam :)))
Kardelen çiçeği
Her daim sonsuz saygı ve selamlarımla...
anlamlı güzel bir yorum. kaleme sağlık. insan olmak yatla katla arabayla atla yada güzel suratla olmuyor. Şehir mahalle sokakla hiç olmuyor.İnsanın özü çürük olmasın hamuru bozuk. Nerde olsa ışıldar.
Kardelen çiçeği
Evet sosyal yaralarımız var, ön yargılarımız var davası insanlık davası olmalı insanın mahalle davası değil çok anlamlı bir çelişma okudum kutluyorum
Kardelen çiçeği
Her daim sonsuz saygı ve selamlarımla...
hangimiz daha insan
hangimiz sonsuzluğun damlası
İnsan ait olduğu yerde yok edilmez bir kabulleniş..çünkü insan dokunduğu herşeyi değiştirir..Aslı olan için dışa sızması...bazen bir duyarlılıkta bazen en ince sırla...
Elbet kimse kimseden üstün değildir
İyi olduğunu çabalaba kompleksi sadece gözün içine içine sokulan budalalıktır...
Yazının ince dallarında zihin ağırlığı ne güzel bir konuyu inşaa etmiş can yürekli ablacım..
Gülüşü güzel gözlerinize sevgilerimi yolluyorum
Ve öpüyorum gül yüreğinizden
Sevgimle çokkk
.....
Kardelen çiçeği
Yine güzel bir yürekten sıcacık bir yorumdu. Duyarlılığın için çok teşekkür ediyorum.
Gül yüreğinden sevgiyle öpüyorum....
Kardelen çiçeği
Kardelen çiçeği
Sevgi ve saygıyla...
Bir şeyleri ifade etmeye çalışırken bile o ayrımı gözümüze gözümüze sokup ben şuyum, ben buyum gösterileri zaten insanın niyetini, süslü püslü kalbinin asıl ne demek istediğini ortaya koyuyor.
Ne kadar güzel insan olduğumu kaleme dökmüş olmam, ve bu doğrultuda birileri tarafından güzel anılmam beni ne kadar yüceltebilir.
Yoksa ben gerçekten egomu mu tatmin etmiş olurum, kendimi iyi bir insan olma çabasına sokarak.
Şu sözü hep sevmişimdir; iyi insan ol fakat bunu kanıtlamak için çabalama.
Allah herkesi eşit yarattı, ayrımı ise insanlar kendileri yaptı maalesef.
Altta bıraktığınız not bence yerinde ve gerekliydi size bakış açımdan.
Sevgi ve saygılarımla.
Kardelen çiçeği
Değerli yorumunuz için teşekkür ederim. Sevgi saygıyla...
Önce insan olmayı becerebilsek...
Tavuk yumurtadan çıkmış kabuğunu beğenmemiş sözü bunu cuk diye oturuyor.
Daha dün ayağımıza lastik ayakkabı varken affedersiniz içinde ne olduğunu bilmediğimiz arıklarda gemi yüzdürür, ne bileyim elimiz yüzümüz çamur içinde eve geldiğimizde annemizden azar yer, topumuz camı kırdığında babamızdan eh biraz dayak yerdik... Böyle gider.
Tüm bunlar aslında kıymetli dost, zaman ve kültür kırılması yani milletimizin örf adet ve milli değerlerinin olduğu geçmişten geleceğe kıvrılacakken geçmişte bir noktada başka bir millet/lerin kültürünün ve zamanının sahiplenilmesi, bir de üstelik onları da kendimize göre değiştirmemiz olsa gerek.
Sonsuz saygı ve selamlarımla
Kardelen çiçeği
Duyarlılığınız için gönülden teşekkürler...
Her daim sonsuz saygı ve selamlarımla...
Birbirimizden farklı olabiliriz: mizacımız ve kişiliğimiz ama bizler eşitiz de her iklimde her coğrafyada da olması gereken bu değil mi?
Toplumda topluluklarda yaşarken bir arada olduğumuz kadar herkes nasıl ki özel ve biricik ve Allah katında eşit.
Biz kim oluyoruz da birbirimizi yargılama hor görme gibi bir yanlışa düşüyoruz?
Var olun canımm şairem.
Yerini hak eden değerli yazınızı kutluyorum.
Hep de inandığım üzere...
Bu dünya hala yaşanabilir bir yer çünkü güzel insanların sayısı az olsa da bizi bir arada tutan da bu değil mi?
Sevgi.
Umut.
Ortak paydada buluşmak.
Kibirli esintiler artık son bulsun.
Sevgimle canım arkadaşım
Kardelen çiçeği
Gül yüreğinizden sevgiyle öpüyorum...
Kardelen çiçeği
Gül yüreğinizden sevgiyle öpüyorum...
İbret alınması gereken anlam dolu haklı sitemlerle ve harika düşünceler ve öğütlerle bezenmiş paylaşımınız için gönülden kutluyorum tebrikler efendim.
Herkesin okuması gereken bu anlamlı eserin güne gelmesinden mutluluk duydum.
Daha nice güzel paylaşımlar dileğiyle.
En içten selam ve saygılarımla.
Esenlikler dileğiyle.
Kardelen çiçeği
Her daim sonsuz saygı ve selalarımla...
Şair hislerini bir şekilde aktarır.
Burada ise hisler tam bir mensur örneği ile aktarılmış.
saygılarımla.
Kardelen çiçeği
Her daim sonsuz saygı ve selamlarımla...
Keşke insan dogan herkes insan kalsaydı
Keşke insanlığımızı yarıştırabilseydik
Yazıyı okurken aklıma geldi
Askerim Antep te mıntıka temizligi yaptırıyoruz her sabah bir gün dedim ki arkadaşlar yerlere izmarit atmayalım ki temizlemek zorunda kalmayalım.
Arkadaşlar dediler ki boş ver nasılsa biz temizliyoruz.
Insan imtihan için yaratılmış ve çok zor bir sınavdan geciyoruz. Emanetci olduğumuzu unutuyoruz.
Manidardi paylaşımınız
Dua ile
Kardelen çiçeği
Her daim sonsuz saygı ve selamlarımla...
Yazılarınız da şiirleriniz gibi muhteşem.Hani derler ya zaman her şeyi unutturuyor diye..Görmesini ,duymasını ve yazmasını bilene unutturmuyor..İnsanları ötekileştirme çabasına girenler hilkat garibeleri aslinda..Aşırı kibirleri yüzünden büyüyen burunları bakış açısını kapatıyor olmalı.Kaleminiz daim olsun.Sağlıcakla..Saygıyla..
Kardelen çiçeği
Gül yürğinizden sevgiyle öpüyorum...
Ne gerek var insanları yaşadıkları yerlere ya da fakirliklerine zenginliklerine göre değerlendirmek... Kenar Mahalle, Orta Mahalle, Üst Mahalle hepsi bizim insanlarımız, biz de insanız ötekileştirmek yok kimseleri... Kutlarım yürekten Serap Hanım...
Kardelen çiçeği
Her daim sonsuz saygı ve selamlarımla...
Babamın yedi dayısının yedisi de şehit düştüğünden annesinden kalan toprak, babasında kalan toprak, evin tek çocuğu hayat mücadelesi verirken bizde babamızın küçük işçileriydik.
Yetişemezdik doğudan gelen sezonluk işçilerimiz olurdu. Sofraya hep birlikte oturulduk. O gün ne pişmişse aynı ekmeği, aşı bölüşürdük. Babama saygılarından baba dediler anneme de hürmetlerinden anamız dediler, bizleri de kardeşleri olarak gördüler.
İşyerimde de o dediğiniz insanlardan dolu doluuuu...
Annemin ve babamın izinden giderek makam, mertebe, okumuş, okumamış, hizmetli, müdür gözüyle ayrım yaparak bakmıyorum. İnsan olmaları benim için en büyük makamdır.
Hepimiz Allahtan geldik Allah'a döneceğiz.
Hayranlıkla içerisinde yazını okudum. İçinde insan olmanın en yüksek mertebesi yatıyor ve size olan sevgimin nedenini bir kez daha anladım.
Harikuladesiniz.
Kocaman sevgiyle...
Kardelen çiçeği
İnsan ailesinden ne görürse, nasıl büyürse o şekilde yetişir ne mutlu ki sizi büyüten o yüce gönüllü anne ve babanıza Eğer hayatta değillerse ikisi de nurlar içinde uyusun.
aslında babanızı kaybettiğinizi biliyorum ama annenizi bilmiyorum.
Nazom da, siz de yüce gönüllü iki güzel yüreksiniz, bu iki yürek hep güzelliklerle hemhâl olsun inşallah... Hep mutlu olun...
O yüce gönlünüzden sevgiyle öpüyorum...
Ümmühan Yıldız
O kadar güzel söz söylediniz ki ‘‘güzel bir yürek aileden başlar’’
Bunun için Rabbime teşekkür ediyorum.
Ve bir o kadar güzel yüreklisiniz ki hepimize bir fidana davranır gibi davranarak örnek oluyorsunuz.
Sizi seviyorum.
Tebrik ve şükranlarımı arz ediyorum Üstadım..
Keşke tüm gayretimiz İNSANLIK YARIŞI/İnsanlıkta Yarışma üzerine olsa!
Kaleminize, yüreğinize sağlık.
Saygılarımla
Kardelen çiçeği
Sonsuz saygı ve selamlarımla...
Fevkalade üstadem...Yazı ayrı bir güzel...Lakin yazınızın başlığı HANGİMİZ DAHA İNSAN...iste burası harika...İnsanlara bakarsak herkez özünde insan...Lakin bir çoğu insanlıktan bir haber...😔 Tebrik ederim...Emeğinize yüreğinize kaleminize sağlık üstadem Güzel ve manidar bir paylaşım olmuş...Saygılarımla...En güzele emanet olun...
Kardelen çiçeği
Burada sanırım mavi hakkımız bir tane ben anlayan duayarlı yüreğinize gökyüzünün tüm mavilerini serpiyorum.
Sonsuz saygı ve selamlarımla...
Hasılı insan olmak zor zanaat be ablacım.
Geldiği yeri asla unutmamalı insan.İnsan gibi yaşamananın gerekçesi neyse o na göre yaşamalı.
Gezegenimizdeki herşeye sevgiyle bakmalı..Sevgiyle okumalı.
Ölümlü dünya..
Üzmemeli kimseyi, hor görüp böbürlenmemeli..Kibir şeytanın gömleğidir..Şeytanlaşmamalı.
Şatafat içinde yaşayan insanlarda bulamadığınız sıcaklığı
O kenar mahalleli dedikleri yerde bulabilirsiniz.
Onlar gerekirse canını bile paylaşır ..
Herkes sorgulamalı kendini
Ama herkes..
Eyvallah ablacım.
Çok manidar bir yazı okudum.
Gönülden tebrikler..
Selamlar saygılar
Sevgiyle kalınız hep.
Kardelen çiçeği
Aynen söylediğiniz gibi doğallık deriz ya hep işte o doğallığın özünü ben oralarda buldum. Keşke herkes özünü bilse de ona göre davransa sonradan görme insanlardan olmasak...
Değerli yorumunuz için çok teşekkür ediyorum.
Her daim sevgimle ve saygımla...