- 292 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
yanlış ayna
1
avrupa birliğine girseydik iyi olurdu türkiye için diye başladı söze.türkiye parlak bir geleceğin sınırında dönmüştü.
kimsenin buna bir itirazı olamazdı.ortak paraya geçiş türkiyeye güç ve prestij kazandıracaktı diye sürdürdü konuşmasını.herkes pür dikkat konuşmasını dinliyordu.efendim kimliğimizi kaybederiz dedi bir davetli.sen düşman mı kalmak istiyorsun çağdaş dünyaya dedi profesör.konuşmanın tadı kaçmıştı herkes şartların ne denli umutsuz olduğunu kavramıştı.
2
camileri insanlarla doldurmak ibadet yükümlülüğü için bir çözüm değildir.bir mabet geleneğinin olmayışı insanları ruhsuz bırakmayla neticeleniyor.hak verildi bu konuşmasına.isteksizce konuşmasını sürdürdü felsefe öğretmeni.okullarda yeterli eğitim verilmiyor öğrencilere eğitim sistemi ele geçirilmiş cemaatler tarafından.ders anlatmak kabil değil okullarda.öğrenciler için bir ilgi alanı yok.onun için uyuşturucu batağına dönüşmüş okulların bulunduğu sokaklar.nasıl bir çözüm önerirsiniz diye sordu matematik öğretmeni.bilmiyorum toplum mühendisleri yönlendiriyor öğrencileri.onun için güzel alışkanlıklar teşvik edilmeli okul dışı hayat için.pek ikna olmamışlardı ama söylenenlerin doğru olduğu gerçekti.
3
benim aile yaşantım sizi ne ilgilendiriyor diye sormak istedi.maksadını aşan bir konumda değildi hayatı.polis gözetiminde mahkumiyet altında oluşu insanlığın yararı için bir kaynak mesabesindeydi.halkı temsil ediyordu da bundan haberimi yoktu.küfretmek ve çirkeflik yapmak için fırsat kolluyordu.delikanlı gibi konuşun diye öfkelendi.bunun takdiri ilahi olduğunu kabullenmek dinden çıkmak için yeterliydi.laf kalabalığı içinde dualarla mı geçiyordu vakti sanki.ölümcül hastalıklar dahi dikkate alınmıyordu işkence altında.kahrolmak için yeterliydi insanların kavgaya tutuştuğu cehennem.
4
ekonomik gücün doğu ülkelerine kaydığı gerçeği eksik bir saptamadır.ekonomik kalkınma ve hızlı gelişim çin hindistan ve ortadoğu ülkelerine yakında sermaye akışı başlayabilir.bu ülkelerin dinamik bir nüfusu var.bu kategoriye afrika ülkeleri de dahil edilebilir.türkiye ekonomisine güç kazandırmak için teknoloji transferine gitmeli yeni bir atılımı başlatmak adına.türkiye üçüncü dünyanın kurucu gücü olmaya aday bir ülke.politik çıkışları yakından takip ediliyor.meşru bir güç konumunda.silah sanayii için gelecek vadeden sektörleride dünyada kendinden söz ettiriyor.dünya gündemi türkiye tarafından belirleniyor adeta.insanlığın son kalesi durumundaki bu coğrafya aynı zamanda zengin bir kültürü barındırıyor edebiyatta sanatta.bu açıdan bakıldığında türkiyeyi merak edenler için bir seçenek teşkil ediyor bir islam ülkesi olması
5
ortadoğuda perde arkasında yaşananlar.bu yoksul islam ülkeleri kalkınmak ve gelişmek istedikleri için terörün hedefi haline gelmiştir.türkiye afrikadan asyaya kalkınmanın teşkilatlanma merkezi olmuştur.insanları örgütlemek mümkünse eksikliğini yaşadığımız birlik ve dayanışma ülkü birliğiyle gerçekleşir.büyük uyanış denmiştir her zaman için islamla dirilmek için kardeşliğe.öyleyse açılmalı dünya atlasına.keşfetmek için imarla başlamalı insanlara yakınlaşmaya.ilahi ve ezgilerin yeşerttiği topraklara gururla bakmak için hazırlanmalı yarınlara.
6
sesime ses değse çığlık oluyor demiş yılmaz odabaşı.buna karşın necip fazıl döner şanlı şanlı çarkımız bizim şiirini kaleme almış.nazım hikmetin kaleminden akan sevda yüklü dizeler.böyle bir olgunlaşmayı beceremedi islamcılar.sicilleri bozuk olduğundan kimse dinlemedi zülüm mavallarını.dünyada islamcı örgütler sahne almışken nerudanın başaklara duyduğu özlemle bakmamış insanlara.hakikat içinde böyle bir tezadın yaşanması hangi fikirle açıklanır.kötülüğe alet olmakta bir iman zaafı değilmidir.bunlar halka bakış çarpıklığından kaynaklanıyor olabilir.yani bir nevi uygarlaşma sorunu.çağcıl kaygılara bigane kalmak gibi.kaç insanın beyni aktı bu hodgamlığa.kaç cesetle sulandı yorgunluğu anlamayan bağdat kervanı.caddeleri çoğaltmak için toplanmış kalabalığın ardındaki ıssızlığı görmekte bir yanılgıdır aslında.
7
siyasi literatürde karşılık bulan kavramlae.elbette eleştirel gözle ele alındığında tartışılacak yönleri var.islamcılık nasıl bir ekonomik model koymuştur ortaya.karma bir ideolojik bakışmı getirmiştir islama.ortadoğu halkları için islam geri kalmışlığın nedeni olarak görülmüş batılılaşma toplumun ahlaki dokusunu bozan bir yöneliş olarak algılanmış.inanç düşünce ilişkisinde özgürlüğe atıf yapılsa da faşizan düşünceyle hareket edilmiş dini yorumda totalitarizm benimsenmiştir.yönetimlere meşruiyet kazandıran toplum sözleşmeleri batıda öne çıkarılır.ortadoğuda otoriter yönetimler emperyalizmin lütfettiği ikbal için iktidarda kalmış yöneticiler.arap milliyetçiliğinden sonra bu coğrafya batı tahakkümüne girmiştir.halkın isyanı için bu açıdan bakılınca neden sabote edildiği de anlaşılır bir durum.
8
berlin duvarının yıkılışıyla birlikte soğuk savaş sona erdi.yeni dünya düzeni arayışında dünyanın tek süper güç olarak amerika kabul edildi.körfez savaşı islam korkusunu gündeme getirdi.batı islamın yabancısı değildi.modern kültür bu çatışmanın ortasında gelişti ve islamı tarihin bir öznesi haline getirdi.bugün için 11 eylülden sonra kutuplaşmaların yaşanacağı öngörülüyordu.terörün düşüncesinin inşasında islam felsefe geleneğini modernle tanıştırma çabaları vardı.nato bugün için avrupa birliği organizasyonu için bir gereklilikmi tartışılır.arap baharından sonra yeniden ulusal çıkar tavrında aranmalı suriyede sahnelenen oyun.
9
ırakta hilafet ilan eden bağdadi islamdan uzaklaşan toplumu cezalandırmak istedi.amaç dünya siyasetini sabote ederek dikkatleri ortadoğuya çekmekti.şeriatı tartışmasız bir ilke olarak gören bu kanlı örgüt için islamdışı her hayat hedef olarak görüldü.islam ideolojisi seyyid kutup ve mevdudi gibi ideologlarla şekil bulan bir hareket.cihat için savaşmak gibi gayelerle katliamlar ve tahribat meşru görülüyor bu örgüt için.ali şeriati islamın moderne bakışını medeniyet merkezi olarak ele almış marksizmin dayanak bulduğu sanayileşme olgusunda toplumdaki sınıf gerçeğini inceler kitaplarında.türkiyede sait nursi pakistanda muhammed ikbak gibi islam münevverleri batı fikriyatına karşı islamı tek çıkar yol görmüştür.günümüzde çözülen ulusçuluk terör örgütlerine yenilmiştir.halkçılık sosyalizmin dayanak bulduğu bir değer ancak emperyalist güçlerin kışkırtması bir ideolojik tavır olarak görülemez.türkiye için kuşatılmışlık bir tehdit algısı değilse bir stratejik yanılgı değilse gücünü ortaya koymazamanı değilmidir.afrine işgalci bir güç olarak girmesi kendi sınır güvenliğini koruma iddiası savaşa haklılık kazandıracak tek bahane olarak görülmeside savunmada kalmasına gerek duyulmamıştır
10
hz.muhammed gençliğinde kişiliğiyle öne çıkan bir üne sahipti.mekkenin eşrafı olan kureyş ailesinden geliyordu.sık sık görüşlerine başvurulur mekke için savaşlara katıldığı da olurdu.bunlardan ficar harbi gibi katıldığı savaşlar.geçimini ticaretten sağlamış olması ve atası ibrahimin dinine bağlı olması nedeniyle putperestlik onaylamadığı bir inançtı insanlığı sapkınlığa götüren.emin sifatı ne kadar güvenilir olduğunun kanıtıydı ona iftira atanlar için.hirada derin düşünce3lere daldığı sırada cebraili vahiy için gönderdi allah.gizlice yayılan bir inançtan sözediliyordu mekkede artık.mekkenin ileri gelenleri delilikle suçladığı muhammet için suikast planları hazırlarken ebubekirle birlikte medineye göç etme kararını aldı.bu allahın açık bir emriydi.medine ahalisi akabede ona bağlılığını göstermişti.medinede ilahilerle karşılanan muhammet için mekke hayatı geride kalmıştı.köleliğe ve eşitsizliğe karşı çıkarak üstünlüğün erdemde olduğunu savunmuştu bizzat kendi yaşantısıyla insanlara örneklik ederek.insanların doğuştan hür olduğunu herkesin eşit haklara sahip olduğu görüşündeydi.zorlama ve baskı onaylamadığı bir araçtı siyaset için.medinede ilk islam toplumunun temelleri atıldı insanlığa mutluluk vadeden.hz.muhammede göre hayatın uygunluğu kuranın hükümleriyle uyumunu gerektirir.sonra islamiyeti yaymak için kralları bu yeni dine davet ettiği görülür.sonraki dönemde bu birlik devam etmemiş fitneyle imtihan olmuş islam dünyası.dünyada islamın bin yıllık hükümranlığı modern zamanlar için bir hayal kırıklığı yarattı.günümüzde dinin insanlar için ne anlam ifade ettiği bir inanç olarak varlığını korumuş olduğu gerçeği inkar edilemez.
11
islamın özünden çıkan kızılbaşlık ve alevilik öğretisini hz.aliye dayandırıyordu.onun için tarihte gayri meşru bir akide olarak görülmüş pir sultan abdal gibi ozanlar darağacına gönderilmiş.günümüze taşınan bu kavga sivas katliamında yaşanma nedenidir.osmanlının kuruluşunda da alevi etkisi görülür.şeyh bedrettin gibi aydın görüşlü insanlar nazım hikmetin de yazdığı ve bazı romanlarada konu olan destansı hayatı belkide tarihteki ilk sosyalist haraket olarak görülür.kendisine taraftar toplamak şeriatın dışına çıkmak ve düzeni bozmak suçundan idam edilir.insan sevgisi odağında modern kültür içinde edebiyata da etkisi görülür.türkiyeden hangi inançta olursa olsun bütün türk halkı aynı insanlık gayesine inanmış aynı ülkede birlikteliği savunan anadoklu halkı olarak görülür.solculuk veya sağcılık bir hizbin istismar ettiği düşünce asla değildir.halk kültürünü burjuva sanatına alternatif görmüş kardeşlik bilinciyle yaşayan her türkiye sevdalısına kapımız açıktır.işte bu bilinçle emperyalizme direnenlere gerilla gözüyle baktıksa vatan hainliği yanlışlığına düşmeden bir sevda için yaşamayı yanlışlık olarak gören batının çıkarları için çalışan mutlu azınlığa karşı çıkmaktır ülkümüz.
12
faizin dolar kuruyla endekslenmesi önem arzediyor.yüksek faize rağmen dolardaki artışı anlamak zor.spekülasyona bağlı bir artış söz konusu.türk lirası değer kaybetme gibi bir riski dolar rezervinin yeterli olmasıyla aşabilir.merkez bankası piyasaya müdahelede döviz kurlarındaki artışı esas almalı.tabiki savaş şartları ekonomiyi olumsuz etkiler.nükleer savaş tehlikesi her açıdan bir faciadır.ekonomik kayıplar güvensizlikten kaynaklanıyor.vergilerin yüksek olması da ekonomik yükün tüketiciye yüklenme dar gelirliye yüklenme neticesini yaşatır
13
ramazan ekici için.izdihamda yayınlanan eleştiri yazısı üzerine bu şiir yazılmıştır.şiire geçmeden önce edebiyatımızın modern bir kimlik kazanmasında şairlerin hangi yollardan geçtikleri hususunda bir kaç değinme.konu mustafa kutlu etrafında yaşanan genç şairlerin şiir görüşü hakkında.türkiyede bir kutuplaşmanın varlığı şiirin savunduğu hayat görüşü şiirdeki tarafın nereye ait olduğu okunduğunda rengini belli eder.farklılığı bir kamplaşmaya dönüştürmüş bu farklı çevreler için üstat mesabesinde ustalar vardır.kimin düşüncesinde ateizm inancı varsa dinden çıkmakla suçlanmış insanları yoldasn çıkarmakla suçlanmış ne kadar erdemli bir insan olmuş olsun.tıpkı sokrates gibi.bizim için modernlik batıyı taklitle başlamış üç ana akımı ortaya çıkarmış fikri yönelişler.ilericiliği savunan bu görüşler kendi aralarında uyuşmazlığa düşmüş tepeden inme ideolojilerin gölgesinde fikirler yasaklı konuma düşmüş.cumhuriyet öncesi türkiyesinde terakkiyi savunan türk aydınları için tek sihirli kavran hürriyet olmuştur.bunun detayları ömer seyfettinin efruz bey kitabında vardır.halkın yalnızca bir rüyaya inanışını anlatır hayal kırıklığının nelere mal olacağı.mehmet akifle tevfik fikretin gelenek modern polemiği ahmet haşimden nazım hikmete şiirin duraklarının hayata düşen yansımaları.
14
insanlara nasıl görünmeliyim sorusu.kendini beğendirmek için davranışlarına çakal süsü vermek.bir çok insanı korkutacak cüssesiyle bazen sempatik davranmak gelirdi içinden.teşhir olmaktan korkan bir edası vardı toplum içinde.şöyle bakımlı insanlar olan doktorlar gibi hayatına düzen getirmek için çok çalıştı.rahat çalışabileceği bir iş bulamayışı canını sıkan bir durumdu.kızlara yakınlaşma fobisini aşmak için bin dereden su getirdi ama ilgilerini çekmek için birazda cool olmak gerekiyordu.hayatın olduğu semtlere yalnız gider kimseye haber vermeden gezerdi istanbulu.beklentisine uygun bir hayat değildiği yaşadığı.anlayışlı bir yanı vardı zekice karar almasını sağlayan.ama zamana karşı direnme zaafı daima onu engelliyordu aşk konusunda.kimseye açmadığı duygularıyla hangi kızda adresi olduğunu bilen yoktu.hayat bilgisi mülkiyet duvarına çarpmıştı daima.onun için daima eksilen yanıyla hayata bağlı kalabiliyordu.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.