- 320 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
gelişmişlik faktörü
1
ordu karadenizin önemli bir şehri.uzun zaman diğer illerimiz gibi yoksullukla savaştı.şimdi çiftlikler ve tesisler açılarak verimli toprakları değerlendiriliyor.sanayileşmesi endüstriyel olarak ihracata kadar gelişmeye aday bir şehir.yakında göç veren değil göç alan bir sanayi şehrimiz olacak.cadde ve sokakları dükkanlarla içiiçe bir mimari tarz olarak modernle geleneği buluşturuyor şehirde.halka açık mekanlar şehir hayatını renklendirecek düzeyde.birazda kültür sanata öncelik vererek dernekler ve atölyeler açmak şehrin cazibesini artırır.sanata adanacak ömürleriyle çağa yabancı kalmamak gençliğin arzusu.bilmiyorum müzik eğitimi veren konservatuvarı varmı ordunun.anadolu turnesine çıkan sanatçıların uğrak yerimidir ordu.nasıl zaman geçer tekdüze hayatın yaşattığı sıkıntılarla.işte bunları aşmaya bağlıdır gezginler için ölçü.bir kez daha düşünelim ve öyle planlıyalım yarınları.
2
rizede yaylalardaki çirkin yapılaşmaya son verilmeli bunun yerine yörenin mimarisine uygun mühendislikle ahşap yapı modeline geçilmeli.rize insana dinlenme imkanı sağlayan doğası ve özgün mimarisiyle geleceğin şehri.ekonomi ve kültürü geliştikçe şehrin nufüsü artış göstereceğinden ilçelerin doğal sınırları kalkacak yoğun bir yerleşim imkanı sunacaktır sakin bir hayat isteyen sanat meraklılarına.sanayileşmeyle birlikte dünyanın her yerinden göç almaya başlayacaktır.türk ekonomisi gelişmetye müsaittir.bir hinterlant konumunda olan ülke için yeni projelerle ekonomide sıçratma yaşatmak bölgeler arası farkın giderilmesiyle mümkün.türkiye dünya devletleri arasında şehirleriyle ilgi çeken bir ülkedir.şehri planlarken uzun vadeli düşünmek ve rizeyi buna hazırlamak gerek.acısını çektiğimiz eğitimli insan kültür hayatına ve sanata bakıştaki eksiklikleri görmeyle bu konuma ulaşılabilir ancak eğitsel anlamda.
3
trabzon bir karadeniz şehri.tarihteki yeri pontus rum devletinin baş kenti olmasıdır.daha sonra fatih tarafından fethedilerek osmanlı sınırlarına dahil edilmiştir.etnik yapısı karmaşık bir bütünlük arzeder.coğrafi konum olarak doğu karadeniz şehri olması türkiye için ihmal edilmeyecek kıymette olduğu görülür.son yıllarda sanayileşmeyle birlikte şehrin kalabalıklaştığı görülür.trabzon unutulmanın kaderini yaşıyor.denizi ve kumsalı hak ettiği özeni görmemiştir.şehirde kültür hayatına ilişkin bir emare görülmez.edebiyatta işlevini tamamlamış bir tarihi figür olarak çıkar karşımıza.köklerini unutturan bilinçsiz yönetimin ardından şehrin önemi halkı tarafından anlaşılmaya başlanmıştır.trabzonun bir kent profili çizmesi yine eğitsel bir bilinç kazanma halkın kültür hayatına katılmasıyla sağlanabilir.şehrin yozlaşmaya neden olan gelenek içinde yakalandığıcehaletten kurtuluşu aydınlık bir geleceğe duyulan inançla mümkündür.trabzon türkiyeyle aynı kaderi yaşıyor kendi yazgısını değiştirme güçlüğü açısından.şüphesiz şairleri rüzgarın ve yağmurun kalbe dokundurduğu enginlikleri anlatıyor.
4
belli bölgelerle sınırlı kalan kültür hayatımız edebiyatın başarılı ürün vermesiyle az da olsa bir bir izlek sunuyor toplum için.ama edebiyat sanattan beslenir.sanatsa özgürlük ve bağımsız olma koşulunu getirir insan hayatına.onun için kentleşme olgusunu kültürden ayrı tutmak türkiye ve dünya şartlarına hayata ayrıksı bakmanın önceliğini yitirme nedenimiz olur.hayat dinamizmini marjinal görüşlere dayandırır.çünkü türkiyenin önü açıktır.müzik sinema tiyatro gibi özel alanlar bir yaşam kültü oluşturur ve bu ideolojik bakışı netleştirir.bu açıdan bakıldığında yabancılaşma şehir hayatı için kaçınılmaz gerçektir.sanatı yaygınlaştırma metropoller için alt kültür yapılaşmasına kimlik kazandırır.insanlar bu kimlikle kendini ifade ettiği sürece marjinalleşme çabasına dönüşür topluma karşı duruşu.bu noktadan sonra anlamsızlık ortaya çıkar sartrenin anlatmak istediği bulantı saptamasıyla.bu toplumu çıkışsızlığa yönelttiği gibi faşizm karşısında sosyalist duruşada bir köprü olma tanımını getirir.
5
sivas ürün yetiştirme açısından zengin topraklara sahip.ayrıca üniversite çevresinde nufüs iskan edilebilir.endüstriyel üretim için topraktan verim almak gerekiyor.cumhuriyet üniversitesinde okuduğum yıllarda bir çok şeyden mahrum yaşadık.şehrin ahalisi de öyleydi.türk ekonomisi gelişmeye müsait bir tablo çiziyor.svasspor birinci ligde.kültüre talep insanların güzel alışkanlık kazanması için son derece önemli.sivas şehri onca ihmale rağmen kalabalık bir kent nufüsüna sahip.sıcak insanları eminimki vefasından bir şey kaybetmemiş.madımak olaylarındasn sonra türkiyenin gündemi halkçılıktan uzaklaşmış ideolojiler için umutsuzluk başlatmıştı.sivas geliştikçe türkiye için önemi daha da artacaktır.belki ikinci bir üniversite dahi kurulabilir.şehrin gereksinme duyduğu altyapı sorunlarını halletmek gerekiyor.sivasa gelir getirecek bir çalışmanın içinde olmak bir yurttaşlık ödevidir.
6
araba gökdelenlerin olduğu caddede ilerliyordu.her yer ışıl ışıldı.mağaza vitrinlerine baktı.bundan 27 yıl önce istanbula geldiğinde pislikten geçilmiyordu şehir.şimdi kalabalığın aktığı caddelerde bir kentin varlığını hissettiriyordu yalnızlık.şehir karadenize doğru genişliyor bir yandan batı sahilindeki illerle yakınlaşıyordu sınırları.bu umut dolu bir rüyaydı adeta.artık kendini düşünemez bir zindanı yaşıyordu aslında.dünyanın en yoksul sınıfını tarif ederken kendinde bulduğu anlamsızlığı anlatmıştı aslında.bu da tanrının bir sınaması diye umutlandı.her şey tersine dönecek diye düşündü öfke anlarında.şimdi tükenen zamanın tanıklığıyla meleklere ne çok şey borçlu olduğuna inandı
7
camileri insanlarla doldurmak ibadet yükümlülüğü için bir çözüm değildir.bir mabet geleneğinin olmayışı insanları ruhsuz bırakmayla neticeleniyor.hak verildi bu konuşmasına.isteksizce konuşmasını sürdürdü felsefe öğretmeni.okullarda yeterli eğitim verilmiyor öğrencilere eğitim sistemi ele geçirilmiş cemaatler tarafından.ders anlatmak kabil değil okullarda.öğrenciler için bir ilgi alanı yok.onun için uyuşturucu batağına dönüşmüş okulların bulunduğu sokaklar.nasıl bir çözüm önerirsiniz diye sordu matematik öğretmeni.bilmiyorum toplum mühendisleri yönlendiriyor öğrencileri.onun için güzel alışkanlıklar teşvik edilmeli okul dışı hayat için.pek ikna olmamışlardı ama söylenenlerin doğru olduğu gerçekti.
8
benim aile yaşantım sizi ne ilgilendiriyor diye sormak istedi.maksadını aşan bir konumda değildi hayatı.polis gözetiminde mahkumiyet altında oluşu insanlığın yararı için bir kaynak mesabesindeydi.halkı temsil ediyordu da bundan haberimi yoktu.küfretmek ve çirkeflik yapmak için fırsat kolluyordu.delikanlı gibi konuşun diye öfkelendi.bunun takdiri ilahi olduğunu kabullenmek dinden çıkmak için yeterliydi.laf kalabalığı içinde dualarla mı geçiyordu vakti sanki.ölümcül hastalıklar dahi dikkate alınmıyordu işkence altında.kahrolmak için yeterliydi insanların kavgaya tutuştuğu cehennem.
9
ekonomik gücün doğu ülkelerine kaydığı gerçeği eksik bir saptamadır.ekonomik kalkınma ve hızlı gelişim çin hindistan ve ortadoğu ülkelerine yakında sermaye akışı başlayabilir.bu ülkelerin dinamik bir nüfusu var.bu kategoriye afrika ülkeleri de dahil edilebilir.türkiye ekonomisine güç kazandırmak için teknoloji transferine gitmeli yeni bir atılımı başlatmak adına.türkiye üçüncü dünyanın kurucu gücü olmaya aday bir ülke.politik çıkışları yakından takip ediliyor.meşru bir güç konumunda.silah sanayii için gelecek vadeden sektörleride dünyada kendinden söz ettiriyor.dünya gündemi türkiye tarafından belirleniyor adeta.insanlığın son kalesi durumundaki bu coğrafya aynı zamanda zengin bir kültürü barındırıyor edebiyatta sanatta.bu açıdan bakıldığında türkiyeyi merak edenler için bir seçenek teşkil ediyor bir islam ülkesi olması.
10
ortadoğuda perde arkasında yaşananlar.bu yoksul islam ülkeleri kalkınmak ve gelişmek istedikleri için terörün hedefi haline gelmiştir.türkiye afrikadan asyaya kalkınmanın teşkilatlanma merkezi olmuştur.insanları örgütlemek mümkünse eksikliğini yaşadığımız birlik ve dayanışma ülkü birliğiyle gerçekleşir.büyük uyanış denmiştir her zaman için islamla dirilmek için kardeşliğe.öyleyse açılmalı dünya atlasına.keşfetmek için imarla başlamalı insanlara yakınlaşmaya.ilahi ve ezgilerin yeşerttiği topraklara gururla bakmak için hazırlanmalı yarınlara.
11
siyasi literatürde karşılık bulan kavramlae.elbette eleştirel gözle ele alındığında tartışılacak yönleri var.islamcılık nasıl bir ekonomik model koymuştur ortaya.karma bir ideolojik bakışmı getirmiştir islama.ortadoğu halkları için islam geri kalmışlığın nedeni olarak görülmüş batılılaşma toplumun ahlaki dokusunu bozan bir yöneliş olarak algılanmış.inanç düşünce ilişkisinde özgürlüğe atıf yapılsa da faşizan düşünceyle hareket edilmiş dini yorumda totalitarizm benimsenmiştir.yönetimlere meşruiyet kazandıran toplum sözleşmeleri batıda öne çıkarılır.ortadoğuda otoriter yönetimler emperyalizmin lütfettiği ikbal için iktidarda kalmış yöneticiler.arap milliyetçiliğinden sonra bu coğrafya batı tahakkümüne girmiştir.halkın isyanı için bu açıdan bakılınca neden sabote edildiği de anlaşılır bir durum.
12
ırakta hilafet ilan eden bağdadi islamdan uzaklaşan toplumu cezalandırmak istedi.amaç dünya siyasetini sabote ederek dikkatleri ortadoğuya çekmekti.şeriatı tartışmasız bir ilke olarak gören bu kanlı örgüt için islamdışı her hayat hedef olarak görüldü.islam ideolojisi seyyid kutup ve mevdudi gibi ideologlarla şekil bulan bir hareket.cihat için savaşmak gibi gayelerle katliamlar ve tahribat meşru görülüyor bu örgüt için.ali şeriati islamın moderne bakışını medeniyet merkezi olarak ele almış marksizmin dayanak bulduğu sanayileşme olgusunda toplumdaki sınıf gerçeğini inceler kitaplarında.türkiyede sait nursi pakistanda muhammed ikbak gibi islam münevverleri batı fikriyatına karşı islamı tek çıkar yol görmüştür.günümüzde çözülen ulusçuluk terör örgütlerine yenilmiştir.halkçılık sosyalizmin dayanak bulduğu bir değer ancak emperyalist güçlerin kışkırtması bir ideolojik tavır olarak görülemez.türkiye için kuşatılmışlık bir tehdit algısı değilse bir stratejik yanılgı değilse gücünü ortaya koymazamanı değilmidir.afrine işgalci bir güç olarak girmesi kendi sınır güvenliğini koruma iddiası savaşa haklılık kazandıracak tek bahane olarak görülmeside savunmada kalmasına gerek duyulmamıştır
13
rize sporu birinci lige taşımak istikrarlı bir futbolla mümkün.bir rizeli olarak takip ettiğim kadarıyla başarılı bir sezon geçiriyor rize spor.bu haftaki üç farklı yenilgi takımda umutsuzluk yaratmasın.takımdaki motivasyon başarılı sonuçlar getirir.özellikle yetenekli oyuncuları takıma kazandırmak ve futbol aklını sahaya yansıtmakla süper lig hayali mümkün olur.takım başarılı oldukça seyircinin desteğini yanında alacaktır.güzel futbol güzel sonuçlar getirir.rizenin aldığı başarısız sonuçlar rizelileri üzmüştür.onun için mücadele azmi ve başarıya inanç la futbolun gerekleri olan orta sahadan ve kanatlardan akına çıkarak rakip takım savunmasını baskı altına almak gibi düşüncelere takımı hazırlamak teknik ekibin görevi.rizeye başarılar dileyerek sözlerimi tamamlıyorum.
14
kültür programlarınız güzel.ama yerel kültür üzerinde yayın yapma ilkeleriniz yok.ideolojik bir duruş ortaya koymada islamcılığın modern düşünce içindeki yerini belirlemek gerek
islamın modern yorumu uygulanıyor bir bakıma.merkez sağ partiler temsil edilmiyor mecliste.akp bu oyları çeken bir parti.chp nasıl bir düşünce arayışı içinde.iyi partiyi yeni bir oluşum olarak görürsek halkın desteğini dürüst cesur ve akıllı politikalarla kendine yer bulabilir siyasi arenada.
15
atilla ilhan hem romancı hem şair hem düşünürdür.kaptan şiirinde toplumun fotoğrafını çeker adeta.düşsel bir yolculuğa çıkarır okuru.onun mücadeleci ruhunda islamdan izlerde buluruz.nitekim inancın gerekliliğini vurgulamıştır şiirlerinde.batının iki yüzlülüğü moderne duyulan inancı sarsmıştır.ortadoğu halkları karşı konulmaz bir saldırının hedefinde tutulmuş her zaman.emperyalizm karşıtlığınıda yaratmış kahramanlık şiirleri yazılmış bir zaman.milli edebiyat kırklı yıllardan sonra orhan veli gibi şairlerle eleştirilmiş nutuk atmanın gereksizliğine inandırılmış toplum.oysa akifin ifadesiyle tek dişi kalmış canavar olan batı uygarlığı bütün planlarını islam karşıtlığı üzerinde kuruyordu.işte bu paradoks ikinci yeniye farklı bir dil kazandırmış umut adına.diğer yanda nazım hikmet sosyalizmin emperyalizme açtığı savaşı anlatıyordu şiirlerinde.inancın tükendiği ideolojilerin çöktüğü ikibinli yıllarda kredi kartları ve ve banka reklamlarıyla uyuşturuldu toplum.11 eylül bu şartlarda gerçekleşti.batıyı topyekün bir savaşa sevkeden bilincindeki yenilgi katliamlar için bir neden olduğu savını kanıtlar nitelikte.
16
feneri kötü gününde yakaladı beşiktaş.artık avrıpaya bakmalı beşiktaş.ligdede iddiasını sürdürüyor iki takım.fenerbahçe tek forvet ve isteksiz oyunuyla maçı kaybetti.fener yine fenerdir ama ligde şampiyonluk yaşamak istiyorsa zengin bir kadro oluşturmalı.yenilginin nedeni birazda özgüven eksikliğidir.türk takımları seyir zevki vermesiyle ancak 4 büyük takımın seyircisi var.bu önemli bir sorun.
17
bütçeye gelir sağlamak için milli varlıkların satışa çıkarılması.türk milleti savaş şartlarında bütün dünyaya meydan okumuş.türk devletiyle kimse çatışmayı göze alamıyor.türk silahlı güçleri belki yeterli donanıma sahip değil.gücünü halktan alan bir iktidar olması gerekliliğine inanmak barış için savaşa girmek kadar tabii bir şey olamaz.zülmü meşrulaştıran sömürge dün olduğu gibi bugünde islam coğrafyasına göz dikmiş durumda.kadük kalmış bir kültürle ve tükenmiş ideolojilerle islamın nüfüzünü kırmak istiyor.güçlerini kabullendirme adına ortadoğuyu kan gölüne çevirdiler.yapılması gereken orduyu güçlendirme fonksiyonuyla bu bölgeye doğrudan müdahil olarak işbirlikçi örgütleri saf dışı bırakmak.bunlar tahribat için aracı konumdadır.işte ikinci dünya savaşı bu şartlarda gerçekleşiyor.bu meydan okuma aynı zamanda bir haçlı savaşıdır.bu saldırıyı bertaraf etmek için zaaflarımızı gidermenin yollarını aramalı.hata yapmak lüksüne sahip değiliz.herkes bu güçler oyununa kilitlenmiş durumda.tarihin seyrini değiştirmek türkiyenin elinde.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.