- 297 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
mugalata ve niza
1
modern çağda dini savunmak uyuşmazlıkları ortadan kaldıracak bir tavırla tekamülen insan aklının sınırlarına inanmak şeklinde mi olmalı.kuranın bilim anlayışı modern bilim için kaynaklık etmiş aydınlanmaya yol açmıştır çizdiği aydınlık ufukla.çok eşlilik uygun görülmemiş kuranda.aynı zamanda hürlük için ve şahsi haklar için ölçüler koymuştur insan için.mustafa kemalin hz.muhammetten ilham aldığı gerçeği tartışma söz konusudur.üstün insanı modernde gören mustafa kemal sanat için kurumlar oluşturmuş halkın gücüne inanmıştır bir milletin başarısı için.
2
batı tarihine laik topluma uygun hayatı inşa etmek gibi bir anlam yüklemek rönesans ve aydınlanmayı sanat ve bilimin dini anlayışlar için inanca estetik bir anlam getirmekte gösterdiği özeni anlamamak olur.ayrıca islam bilginlerinde görüyoruz bilimsel tavrı ilkin.insanların neyi aradığı sorusu tarihten öğrenilirmi.ayrıca kendi duruşunu modern hurafelerin çarpıttığı din anlayışlarında arayanlar yaşanan yanlışlıklar için inanca şüpheyle yaklaşan filozofların haklılığını anlarlar.
3
sistem sorunları gündeme getirilmek istendi.bunlar tartışılsın.ziya gökalpın mefküre oluşturma çabalarını eleştiri sonraları bir rejim sorununa dönüşmüş.mustafa kemalin devrimciliği halk tarafından onaylanmamış görüşü.chpnin halkın değerleriyle uyuşmazlık göstermesi batıcılıkla izah edilebilir mi.ayrıca batının ikiyüzlü ve çıkarcı politikaları modern dünya görüşünü açmaza sokmuştur.batının türkiyenin yoksulluğu üzerinden siyaset yürütmesi kanlı hesaplaşmalar için bir bahane oluşturmuş.
4
parlamenter rejim anayasal düzen için vazgeçilmezdir.kurumsal eşgüdüm yön verir sosyal politikaya.bunlar devre dışı bırakıldı anayasadaki kısmı değişikle.kanunlarda bir çelişki yaratmazmı böyle bir uygulama.meclis asli görevlerinden uzaklaştırılmış bürokrasi işlevsiz bırakılmıştır.sisteme yönelen talepler devlet tarafından yanıtlanıyormu ayrıca devletin sorun çözme mercii olan kurumlar görev sorumluluğundan uzaklaştırılmış.ihtiyaç duyulacak milli varlıklar satışa çıkarılmış.bunlar parasal işlemle3ri en az seviyede dolaşıma girmek gibi bir anlam taşır ki bunun adı emek sömürüsüdür.kendi ülkende bir taşeron olmayı yaşamaktır ekonomik anlamda.
5
oryantalizm tartışılıyor.doğunun mistizmine karşı batının akılcılığı.bu farklılıkları üçüncü dünya üzerinden konumlandırma yanlışlığına düşürüyor insanları.oryantalizm binbir gece masallarıyla başlar ve kendi mülkiyetine geçirir tarihi.endülüs yağmalandıktan sonra bir hristiyan ülkesine dönüştürülür.yıldızlara yolculuğun tartışıldığı bir uygarlıktan söz ediyoruz.batının yağmacılığı kültürle sınırlı kalmamıştır.islam dünyasının bütün zenginliğini sömürmüş düşünce olarak köleleştirmişler müslümanları.sanayi devriminden sonra emperyalizmin yaşattığı şartlarla bu emelleri süregelmiştir günümüze kadar.
6
branson serbest bırakıldı.trump defalarca teşekkür etti erdoğana.iade sorunu şimdilik çözülmüş oldu.amerika istediğini kabul ettirdi diyebiliriz.böylelikle terör için bir devrin sonuna gelindi.şimdi sanatla ilgilenme zamanı.bu gisişle abyede almayacaklar bizi.öyle konuşuyor politikacılar.türkiye için sorun demek ekonomi.seçimde tartışılacak konular arasında yeni sistemin arızaları var.çözülmesi gereken meseleler var.öncelikle halkın yoksul olduğu unutulmamalı.devletin güç kazanması erdoğanın ekonomiyi güçlendirme olarak tarif ettiği siyasetin çıkış noktasıdır.chp büyük kentleri alma iddiasında.örnek olarak şehirciliği gösteriyorlar.kılıçtaroğlu belediyeleri kazanmak için kazandığı bölgeleri örnek olarak gösteriyor.özgürlüğü savunmak ve gelişmişlik için chp belediyeciliğini çare olarak gösteriyor.
7
nasıl hukuk devleti olunur.kurumları işlevsiz bırakarak meclisi görev yapamaz hale getirmekmi özgürlükleri savunmak.bir şair kimliğimle türkiyenin nasıl bir hukuki açmaz içinde olduğunu görebiliyorum.örneğin tutuklamalar.işkence ve faili meçhuller.seviyeli siyasete şans tanımayan anayasal düzen.radikalleşme sistemi tehdit ettiğinden kitle hareketleri yasakçılıkla siyaset sahnesinden uzak tutuluyor
8
amerika islam ülkelerine neden üstünlük taslıyor.arabistanı koruduğu iddiasını dillendiriyor.sözde emperyalist karşıtı örgütlere destek sağlıyor.ortadoğu hiç bir zaman özgür bir kimlik kazanmadı.sürekli denetim altında kaosa sürüklende bu ülkeler.islamın çağdışı olduğuna dair anlayışla islam uygarlığının insanlığa katkısı unutturulmak istendi.islam sanatının süslü ifadeler ve gereksiz mübalağa alışkanlığını dayatan usanç verici bir kabalık olduğu görüşünü benimsetti müslüman halklara bu iki yüzlü değerlendirme.bunun yerine antik çağın sanatı yüceltildi her alanda olduğu gibi.
9
konunun önemi cinayetin bir saptırma amaçlı gerçekleşmesi.hayır kehanette bulunmayacağım.12 eylül benzeri bir susturma operasyonu için düğmeye basılmış olabilir.suud yönetimi için rejim muhalifi demek demokrasi için saltanata cephe almak demekti.böylece kriz atlatılmış oldu ibretlik bir vakayla.hedefi 12den vuran büyük güçler için tarihe kayıt düşülmüş oldu olayın vehametini insanlara hissettirmekle.kamuoyu konunun ne kadar önem arzettiğini farketmiş.abd yönetimi silah satışından sözediyor.savaşların kazananı belli oldu bir kere daha.tarihe yön vermek için tanrısal buyrukları belirleyici olmaktan uzaklaştırmakmı halkların kaderiyle oynamak.suni sınırlar koymakla asıl hedefi insanlardan gizleme tercihi de adalet mülkün temelidir sözünü yalanlamaz.paris komününe son verenlerde aynı amaç için çalışıyordu.sovyetlerin çöküşünüde bunlar hazırlamıştı.iran islam devrimi için endişe duyanlar afganistanda mücahitlere silah yardımı yapıyordu.arap baharını manipüle edenler için özgürlüğe duyulan inanç kendi hayat alanlarıyla ilgiliydi
10
-şiir öğrenilmiş bir sanat artık pek fark yok şiirin yazılma biçimleri arasında
-yinede güzel şiir ayrı bir tat veriyor okuyucuya.ikinci yeni şiirinde böyle bir özellik var
-mavi denince nazım hikmetin düş gücünü ideolojik anlatımın büyülü renkliliği anlaşılıyor.
-çağdaş şiirin ilk örnekleri verilmiştir o dönemde
-garip akımını da etkilemiş konuları ele alış biçimini moderne dayandırmakla.ama orhan velinin mefküre öncülüğüne karşın durması neyle açıklanır.belkide hayat ve ideallerin çatıştığı bir ortamda yaşamış olmasıyla açıklanır.
-atilla ilhana saygısı var bütün şairlerin.şiirde ayrı bir kıta gibidir geliştirdiği sinematografik anlatımla.
-günümüz şiirin ustaları var bunlar genelde 80’li yılların umutsuzluğunu yaşamış şairler.
-anlıyorum haydar egtülen gibi yazarlar reklamcılıkla şairliği bir arada yürütüyor.hayattaki çelişkiler bir anlam ifade etmiyor.
11
solun örgütlenme arayışı iktidara yürümek amaçlımı.neden kitlesel hareketle gündem oluşturmuyor ülkenin kaderi konusundaki görüşleri.türkiyede azımsanmıyacak oranda kendini sol ideolojiye inanmış bir seçmen var.chp gibi siyaseti rant hesaplarına indirgemiş bir partinin devrimcilik iddiası ne kadar gerçekçidir.erdal inönünün shpsi üç büyük şehri alarak seçim kazanma konusunda türk soluna bir güven vadetmişti halk adına.sonra aşırı sağ diyebileceğimiz bir parti olan refah partisi seçimlerde zafer kazanarak türkiyeyi siyasi bir çıkmazın içine sokmuştu.sonra erdoğan özal benzeri bir siyasetin kolaycılığıyla uzun süre iktidarda kalacak bir oligarşiye dönüştürecekti ülke yönetimini.statükonun el değiştirmesi islamcı elitlere bir zenginlik sağlamıştır devletsiz ve akonomisiz bir düzende.tipik bir ortadoğu ülkesi olmanın parametleriyle düşünüyor artık halk.
12
bilimin inşasında sosyal hayatın etkileri.islam bilginleri ilk keşiflerini yine doğanın bir gizem içinde çözülmesi gereken sır perdesiyle örtüldüğü üzerinde durur.ihvanı safayla başlayan dünyayı anlama seferberliğine yönelten etmenlerin doğadaki düzenin bir kompleks yapı taşıdığına dair anlayıştırçislam bilginleri merakla yola çıkar. insan ne ile yaşar sorusunu o dönemde sormuş islam bilginleri.harezmi ve biruni gibi bilginlerin soyuttan somuta yol alması aynı zamanda gözlem ve deneye yöneltir merakları.mekanik bilimin icadıyla başlar fizikteki arayış.da vinci gibi batı düşünürleri bunları geliştirdikten sonra makineleri hareket ettirme bilgisine ulaşmış insan.
13
mehdi fikrini besleyen deccaliyettir.ictimai mesleler böyle bir zaruret ihsas etmiyor.eğitimle sorunlar hal yoluna koyulur ancak.bir nesli mahvettiler böyle insani vasıfları körleştiren cehaletle.cumhuriyet bir inanç vadetmişti cemiyet hayatında asrileşmeyi arayanlar için.islam maarifine saldırmak isteyenler için bir bahane teşkil etti böyle beklentiler.soylu bir hayatın kaidelerini zayıflatmak isteyenler için kutsalı eğitimden ayrıştırmakla işe başlandı.halkı devlete yabancılaştırmanın aracı olarak görüldü mehdiyet.tefekkür yıkıma uğratıldı böyle zihinlerin fesadı sayılacak islam geleneğinde olmayan hurafelerle.
14
mugalata bir niza ölçüsü olamaz.fikirde cedelleşme hakikat arayışına çıkarmalı talibi hikmet çerçevesinde.tarihe karşı lakayd kalmak hissiyatımızı hitama erdirir.muaf tutamayız kendimizi cihaddan.kuran güzele davette en güzel örneği alimin tefekküründe görmüş.ispatta esbabı mucibeye vasıl olmak için bunlara riayet etmeli’.buna benzer sözlerle makam işgal ediyor mürşitler.ilmin en hakiki mürşit olmasını telkin edenler için yıldırma siyaseti izleniyor.vahdette kesret nasıl aranır iradeye taalluk eden mevzuları ihmal etmenin insan felahı için ittikaya dayanmak gibi bir muammayı nefsin ziyan olmasına mahal vermişse.akla ziyan bir bahaneyi ülkenin selameti için millete reva görenlere aldanmak şansımız yok.ülkenin servetini heba edenler için yönetme beceriksizliğini örtme telaşıyla tafsilata meydan vermeyen de zat-i alileri.imtiyaz-ı mahsusa gibi bir kudret nişanesi müstemlekeye yakınlaşmayla vatan sathını düvel-i muazzamaya boyun eğdirme denaetini yaşatıyor izzeti nefsimize.böyle bir zillete düşme tehlikesine karşı emanete sahip çıkma erdemiyle aramızda güveni tesis etmeliydik.mana alemine hürriyet sevdasına gark olmak lüzümüyle hükmetmeliyiz toprağa ki halk içinde adaleti murat etmiş olalım.