- 261 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
akla takılanlar
1
Burda bu sayfada yayınlanmayan yazılar var.bütün vaktimi okumak ve yazmakla geçirdiğimden sosyal ilişkilerim için fırsat tanınmıyor bana.hayatım her geçen gün zorlaşıyor.ama iletişim şansı tanınmadı yazdıklarım için.bende amerikada yaşamak isterim.özgürce yaşamak benimde hakkım.bunu sağlayacak şartlar yok hayatımda.sırf merak uyandırmak için senaryo ve şiir yazmak.bunlar istenilen bir sonuç değil.hayatım konusunda endişelerim var.bunları sağlayacak şartlar için size başvurma gereği duydum.belki böyle bir ricada bulunmam bütçenizi zorlar.ancak temel ihtiyaçlar konusunda zorluklar var hayatımda.bilginize sunmak istedim.
2
Türkiyede devrimci hareketler tam bağımsızlık fikrinde birleşir.disk ve dev-sol gibi oluşumlarda sınıf kavgasını görmek mümkün.siyasetin ideolojik bakıştaki zenginliği olarak görülebilir devrimci mücadele.deniz gezmişin idamı ve 12 eylülün baskıcılığı devrime olan inancı sarsmış olabilir.ismet özel karamsarlığın şizofreniyle ilgisini kavramış erken dönem fikir hayatında.evet isyan deiyerek halkın dostları dergisinin çıkmasına öncülük etmiş arkadaşlarıyla.bu leninin fikrine sadakattan ileri geliyordu
3
Bunlar faşizme karşı halk örgütlenmesi.gerilla savaşı vermişler nazilere karşı.sosyalist devrime inanmış parti diyebileceğimiz bir oluşum.anarşist diyebileceğimiz özgürlükçü fikirlerin etkisinde kalmış devrimcilerin iktidarla savaşı
4
Sayın Zeynep oral.sizin sanata olan ilginiz biliniyor.modern sanatın türkiyedeki yeri karamsar olmamız için yeterli.sanat bütün dallarıyla bizim için bir umut aracı.düşünceden kültüre mesafe almamız gerekiyor.türk moderleşmesi kendi çelişkilerini yaratıyor ilk bakışta görüldüğü gibi.bu tanımlama basit bir gözlemin sonuçları.siz eleştiriyorsunuz duyarsızlığı sanata inanmanın oılgunluğuyla.kendi ülkemizde görmüyoruz sanatsal çaba olarak üstümüze düşen kaygıları.anlamlamdırma yeterli değil sanatsal çaba için.
5
Türk resim sanatı için sergiler düzenlemek resim sanatına olan ilgiyi artırır.evrensel tema olan insanın dramını resmetmenin naifliği.resme emek verenlerin başvuru kaynağı olmalı sanat dergileri.sinemada aynı şekilde benzer sorunlara eğilir.bir yaşama çabası olarak sanatın hayatımızdaki yeri tartışma konusu oluyor nedense.kendimizle yüzleşmek sanatın konusu.soyut gerçekçilikte çizgiler anlama yol almanın trajedisiyle işler benliğimize.artık sanat galerileri sanatseverlerin uğrak yeri olmuştur.bunu eğitime aktarmanın zorluğuna inanmış toplum.bahçe tasvirleriyle başlayan sanat dünyamız için kendi aşkınlığını yakalama serüveni hayata bağlanmanın örneklerini veriyor.resmin macerasına yolculukta ilgi duyulan konular için kaynaklık ediyor bize kendi yaşam çelişkilerimiz.dışavurumculuk yada sürrealizm doğaya bakışın imkanlarıyla düşünme.güncel olanın prizmasından görmek sanatı.bu yoğunlaşma insana dair bakışımızı olumlayacak tek neden.
6
türk resminde imgelem geleneksel kültürün çelişkilerini modernin aynasında görme tutarlılığına odaklanır.halk kültürü feodalizmin kalıplarıyla hayatımızda yer alır.yoksulluk değişimin sancılarıyla kendini hissettirir.doğu rönesansı kendi kültürünü mitlerde görmenin uzağında betimlemenin eksikliğini hissettirir.sosyal sorunlar sınıf çelişkileriyle biçim kazandığından geleneğe aykırı düşmenin korkusu duygusal travmalara neden olur.toplumdaki çelişkiler iç dünyamızın fotoğrafını simgeleştirir yabancılaşmanın sonuçlarını çözümlerken.günlük yaşamın ne denli sıkıntılı geçtiği işlenir kutsalı anlama biçimleriyle.estetiğin inancı hor görmesine mani olamaz tutarsızlıklar.ama sanatın sorunlara bakışı için bir erişkinliğin hayata katılma içtenliğinden kendini uzak tutar toplum.
7
’ben istanbulu paris gibi yaparım’.böyle iddiada bulunmuştu yargılandığı mahkemede kendisine yöneltilen haksız suçlama için.sonras mekkeden kudüse şehri planlamanın örneklerini saydı.sonra güneşli bir havanın ihanetine uğradı bakışlar.ev hapsinde senaryo yazmanın zorluğunu yaşattı ona vakti geçirme sanatı.dışarı çıktığında anlamıştı ilişki kurmanın inceliklerini.ama kuşkuya düşmüştü insanlar hayatı için.
8
soğuk yaz ve şizofren gibi romanlar modern insanın yalnızlığını konu alır.ailedeki çözülme ve aşırı bireyselleşme mutluluk için umutsuz vakadır insan hayatında.dergiler ve kitaplar hayatımızın tanığıdır yaşadığımız müddetçe.evdeki aile sıcaklığını hiç bir önlem karşılayamaz.büyük kentler karamsar ruhların çölüdür adeta.doğadan ve insandan bir yankı arar caddelerde tükenmişlik.her intiharın bir anlamı olmalı düşüncesiyle umutsuzluğu işler karanlıkta kalmış masumiyetin celladı olan inançsızlık.belki insan için bir çıkmazdır artık uygarlık.sistem eleştirileri özgürlüğü aramanın tek yoludur adeta.sosyal hayat terkedilme biçimleriyle uzaklaştırır bizi insanlardan.nedeni sürü psikolojisi olarak tanım bulur felsefede.yaşlılık bir korku tüneline girmek gibidir batıda adeta.bundan kaçış yolu aranmalıdır bir an önce.çaresi mutsuzluğu aramaktan vazgeçmek her koşulda.kaçınılmaz bir umutla bağlanmak insanlara.bunu sağlayacak bir toplum yaratma fikrine sıcak bakmak için kutsaldan kaçışın nedenlerini aramak insan psikolojisinde.insanı insanla barıştırmak neyle mümkündür düşüncesi meşgul etmeli insanları.yoksa yalnız ölmenin yanlışlığını yaşamak gibi reddederiz hayatı.
9
biokimya tekniğiyle medikal alanda başarı sağlamak.türkiye aşı çalışmasında bu yöntemi kullanıyor.bakteri diyebileceğimiz mikroorganizmaların genetik yapısını çözümlemek.bu teknikle antivirüs çalışması için vucüdün vereceği tepkiye göre septomatik verileri gözlemleme.bunlar tartışılıyor ekranlarda.covid-19 hücreye yerleşiyor ve tahrip ediyor organik yapıyı.bunu engellemek bağışıklığı güçlendirmeyle mümkün.vitamin takviyeleri güçlü kalmanın koşulu olduğundan bedene direnç kazandırıyor virüse karşı verilen savaşta.
10
şu an klasikleri dinliyorum müzik piyasasından çekilmiş sanatçıları.müzik eskidikçe demleniyor.eskinin müziği romantik diyeceğimiz bir forma sahipti şarkılar.dinlemeye françoise hardynin le temp de ı’mour şarkısıyla başladım.keşfedilmesi gereken ne çok sanatçı varmış.vanessa williams bunlardan biri.julio iglesiasın nathalie şarkısı.guadalupe gibi sanatçılar halen dinlenebilir ses kalitesine sahip.lara fabian ve yasmin gibi sanatçılar yalnızca dans için yorumlamamış müziği.leanord cohen dansıyla süslemiş miziği.yalnız kalındığında hatıralara yolculuğa çıkaran şarkılar için bunlar ve daha niceleri var hayata bağlılığımızı artıran.
11
oysa halkın diliyle konuşmak.tüm dünyanın kardeş halkları için sanat.buna inanmanın yanlışlığına düşmüştü.ilyas hoca bu konularda zulmu açıkça savunmanın doğruluğuna inanmıştı.vicdanı olmadığı gibi adalet duygusuda yoktu dünya barışı için.yanında yer aldığı hainlerin totem gözlüğüyle bakıyordu inançlara.kurana olan bağlılığı islamın yaşanması için bir itikatın yaşattığı olumsuz vechelerle rabbani olanın zayıflığını takdir ettirmişti davranışları ona her zaman.ölümden korktuğu kadar çekinmiyordu kutsalı hor görmeye.bu nedenle hayatına son verilmesi gerekiyordu güzele inanmış bir salih kulun.oysa hakikatın bir damlasında bir ummanın karanlığı gizliydi.gökleri ateşe vermenin hodgamlığı değilmiydi hakikat fukaralığı.
12
’geleceğin sanatı’ve ’geleceğin teknolojisi’ kitapları.bu örneklere bakarak bilimden futüristik sonuçlar çıkarmak mümkün.uzay çağını düşünmenin arifesinde salgınla mücadele içerisinde dünya.sağlıkçılar için fedakarlık beklemek için en azından yurttaşlık görevini ifa etmek gerekiyor.hastalığın bulaşıcı olduğu gerçeğine bakınca tedavinin hangi şartlarda yapıldığını anlamanın anlayışında olmak gerekiyor.
13
halk tvnin bu akşamki konuğu zülfü livaneli halka kitap okumalarını tavsiye etti.yeni çıkan kitaplar var.örneğin zübeyde yalçınkayanın mono kitabı.benzer kitapları internet aramalarıyla bulmak mümkün.sanırım yalnızlığı anlatan kitapların kasveti var üstümüzde.gökçenu ç’nin ıssız incir ağacı kitabı.yazarını dergilerden tanıyorum.şair süleymen çobanoğlunun tasmgalar kitabı.yeniden oyuna katılan yazarların kitapları.babil kitabevinden çıkan ferdi sabrioğlunun yaşanmışlık kitabı.bunların örneklerini çoğaltmak mümkün.
14
ey insan sen kendine malik değilsin.sen kudreti nihayetsiz bir kadir.rahmeti hadsiz bir rahim-i zat-i zülcelalin memlüküsün.öyle ise sen kendi hayatını kendine yükleyip zahmet çekme.çünkü hayatı veren odur,idare edende odur.hem dünya sahipsiz değilki sen kendi kafana dünya yükünü yüklettirerek ahvalini düşünüp merak etme.çünkü onun sahibi hakimdir alimdir.sende misafirsin fuzüli olarak karışma karıştırma.
bediüzzaman
bizim benliğimiz için şükretme vecibesi var.istikbal dahi hakkın kudretiyle açıklanır.yorulduğumuz hakikatler bir dünya meşguliyeti.endişe duyduğumuz ahvalimiz için bir yardımı var hakkın.bize düşen görev konuk olduğumuz dünyanın hakikatını anlamak.belki bu şekilde felah bulabiliriz ancak.
böyle bir yorumdan sonra asıl manaya ihtiva eden konuları açıklamak.hürriyeti hakta görme davasını müdafaa için onun sekinetine sığınmak.insanın acziyeti sözkonusu.hakka dayandığı ölçüde hür olma şerefine nail olur.hakkın rahmetine sığınki hadsiz bir hazineye malik olsun beşer sıfatın.kendi nefsine muttali olup ziyana uğramışlardan olma.yani hülüm kadiri mutlak olan allah sana şahdamarından daha yakındır.seni tatmin edecek dünya nimetlerini o ikram etmiş kullarına.maddi sıkıntı emanete riayetin bir hastalığıdır.çünkü zenginlikleri onun mülkünden tedarik ederek yaşar insan.bu tabiat kanunları kadar kolaylık sağlar hayata.onun ilmiyle kemale erer insan.bütün nimetler şükrü ifa etmek için verilir insana.insan gönlü allahın nazargahıdır adaletin tecelligahı olan insan için.kendine zulmetmesi nisyanı nedeniyledir kainatın rabbine.
modern bilim tarihi evrimle açıklıyor günümüzde.bilimsel felsefe uhreviyata ne gibi bir tanım getirir.iktisat teorileri maddeci görüşün tanıdığı imkanlarla özgürlüğü tanımlar.risale-i nurda bu konular işlenir.dini hayatın dışında tutanlar için özgürlüğü nelerde aramalı sorunu var.modern felsefe bu konulara değinmiştir aslında.aydınlanmayla dinin kurumsallaşması farklı bir boyut kazanır.insanla tanrının rabıtası koptuğundan anlamın sınırlarını zorlar yeni çağın bilginleri.varlıklı insanlar kendini tatmin etme aracı olarak görür eleştiriyi.gündelik hayat bazı fırsatlarla insanı yoklar.tanrının kurallardaki yeri tartışma konusu olmuştur her zaman.insan ölümle yüzleşince hayatın anlamsızlığını farkeder istisnalar dışında.bu noktada inancın işlevi sanatta beden bulur hakikatı arayan insan için.sosyalleşme içinde bir sonsuzluk fikrine temayül başlar.insan bunlarla tatmin eder kendini.kendi vicdanında sorgular dünyayı onun için.
15
’eve kitap girmesi gerekiyor’böyle demişti arkadaşı ağmete.insan için bir sorundu aile hayatı.başarı şansı yoktu kitapsız bir çabanın.şirket holding satın alamazdı kültürü.zamanla yabancılaştığı iyiliği aklına getiriyordu yalnızlığı.yazları görüyordu eski arkadaşını.ama anlaştıkları konu yok gibiydi ikisi için.bu durumda insanları suçlamak filmlerde işlenmiş bir konu kadar gerçekti.herkes için aynı cömertliği yoktu tanrının.hayatın kanunları daha zordu yoksullar için.kimse farkına varamazdı dünyada çaresiz kalmanın.işte hayallerinden başka tanığı yoktu insanların.ölümü kabullenmek hayatın bir gerçeği.ama acının hakkından gelinemezdi bu parolayla.anlıyordu insanları tükenişindeki kimsesizlik gibi.ama bunun için insanları suçlamak.işte gerçek bu kadar acıydı.kimsenin gücü yetmezdi bu çarpıklığı düzeltmeye.bir garantisi yoktu özgürlüğün.çocukluk arkadaşı mahvına sebep oluyordu duygularının.bir gerçek var ki iyilere şans tanımazdı hayat.uzaklaşma şansı yoktu sıkıntılardan.gençlik günlerini hatırlayınca haketmediğine inanmıştı tanrıdan bu haksızlığı.ama hayattan kopmanın bedelini ödüyordu şimdi.güzellikler kahrolmanın bahanesi sayılmazdı nede olsa.
16
-her şey bir plan dahilinde oluyor anlamadıklarımız bize yol gösteriyor demişti profesör.insan zayıf ve korumasızdır makineye karşı.yapay zekanın varacağı nokta kontrol edilemez bir sınır çiziyor teknolojiye
-bunun ne anlamı var günümüzde diye sordu nedim.çünkü makineler kendini tanıyabilirdi onun fikrine göre.kıyamet senaryoları insanın kaçınılmaz yazgısıydı nedim için.bu konuda yanıt verecek bir makam yok muydu.
bu arada hilal söze karıştı heyecanla
-belki robotlara bakışımız değişir.ne de olsa insana kaşı nankör değil varlıklar.herkes bir suskunluk içine girmişti.nedin dikkatleri dağıtmak için
-sanırım tarihi bir an yaşıyoruz ama benim için metrixin önemi daha fazla.
-doğru dedi hilal.ikisinin mümkün olduğu dünya için insanın fazlalığı söz konusu.
17
Ben de dışarı çıkmayı özledim.coronalı günler bir musibet gibi bizi hapsetti evlere.ama bu hastalık bulaşıcı.ilacı bulunmadığı takdirde yaşam şansı bulur insanlarda.hastalık herkeste aynı şiddette yaşanmıyor.biraz dirençle alakalı syretme şekli.ama insan sosyal bir varlık.bu kabus için önlem almayı unutmuş.gazetecilik kitap okuma ve yazmayla alakalı.bu açıdan eleştirel düşünce sorgulamak için var.siz sabahta yazdığınız yazılara siyaseti sonuna kadar kullandınız.ama toplumsal sorunlar varlığını koruyor.hiç bir çaba sonuçsuz kalmaz ülke için düşünülen.bunlar çalışmak için yeterli bir neden.onun için yazıya yoğunlaşmalı her şeye açık olarak.hepimizde bir karamsarlık var gelecekle ilgili.sanatla ilgili çalışmalara yoğunlaşınca daha net anlaşılır sorunlar.çünkü kültür belirleyicidir hayatta.kolay değil paradigmaları aşmak.eylemlerimiz sınırlanmış dış dünyayla.işte hayatı ıskalamak yalnızlığa sürükler ütopyaları.insanlarla anlaştığımız kadar varsınız hayatta.iyi günler.
18
estetiğin insan bedeninde aranması.fantastik filmlerin başvurduğu yöntemdir.nü resimleri için bu tanım geçerlidir.helenistik sanatta modern sanatın ifade gücü var.özgürlüğü kullanım biçimiyle alakalı.insanın neyi aradığı çağların sorduğu bir soru.ilk çağın felsefesini tartışanlar için poetika doğadaki insandan ziyade şehre ait izlekler sunar.günümüz gerçeği özgürlüğü ekonomik güç olarak algılar.sınıfsallık burjuva sanatını amaçlamış olsa da ideolojik bir kimlik kazandırır mülkiyete.insanın nasıl bir açmazda olduğu çılgınlığın konusudur artık.meta kavramını açıklamak için ekonomik özgürlüğe başvurur sanat.modern köleci toplumlarda görülen sığ anlayışlar için hayatın vahşiliğinden faydalanır sanat.tutkunun fantastik edebiyattaki yeri sinemanın konusudur artık.bunlar doyurmaz insan duygularını.bir nevi mitolojik yüceltmelerden faydalanır zayıflık.ölümü unutmanın yalnızlığına yakalanır ebediyet duygusu.insan doğası adaleti açıklamanın aracına dönüşür bu durumda.
19
artık her şeyin sona gelindiği bir çağdayız.islamın vadettikleri iyi anlaşılmalı.kutsalla bağını kopartan insan için adalet duygusu güçlünün çıkarı için çalışır.maddenin kölesi haline getirir insanı inançsızlık ahirete kapalıysa poerdeler.insana ruh üfleyen sanat için diriliş kıyamet aşısıyla
20
Dünya kültür mirası için beyrutun geleceği.islamı tanımak için bir iz bulmak düşünceden.burda tartışıldı yeni çağın sorgulama biçimleri.yıkımın ardından her alanda bir çözülme yaşandı sonra.bütün zenginliğini yitirinceye kadar sürdü saldırılar.eski beyrutu hayal etmek bir onur işi.bir zamanların gözde şehri için yıkıntılarda uygarlığın aynasıyla bakmak insanlığa.sanattan kopuşun sancılarıyla uzaklaştı bizden insanlar için umut edilen yaşam şansı.şimdi bağnazlığın kuşattığı açmazlarla kırılıyor içimizde kuşkular.
21
türkiyede yakın tarih tartışmaları ortaya yeni bir kimlik çıkardı.bunun başat örneklerinden biriydi ismet bozdağ.ulu hakan abdülhamitle başlayan tarih yazımı hatalarla doluydu islamcı aydınlar için.tarihin sorgulamaya dönük yönünü atatürkün hayatıyla muşahhas kılmak.12 eylül sonrası türk aydını profili.bu yeni osmanlıcılık karma bir kültür ortaya çıkardı yasakların gölgesinde.tarih felsefesi idealizmden bağımsız olarak bir sorgulama biçimiyle yeni şartları ortaya çıkardı.devrimci mücadelelere bakışı değiştiren batıcılık adeta kutsandı.türk islam sentezi hilal kaplan,nihal bengisu karaca ve nagehan alçı gibi yazarları ortaya çıkardı.bu aydın sınıf için korkuların kaynağında toplumun kültürle ilişkisi vardı.hikmet genç bu konuda yılmaz özdil gibi yazarları suçluyor.bu gazeteciler tarihe karşı saygılı değilmiş.nedim şener için fetönün başarısı bir ülke sorunu neyseki salgına karşı verilen savaşta ortadoğu şartları unutulmuş entelijansiya için.işte sosyalizmin ak partiye yakınlığına şahit olmuş işçi sınıfı.bu svyet tecrübesinden öte bir durummuş.bir zamanların devletçiliği kabuk değiştirmiş bir vesayetmiş.günümüzde bunlar temsil ediyormuş faşizmi.hürriyetin kıymeti bilinmediğinden tutuklanmış yazarlar.at yalanı...nihat genç bu koroya elif şafağıda dahil etmişti.nilgün total ve jale sancak gibi yazarlar edebiyatın ruh sağlığımız için ne anlam ifade ettiği gerçeğine temasla varlık dergisinin bu ayki sayısına katkıda bulunmuş edebiyatın faydalarına inanmayanlara nezire yaparcasına.internette arama yaparken felsefi içerikli feniks dergisine rastladım.bavul ot gibi dergilerden vakit buldukça bunlara bakmaları rica olunur.red ve yürüyüş gibi dergiler propaganda amaçlı yayın yapıyor.detaylı bilgi için internetten arama yapılabilir.genelde öğrenciler için okunmaya elverişli dergiler.bazı yazarlar için burjuva cosmopolitan demek.hayata aykırı düşmenin magazinel boyutuna bakmak gerekiyor ideolojilerin ne kadar ucuzladığını anlamak için.dünya sinemasını merak edenlere altyazı dergisi önerilir.iş saatleri dışında bakmak gerekiyor bu tür yayınlara.meşhur sinema dergisi ilgisizlikten yayın hayatına son verdi.sanıldığı gibi modanın başka bir yüzü değildir sanat.
22
edebi metinler ve en çok şiirler müzik için bir demo olabilir.bunu başardı murathan mungan.ama müzikteki kalite biraz kulakla alakalı.klasik müzik kendi gerçeğini aşmak ister verdiği duygu itibariyle.ben yıllarca bu konuda emek verdim.özgür çağrışımlar beste için önem arzediyor.yaşam için üretken olma koşuludur duygusallık.çiçek ağaqç böcek diyerek güzellikleri reddetme üretkenliği azaltır.eğer ilham perisiyle aranız yoksa eksik bir şeyler var hayatınızda.hayatı keşfetmenin tadında var müzik
23
Dışarı çıktığım için bayağı bir azar işittim evdekilerden.kabul ediyorum davranışım hatalıydı.yazılarında kendinden bahset.seni tanımak istiyoruz.özellikle geçmişinize dair fikirler versin attığınız twitler.şu sıralar garip şeyler düşünüyor insanlar.delirmişliğim tescillenir belki sizin kararsızlığınızla.bir teselli versin bakışlarınız.umutlanmanın güzelliğiyle sizi aradım aynalarda.hakkınızda bir yanılgıya düşme kaygısı korkutuyor beni.iyi günler.
24
türkiyede resmi tarihin dışında kalmak.resmi tarih ilk türk devletiyle tarihi başlatır bizim için.avrupa merkezli tarihe inanır tarihçiler.bu anlayış bilimi ilk çağ yunan tarihiyle başlatır.oysa islam bilimi bundan yüzyıllarca sonra bir yöntemle modern bilimin temellerini attı.bu çelişkiyi aşmanın yollarını aradı alternatif tarih anlayışı.bunun en büyük savunucularından biri kadir mısıroğlu olmuştur.fikirleri ve tezleri alay konusu olmuş resmi tarihin dışına çıktığından.oda adnan oktar gibi akıl hastanesinde fikir muamması yaşamanın zorluğunu anlamış.görüşlerini savunma niyetinde değilim.ancak onu resmi tarihin dışında tutan olgular değildir benim için.türk modernleşmesi cumhuriyetle başlatılır nedense.oysa imparatorluk macerası tüm dünya için benzer kaygıları içerir.afet inan gibi tarihçiler bundan önceki dönemi yok saymış tarih anlayışı dikkate alındığında.bütün bunlar islamı hayattan çıkarmanın çabası olabilir ancak.buna karşı çıkan fuat köprülü gibi tarihçiler var.materyalist tarihin bu akımlardan farklı oluşu sanayi inkılabına dayandırma nedenidir evrimsel düşünceyi.buna sosyal darvinizm denmiştir felsefede.evrimci görüş evrenin varoluşunda bir kanıt aramaz.onun için marxın ilgisini çekmiştir bu tarz düşünceler.ekim devrimi sosyalizmin uygulamadaki başarısını devrimde görme nedeni sayılmıştır devrimci örgütler için.lenin ve stalin devrime giden yolu ihtilalde görmüş onun için.ancak sovyetlerin çöküşü kapitalizmin zaferi sayılmış emperyalistler için.sol düşünce bundan sonrası için demokrasiyi çözümün odağında görmüştür parti bazlı çalışmalarda.ilginçtir resmi ideoloji için kamusal alanın neden yasaklarla korunduğu gerçeğini halen şiddetle savunma nedenlerinde görmesini milli kültürün savunma duyarlılığında hissetmek.inkılap için ortak bir çalışma yürütür mustafa kemal.halkın nasıl bir fotoğraf verdiği gerçeğinden hareketle kültür devrimi gündeme alınır.atatürke göre manevi hastalıkların nedeni toplumdaki yozlaşmaya seyirci kalmanın çaresizliğidir ancak.hukuk ve kültürde batı değerleri esas alınır.karşı çıkanlar en ağır şekilde cezalandırılır.yazarların kaleminde ölümsüzlük kazanır halkın başkaldırısı.yakın tarihimiz bu faşist uygulamayı çağdaşlığın gereği görmüş.nazım hikmetle necip fazılın aynı kaderi yaşaması resmi tarihin yanlışta direnmesiyle açıklanır.
25
Kararsız gecelerim.sana yalnızlıktan bahsetmem çok yanlış biliyorum.ama kimsesizliğimi anlarsın diye bekliyorum.tarkanın çok ağladım şarkısını dinliyordum az önce.zaten sosyal değildim bu salgından önce.bütün kanallar koronadan bahsediyor.belki çinlilere bakarak çok daha ciddi önlemler almalı devletimiz.dentimi sıklaştırmak hastalığın yayılmasını önlemenin bir yolu.vakaların anında tespit etmek gerekiyor sanırım.
kitaplar ne kadar etkili insan hayatında.ahmet turan alkan bu soruyu sorar yalnızlık çekenlere.tutuklanmadan önce ali bulaçla bir tv programı sunuyordu dini konularla ağırlıklı.ben kitap ayrımı gözetmeden her türlü fikre karşı alakadar olma bahtiyarlığını yaşadım.kitaplar bir fikir vermiyorsa eksik kakmış demektir hayatın anlamı.sorgularken öğrenmek için şartların uygunluğuna bakılır.egemenlerin üzerimizdeki vesayeti özgür düşünceyle kırılabilir.bize ait olana karşı sürdürülen savaş için ne söylenebilir.her şeyin karanlıkta kaldığı bir av mevsimi var.bundan aydınlarda nasibini alıyor.yazarlar fikirleriyle konuşulmayınca susturmanın yöntemleri devreye giriyor.fetönün yayın organları kapatıldı.burda çalışanların fikirleri şaibeli görüldü.bir çoğu cezaevinde hayal kırıklığı yaşıyor.peygamberin sohbette bulunduğu iddiasına inananlar var.türk fikir hayatı bu altüst oluşu yaşarken isyan edenlerin haksızlığına inandırıldı toplum.bir kimlik sorunu yaşayanlar için sosyalist kültürün savunduğu dünyaya karşı tahammülsüzlük.toplumu zincirlemek için kamplara bölmek gerekiyordu farklılıkları.bu başarıldığında türkiye olmanın faal yörüngesinden çıkacak insanlar.diyalog kurmak çeşitlilik ister.işte bu şartlar sağlandığında büyür umutlar.kendi meselemiz dış güçlerin bir sorunu olmaktan çıkmalı.ancak bu şekilde bizi yakan azap için dualara vesile olur dik duruşumuz.
26
benim çocukluk arkadaşım şehit düştü silah altındayken.türkiye karanlık bir dönemden geçiyordu.dış güçlerin oyun alanı gibiydi türkiye.bu konuda yalnız bıraktım şehit idrisi.böyle başladı konuşmasına.yaşadığı kendi çaresizliğiydi aslında.bu vatan kimsesizlerin yurduydu.şimdi kıymeti bilinmiyor şehadetin.aynı şekilde kuşatma altındaydı türkiye suriyede saldırıya uğrarken.anlaşılıyorki mehmetçik için çalışıyor hainler.sömürge olmayı reddeden bir ulusun ihanetle imtihanı.bunlar gerçeği yansıtmıyor denilebilir.ancak fazlasıyla anlaşılıyor ikiyüzlülükleri.
27
gel ki geceler çatlasın diyor ya şarkısında grup yorum.işte şafakların tutuştuğu anlarda kan ve barutla sınanıyor dirençler.ya yeni türkünün sonbahardan çizgiler şarkısı.ve kuzeydeydi güneş tükenmenin eşiğinde.burda suviye tükenme şarkısı için bir gönderme var.kapıyı aç bulutlar girsin gülmeyi bilen çocuklar geldi dizeleri.eylül şarkısı içinde bir direnişten söz etmek mümkün.zühal olcayın seslendirdiği ayrılık da sevdaya dahil şarkısı atilla ilhanın bir şiiri.ara sıra dinliyorum orhan atasoyun gemiler şarkısını.hiç eskimeyen şarkılardan.şükriye tutkun mihriban şarkısıyla ünlenmişti.sonra gaziantep yolunda türküsü geldi.sonra karşıma gülayın sevdalı gelin türküsü geldi.aklımdaki şarkılardan biri de kıraçın yorumladığı uyan sunam türküsü.rock müzikle bir uyumsuzluk göstermiyor.eskilerden resimdeki gözyaşları şarkısı cem karacanın yorumuyla ölümsüz bir sounda kavuşmuş.ya erkin korayın öyle bir geçer ki şarkısındaki müzik.seneler olunca mazi sözünü herkes için genellemek mümkün.barış mançoyu aşılmaz yapan şarkılardan biride dönence şarkısıdır.uzaklarda bir yerlerde türküler söyleniyor vurgusuyla neleri anlatmak istedi.tabiki ahmet kayanın acılara tutunmak şarkısı orijinal biçimiyle belleklerde yer etmiş.tüm bunlar için ilkay akkayanın gidenlerin ardından şarkısını hatırlayalım bir an.
28
-ilyas hocanın gelenekle arası iyi değildir.dinde de kendi görüşlerini dikkate alır.kendi hakkında konuşulmasından rahatsız olmuştu.her ne kadar tasavvuf erbabıyla münasebet kurduysa daima uzak durdu görüşlerinden.sonra bırakılmaya mecbur kaldı ünsiyet kurduğu hakikatlerden.aşkın yeri olmayınca hayatta anlamı da kalmıyordu sosyalliğin.gerçek aşkı anlatır mesnevisinde mevlana.böyle zengin ilişkilerin kurulduğu bir çağ yaşanmış mıydı.bundan şüphe duyma hakkı vardı kesinlikle.ama aşk iki kişiliktir şairlere göre.ama bir duyarlılığı var içinde yaşadığı toplumla.ilk dönem islam uygarlığında aşkın tartışıldığını görürüz.aşk şarap ve kadın dokusunu oluşturur cemiyetin.sonra aşkın bir hastalık olduğuna inandırıldı insanlar.bu yusuf kıssasında geçen menkibeye uzak bir tutumdu.islamın kadına bakışı daima sorun teşkil etmiştir.bunu anlatan çalışmalarla dolu modern zamanlar.işte kadın bedeni için konulmuş kurallara takılmıştı hayatı.hayat felsefesi için şartlar oluşmamışsa bunu kimden sorumlu tutabilir.ayrıca agorafobik bir durumda ilişkilerde yaşadığı.işte bu noktada hak vermişti oğlunun konuşmasına.
29
peygamberin miraçta allahla halvet olması her şeyden önce akla aykırıdır.tarikatlerdeki cinsi sapıklığı bu anlayışa bağlamak mümkün.insan olmayı zül gören bir anlayış.bunlar kimin hizmetkarlığını yapıyor.bu iddialar kainatın rabbine atılmış bir iftiradır.kuranda kulumuz muhammet demiyor mu allah.insanın hürriyetten nasip alması kendini bilmesine bağlı.bunlar şirk kokman iddialar olduğundan kurana bağlı kalınamaz artık.yerri geldiğinde ibadet ve cihatten bahsedenlere tokat gibi cevap veriyor kuran.bizler bu konuda şahitlik etmeyelim.belki firdevsi alada refiki oluruz resulün.insanların güvenilmez oluşunda gizlidir sapkınlıklar.türkçe ezanas karşı çıkan bunlar.kominizmi delalet görenler allah için bir ortaklığı akılda bulabiliyorlar.görülüyorki zaman değişmiş ama insancıllığı dışlama hüneri aynı.insanlar çağdaşlık derken evrenseli bunlarda aramıştı.marifetin ibadet aşkında olduğu görüldü nihayet.ben bunlar karşısında islamı savunacak değilim.yalnızca akıl dışılığı görsün istiyorum insanlar.
30
şahit tutulmuşlar ne anlama geliyor.insanki varlıklar için şahitlik eder.insana şahit olarak allah yeter.yani duası geri çevrilmez ve yalnız değildir kaderiyle.asya yemin olsun diyoır yüce allah.sonra insanın zaman karşısındaki hüsranlığını belirtiyor.ancak güzel işler yapanlar.bunlarki hakkı tavsiye eder ve sabrı tavsiye eder.hakkı tavsiye etmek ilme dayandırır yaratılışı.sabrı tavsiyenin vakte bakan yönüdür teslimiyet.allah değilmidir en güzel hükmü veren insan için.insanın en güzel takvim üzere yaratılması sonra sefillerin en sefili olması takdir edilmiştir.peki neden turi sinaya yemin etmiş yüce allah ve emin bir beldeye.bunlar insanın alınyazısında var.bunlar açıklamak alimlerin işi.insanki sefaletle kendini tanır.bu romanlarca çokça işlenen bir konu.uygarlık bu temeller üzerinden yürür çünkü.sen dini yalanlayanı gördünmü diyor allah.buna karşın hakimlerin haskimidir allah.insandaki bu temayüle yenik düşmez mukaddesat.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.