- 270 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
hilalin dünyası
1
1-dışarı çıkıp ne yapıyorsun diye sordu doktor.sağa sola takılıyorum maksat zaman geçirmek olsun diye cevap verdi nedim.aslında bu salgın günlerinde zamanı evde geçiyordu.düzenlenen aktivitelere ara verilmişti.bir müddet sonra doktorla yalnız kalmıştı.şiir müzik ve resim sanatı ilgi alanıydı.bunu anlamada zorluk çekmedi doktor.nedim uygun bir zamanı bekliyordu konuşmak için.ekonomi yine müzmin bir meseleydi doktorlar için.hayatta aktif olanlar bu ayrımın dışındaydı.ona kendi sorunlarını hatırlattı hastalıkla ilgilenmeyişi doktorların.devlet gerekli özeni göstermeliydi bu tür çabalar için.hayat kültürümüz pek zengin sayılmazdı ülkeye bakınca.nedimin bunlarla ilgisi araştırmalardan ibaretti.şimdi odasında kendini suçlamanın yalnışlığını yaşıyoırdu belkide.yalnışlık güven duymakla alakalıydı yöneticilere bakıldığında.işte kendini feda etmesine fırsat tanınmamıştı.yaşaqdığı paranoya haklı çıkarmıştı kaygılarını.belki her şeyin dışındaydı ama iktidar için tehlikeliydi düşündükleri.temasta olduğu insanlar kimin için çalışıyordu sorusu.umutsuz bir dua gibi söndürmüştü umutlarını cinnet.bunu istismar etmenin zamanımıydı şimdi.özgürlüklere el koymanın faturasını ödüyordu ülke.2-eşcinsellerin yazdığı şiirler okunuyor bir ahlaki çürümüşlüğün ortasında.bunları düşünerek geçti günleri.yaşadığı saldırganlık bir travma yaşatmıştı zihninde.asla unutamıyacağı kötü hatıralar.huzur duygusunu kaybetmişti bu nedenden dolayı.sonra ailesi için kaqtlandığı işkenceler.onlarında haklı olduğu taraflar vardı böyle davranma nedenleri için.suçluluk duyduğu konular için acı duyması haklı çıkarmıyordu duygularını.bunlar anlaşılır şeyler değil diye öfkelendi tanrıya.adalete olan duygusunu zedeliyordu çektiği ıstırap.takdir böyleymiş diye düşünürken doktorların haklı olduğu düşüncelerini anlamak istiyordu.acaba bir beklenti içinde olmalarıylamı yalnızlaşıyordu hayatı.3-insanları kandırmak bu kadar kolaymı.bu düşünce onu 20 yıl öncesine götürmüştü.hayatını merak edenler olmuş yazdığı mektuplar okununca.işte türkiye gerçekleri hiç değişmeyen bir kader.öyleki paygamber olduğuna inananlar var insanlar arasında.hakikatın anlaşılması pek nümkün görünmüyor yalnızca insanların gayreti sözkonusu olunca.nasıl bir sınavdan geçtiği şimdi daha iyi anlaşılıyordu.bu konuyu anlaşılmaz bulanlar gördüklerine anlam veremiyordu.dğru diye düşündü belkide benim gibi bir hayat kimse yaşamamıştır.filmin sonunda dışarda bekleyen haberciler yoktu yalnızca seyrettikleri görüntünün olağanüstü olmasıydı onları ilgilendiren.
2
1-’evet insan dünya hayatını belli bir zaman için yaşıyor.nefse ağır gelir ölümü hatırlamak.ibretlik hikayelere şahit oluruz kaybına üzüldüklerimizle.insan naaşı gömüldükten sonra hatıralarda kalır yaşantısı yalnızca.ölümün açıklaması nereye gittiğimiz sorusunu akla getirmiş.din ve felsefe bunu tartışmış tarih boyunca.cesedimiz kurtlara ve böceklere yem olacak fani hayatımızın sonunda.işte yaşamın her renginde bir lezzet olduğundan kopamayız dünya hayatından’.imam bunları söyledikten sonra er kişi niyetine diyerek yüzünü mevtaya döndü.cenaze namazı kalabalık olduğundan bir izdiham yaşanabilirdi.cenaze mezarlıkta toprağa verilirken yasin suresi okunuyordu.yas tutan kadınlar acı duydukları elemle renklendiriyordu bu soluk manzarayı.kısa bir zaman sonra haticenin gözleri buğulanmıştı bu gerçek karşısında.onunla rakı içtiği günleri hatırlayınca hayatın eksik bir yönü olduğunu hatırlamıştı şimdi.2-görevlendirilmiş hüzün.bunu anlayoruz fotoğrafa bakınca.hilal her zamanki yerde nedimi bekliyordu.islamcı iktidar şans getirmişti hayatına.türban takmak bir inanç sembolu olsada renk getirmişti hayatına bu elde ettiği servet.gezmek için kadıköye gideriz dedi nedim.doğru buralarda o havayı bulmak zor dedi hilal.biz nişanlı sayılırız babana benden bahsetmiş olmalısın dedi hilal.zor günler yaşıyoruz hele bu salgını atlatalım o da olur dedi nedim.aklına bir kaşif tanımıyorum şiiri geldi uzaklara dalınca hilalin.tanrı bizi varisçi kılmış dünyaya sözünü düşündüm dün gece dedi nedim.hilal bu kanaatte değildi.bu meselenin görünen yüzüdür ancak dedi nedime.çünkü tatmin etmenin farklı bir boyut kazanması sözkonusu değildi yeniden gündem olmuş inançların.ben gerilediğimizi düşünüyorum dedi hilal.bunları konuşmanın zamanı değil dedi nedim.hilal ise dalgınlığını arıyordu boşlukta.bizim suçumuz değildi dedi şeytanla işbirliğine çağırmasaydı dünya.3-ülkenin milli varlıkları yağmalandığından o eski görüntüler hakimdi medyada.muhalif gazeteciler keyfi uygulamanın muhatabıydı ekran önünde.çünkü medyayı ele geçiren güçlere böyle bir misyon yüklenmişti.bir sivil darbe görüntüsü veriyordu ülke.hiç bu kadar uzaklaşma yaşanmamıştı rejimin asli niteliğinden.bir iktidar sarhoşluğuyla üstün gelme mecraı haline gelmişti siyaset.halkın yoksulluğu karnelere bağlanmıştı sosyal yardımlar adı altında.hilal bunları duyunca egosuna dokunacak bir bahane bulamadı nedim için.şahit olduklarım hayatın bir parçası diyiverdi nedimin gözlerine bakarken.sokağın nabzı atıyordu gözlerinde.işte güneşini kesen bir meteorla hesaplaşıyordu gururu.dünyada yaşamanın ne önemi kaldıki dedi nedime aynalara bakmak herkesin hakkı olduğundan.
3
Değerli feza film yetkilisi.bu dosyada yeşilçama uygun senaryo konuları ve hikayeler var.türk sineması yenilik adına ortaya bir şey koymalı.anadolu ruhunu yakalamak istiyorsak bir kültür taşıyıcısı olmalı filmler.yalnız inanç sorunlarına bağlı kalmadan ideolojik sapmaları yakalamalı senaryolar.herkeste bir usanç var hakikatı anlama noktasında.ön bahçemdenj çocuk sesleri geliyor.kült filmler için filmi katledeiyor ayrıntılar.amaç ne olmalı sorusuna takılıyor anlamlandırmaq sanatı.burda toplumsal çürümeye dikkat çekmek isterim.bu hepimizi ilgilendiren bir konu.çünkü kazanma duygusu yerini gönenme duygusuyla değiştirmeli.hakikatle buluşmak için nasıl bir yol izlenmeli.anadolu müziklerde ve şiirlerde var.milletçe geçtiğimiz zor günler için nasıl bir güven tesis edebiliriz yitikliğimizle aramızda.dünyaya bakışta reddetme biçimleri için düşünülmüş devrimler.insan ruhunu acıtan tanıklıklar.her şey sona erecek duygusunu yaşayan insan için neler hazırladık savaşlarda.bunlar umut vadetmiyor uygarlık kafesindeyken yarınlar.yarınlar bizim için demek noktasında kayboluyoruz çıktığımız yeni fetihlerde asıl manayı ararken.
4
bu senaryolar türk sineması için.bütün hayatı gözaltında geçiyordu.elinde yeşilçamı kurtaracak kadar döküman vardı.türk sineması kendini yenilemediği için basitliğin tuzağına düşüyor.avrupada sinema varmıydı kendinden sonra.bunları konuşma fırsatı tanınmadı hülyaya.kendinden yakışıklı diye bahsetmişti ekranda.oda biliyorduki halkın faydasını düşünmekte bir sakınca vardı.yeterki sinema gavurların bir icadı olarak bilinsin.bundan kurtuluşun yolu güç kazanmaktı yalnızca.bütün hayatı çalınmıştı yabancılar için.senaryo çalışması neden engelleniyordu.çünkü zoruna gidiyordu türkiye için yaptıkları.sefil bir hayat yaşasamda asla vazgeçmem ülkemi düşünmekten.bunu söyledi zelihaya.kimse hayatı konusunda endişe duymuyordu.belki bir anlamı vardı engelli olmasının.hazırladığı kitap taslaklarıyla bu ülkeninh canına okuyanlara yanıt veriyordu.hayatını harcamak isteyenler için kullanışlıydı fikirleri.kendine kötülük yapanlara bir referans gibiydi tarihte yaşanmış olaylar.halkı çok şey kazanacaktı özgürlüğe kavuştuğu zaman.onun için uyandırmak gerekiyordu insanları.
5
insan tanrıya cephe alırmı.senin muhatabın insanlar.dinlendiğinin farkındaydı polis tarafından.kaç kere sorgulandı yaptıklarıyla.şimdi aklı karışmış halde çaresizdi kurtulmak konusunda.polis kimin haklı olduğunu biliyordu kesinlikle.yalnızca bir olay yaşanmasını bekliyordu kafa karışıklığı içinde.odasındaki dört duvar ne anlatabilirdi haklılık konusunda.haşarı bir çocuk olmasında görüyordu yanlışlıkları çevresindeki insanlar.bunda büyüklerinde suçu vardı.kim olduğu yalnızca kendisinden gizlendiği için şaşırmıyordu akılsızlığına.sıradan bir ölüm yaşamak her insanın hakkı değilmiydi.peki neden yazgısı bu kadar karanlıkta kalmış bir hayatı yaşıyordu.kim olduğunu açıklamak konusu hangi zamana ertelenmişti.bunları anlatsın istiyordu kendini suçlu ilan edenler.
6
başka bir gözle izleyince türk filmlerini büyüsüne kapılırsın yeşilçamın.denizle bu konuları konuşmaktan yorulmuştu.neden devamı gelmedi bu filmlerin.türk sineması şimdi sosyal içerikli filmlerle meşgul.bir komedi değildi sinemadaki anlatım.ölüm sahneleri güzel çekilmiş tarihi filmlerde.yeni filmlerin jeneriğine bakınca yeşilçamın yanında sönük kalıyor.neden korkulur sanatsal bakıştaki güzelliklerden.bir düşman aranacaksa kötülükten bilmeli insanlığa felaketler yaşatan savaşları
7
akifin sembollere ilgi duyacağını hiç beklemezdim.hangi akif diye sordu hilal.nedim hiç düşünmeden akif emre diye yanıtladı soruyu.aslında yeri doldurulamaz bir yazardı akif.ilgisizlikten yakınmanın bir örneğiydi hayatı.oysa başlı başına bir kültür hazinesiydi hayatı.hilal neden onu hatırlamadı sorusu aklından geçerken aksiyoner tarafı nasıldı diye sordu barış.bir islamcı ideologdu diye karşılıkta bulundu.ömrünün sonbaharına hazırlanıyordu bu kuşaktan olanlar.niçin bilsin insanlar ne kazandıracak kitapları merak edenlere diye yeni bir soruyla yoklamak istedi hatıraları.bir dava adamıydı çünkü diye yanıtladı nedim.dünyada yaşamanın bir anlamı olmalıydı.yan masada tıbbiyeli öğrenciler merakla dinliyordu konuşmalarını.insanları iyleştirmek ölümden kaçış sayılmaz.böyle konuştu ortaya hilal.hastane kantininde konuşmalarına son verdi öğrencilerin ortamı terk etmiş olmaları.nedim hilale yarınki yazında bunları anlatırsın dedi.nihayet gamzede kantine gelmişti.gamze yemek yapmayı ne zaman öğrenecek diye sordu nedim.yeterki gönüller hoş olsun saadeti anlaşmakta görüyorum dedi barış.kaç yıllık evlisiniz artık birbiriniz için yabancı değilsiniz diye bir vurgu yaptı konuya.barış gamzeyi üniversite yıllarında tanımıştı.beraberlikleri evlilikte noktalanmıştı.mütevazi bir hayatı seçmelerine ne mani vardıki.nedim ben çekiliyorum aradan diye bir espiri yaptı.konuşma nerden nereye gelmişti.hilal tabiki bunun bir çözümü olmaz.bir eksiklik yaşamıyoruz adanmışlık için.davanın asıl sahipleri bizler değiliz çünkü dedi.bir kaç saat sonra yazı masasındaydı hilal.yarın feminislerle ropörtajı vardı.hayatlardaki çarpıklığı modern içinde çözümlemek artık anlamıştı akifin neden unutulduğunu.
8
darbe tartışmaları yeniden alevlenmişti.ülkede okonomik sorunlar baş göstermişti.elbette tek nedeni değildi bu iddianın kaynağı.ama son yıllarda bir duraksama yaşıyordu türkiye.şair diyorya binbir başlı kartalı nasıl taşır kanarya.fatma bunları düşünüyordu gazete ofisinde.emek bu kadar ucuz olmamalıydı bu ülkede.asya ülkeleri batının açık pazarıydı.yeni bir sömürge şekliydi halkın bir maaşa bağlanması.fatma halkın sesi olmayı yeğlemişti şöhretin getirdiği onca fırsata rağmen.ama yorgun düşürmüştü onu bütün yıpratma gayretleri.cemil meriçin deyimiyle öyle bir ifade yaratmalıydıki.bu her şeyi anlamanın durağında beklemek acı veriyordu çaresizlik duyduğu anlarda onu.felsefeci arkadaşlarıyla bu konuları konuşmuştu.kitaplarda kalmış hakikatler bir tek onu ilgilendiriyordu sanki.mesajları unutmuş bir tek onu düşünüyordu.nasıl yardım edebilirim bu yalnız şaire.zamanla konferansları değişime uğradı.halk kültüründen bahsetmesini kuşkuyla karşıladı yakın çevresi.bir ulus yaratmanın ölçülerini arıyordu toplumda.kararsız insanları uyarma fikri farklı tepkilere neden oluyordu.bir anadolu şehrinde özgürlüğün yarattığı çağrışımlar.sevdiği romanlarda bu tema vardı aslında.her şey yolundaymış gibi eksik yanlarını görüyordu insanlarda.işte inançlarla yaşamak gibiydi deliliğin sınırında durmak.artık hiç bir sevgiliye çıkmıyordu yolu.yalnız nefretin kamçıladığı bir şehvetle anlamsızlıkta görmüştü ona yetinmeyi öğreten sabrı.
9
maskesi düşmüştü artık.nilgünün ondan uzaklaşma nedeni buydu.onunla kadıköyde geçirdiği zamanlar.denizle gökyüzü buluşurdu konuşurken.martı çığlığıyla uyandığı hayaller.balık ekmek yedikleri o rıhtım.nilgünle olan ilişkisi duyulmuştu mahallede.bir sonbahar sabahı itiraf etmişti aşkını gökhan.aralarında geçen şeyler için suçluluk duymuştu ikiside.sonra aralarına bir soğukluk girdi.çünkü gökhanın durumu kötüydü.üstelik sağlığıda bozulmuştu söylentilere göre.bu acıyla yaşamak gökhanı çok üzmüştü.teselli verecek kimse kalmamıştı çevresinde.üniversite hayatı yarım kalmıştı politikaya bulaştığından.okuldan uzaklaştırılınca bir iş bulma fırsatı kaybolmuştu artık.ikiside sorumsuzdu hayata karşı.bu sevgi yoksunluğu nasıl giderecekti gökhan.bir kaç intihar denemesinden sonra yeniden şiir yazmaya başladı.onu hayata bağlayan şey hırslarıydı.bazı çevreler bundan rahatsız olmuştu.hayatında bir değişiklik yoktu aslında.yalnızca içinde çırpındığı sefaleti gizliyordu insanlardan.defalarca yattı bakırköyde sonra erenköy hastanesinde tedavi gördü bir kaç defa.ailesi bu duruma bir anlam veremedi.bu da bir çeşit hastalıktı nadir görülüyor olsada.yaz mevsimini köyde geçirdiğinden bu anları beklemekle geçiyordu zamanı.herkesin durumu iyiydi ondan.artık maddi imkanlar vardı insanlarda.ayhanın ölümü yaşadığı dramı anlatmak için bir kaderdi onun için.
10
’adamdan sanat beklemek bir inanç meselesi’.böyle ifade verdi yargılandığı mahkemede.imkanı yok film çekmeye herhalde demişti hakim alay edercesine.sonra kabul ediyormusun suçunu diye sordu son söz olarak.efendim bu namaz kılanlarda hep böyle diyerek ifadesini tamamladı.mesele anlaşılmıştı.mahkemeyi ilgilendiren bir durum yoktu söz meclisten içeriş olunca.nasıl sanat beklersin bu köylü takımından.üstelik senin vazifenmi bu konular.böyle demişti mustafa ona.sinemanın bir düş olduğunu bilir en cahil insan bile.barıştan beklemiyordu böyle bir davranış.türkiye için düşünülmüş her hayal akim kalmaya mecburdu.devrimler kültürden kopuşa neden olmuştu.hele 12 eylülün gölgesi üzerindeydi sanatçıların.ölüm orucu bir çare olarak görüldü bu çevrelerde.devrim demek işkence ve hapis hayatı demekti.fetönün siyasi ayağı hükümetin kendisiydi aydınlara göre.onun için 15 temmuzdan övgüyle söz etmiş bir siyasetçi.unutulmaz bir geceydi lafını unutmak mümkünmüydü.ama sis dağılmış ve sonu gelmişti saadet zincirinin.şiddet kokan tarifler yerini tedirginliğe bıraktı koronalı günlerde.türkiye için resesyon uyarısı ekonomik kirize dikkat çekiyordu.geçmişle benzer parametreleri vardı ekonomik göstergelerin.işte korkulan yine olmuştu ekonomi için.tabiki tüketim için kazanılmış parayla destekleniyor şirketler ve bir avuç tefeciye akıyordu ülke kaynakları.bu her şeye aykırı bir durumda gizlenmek istensede.ışığı görenler için yolculuk vardı yıldızlara.dünyevi iktidar için tehlike çanları çalıyordu.mahkeme sona erdiğinde rahat bir nefes alacaktı gökyüzü.
11
bir proje üzerinde çalışıyordu.şehircilik anlamında bir ilerleme vardı sektörde.ancak kentin varoşları için aynı kural geçerli değildi.bu muhitlerde hayat işe koşturan insanların oluşturduğu bir görüntüydü iş saatlerinde.bunlar bir yasa kabul edildiğinden midir zengin muhitlere taşınma isteği uyandıran.sağlıksız koşullarda yürüyen ilişkiler bir frengi manzarasını andırırdı hep.iş dünyası servetlerini dolarla güvenceye almışken işçi sınıfı sınıfta kalmıştı adeta.bunlar geçti aklından 1 mayıs günü.ne anlamı vardı bayramların diye düşündü camdan dışarı bakarken.iş merkezi bir gökdelende bulunduğu için piyasalara yabancı değildi.belkide brezilya örneğini düşünmek mümkündü türkiye için.sefaletle zenginliğin içiçe olması yalnızca garip geliyordu ona.sağlam bir işi vardı nede olsa.işlerini büyütme için bankalarla çalışıyordu ve yurt dışı bağlantıları vardı bu sektör için.arge çalışmalarına pay ayırmak devletin işiydi ona göre.faiz yüksek tutulmalıki vergilerle kapatılabilsin şirket zararları.hükümet bu yönde politikalar izliyordu rekabet şartlarını düşünmeden.bir devletçiliği görmek mümkündü ekonomide.şimdi krizle mücadele içindeydi ekonomi.sahibi olduğu şirket için bir sorun teşkil etmiyordu kurlardaki artış.nede olsa kasası dolarla doluydu şirketinin.yoldaki insan manzaraları pek ilgilendirmiyordu onu.üstelik dindarlığı kimseye bırakmazdı söz cemaatlerden açılınca.yeni türkiye bu çelişkilerin içinde nefes almak istiyordu.şantiyelerle umut vadediyordu insanlara oysa geleceğin dünyası.bir kaç damla gözyaşı için çıkılmış seyahatler gibiydi uhreviyat.yaşama sanatıydı belkide paranın sağladığı konfor.kazandıkça hasisleşiyordu nefsi.korkusu yoktu akıbeti konusunda.tek gayesi insanların imrendiği bir hayat için yaşamaktı.projesi bir vakıf kurmaktı yoksul öğrenciler için.bu konuyu ciddiye aldığından bir kültür hizmetini amaçlamıştı vakıf için.özgür birey yetiştirmek devletin asli bir göreviydi aslında.ama bu konuda topluma öncülük etmek istiyordu örnek bir davranışla.bu fikri yakınlarına açtığında hepsi olumlu karşılamıştı.iyi niyetli olduğu için inanç sömürüsü yapmıyordu.bir beklentisi yoktu öğrencilerden.hepside ülkelerini unutacaktı öğrenim hayatında.çünkü yabancılara çalışıyordu ekonomi.bunları anlama için çok geç kalmıştı salih.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.