- 938 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
rejimin kuruluş yılları
evet nerde inanca bir atıf yapılıyorsa.
aynı durum söz konusu insanlar için.
din terakkiye manidir sözü açıklarmı karanlığın hüküm sürdüğü cehaleti.
çünkü mistik düşüncenin özünde var tembellik ve miskinlik.
her şeyi takvada görmenin mahcubiyetiyle yaşar zahit.
işte insanın kendine dönmesini eleştirir özgür bilinç.
modernizm aydınlanmanın ürünü olduğundan bir hesaplaşmanın izlerini görürüz tarihte.
jakobenlerin giyotine sürmesi cumhuriyetçileri.
cumhuriyetçilerde kral ve soyluları hürriyete mani görmüştü halk nezdinde ihtilalin anlam kazanmasıyla.
aynı jakoben tavrı görürüz kendi tarihimizde.
ilk meşrutiyetin ilanından sonra isyanların yaşanması devlete bağlı eyaletlerde.
sonra iç ve dış tehditlere karşı bir fikir savaşı verilmiş.
ittihat ve terakki öncülük ettiği ihtilalin bir ülkeyi yıkıma götürmesindeki öncüsüdür mustafa kemal hükümdarı tahttan indirecek hareket ordusuyla payı tahta yürümesi.
amaçlanmış hürriyeti zaferde görmüş olmalı bu kadrolar.
rıza tevfikin dediği gibi bir çürük ipliğe hülya dizmişiz.
kala kala anadoluda bir kaç şehir kalmıştı elden çıkmamış olan.
kuvayı milliye milli güç demekti.
işte bir efsaneye dönüşmüştü mustafa kemal adı anadoluda.
atatürkün samsuna çıkışıyla yeni bir tarihi başlatacaktı milli mücadele.
işgal edilmemiş islam toprağı kalmamıştı.
sivas kongresiyle karar alınmıştı silahlı mücadele için.
ankarada ilk meclis kurulmuş bağımsızlık düşüncesinin hayata geçirilmesiyle.
istiklal harbi ülkenin kurtuluşuna vesile olsada rejimin din anlayışıyla çatışmış ulema.
inkılaplara karşı çıkanlar istiklal mahkemelerinde yargılanmış cumhuriyet düşmanı olarak.
halkın yoksulluğu mustafa kemali düşündürüyordu.
bu nedenle gerçek zaferin iktisadi kalkınma olduğunu ilan etmişti.
devletin bir burjuva yaratnanın aracı olması için bilinçlenmeliydi toplum.
cumhuriyetin bir hayale dönüştüğü görülür bu yıllarda.
gerekli görülürse her şey tepeden inme bir uygulama sahasıydı türkiye.
gerekiyorsa kominizmide biz getiririz demişti devlet ricali.
ama devrime inanmak sorgulanmıyordu bu tür taleplerde.
meseleyi kültürde görenlerin zafer kazanması için mücadeleyle geçecekti aydınlar.
deniz gezmişler nazım hikmetler sosyalist devrimn öncüsü olmakla müdafii olduğu kutbun sol tarafındayer alıyordu
karşı kutupta ise necip fazıl ve sait nursi gibi zevatın çözümü maneviyatta gören cemaat oluşumları vardı.
erbakan bu şartlarla adil düzeni taklitçiliğe alternatif görmüş.
tabiki menderesin idamında tarihin kaydettiği bir trajedi olmasıda toplumu böyle bir fikriyata hazırlamıştı.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.