- 693 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Sekizler İçin T
SEKİZİNCİ SINIF TÜRKÇE
1."Bir çiçek resmi çiz bana anne.
Anne çiçeği koyacağım adını
Ben yaşadıkça hiç solmayacak.
Sevinç gözyaşlarımla sulayacağım onu."
Yukarıdaki dizelerin hangisinde" fiilimsi" vardır?
A) 1 B ) 2 C) 3 D) 4
2.(I)Ahmet Mithat Efendi’nin üslubunun meddah hikayesine yaklaştığını söyledik. (II) Bu üslubu o, sanatı daha iyisi romancılıkta melekesi ilerledikçe biraz daha genişletir. (III) Çünkü hakikatte sanatı yoktur, melekesi vardır ve halk muharriri, yazarı, olarak belli başlı kusurlarından biri de budur. (IV) Genelde Ahmet Mithat, bir "edebiyatçı" dan çok avam, bir halk yazarı, olarak ele alınmış, bunun dışında görmezden gelinmiştir. (V) Bu görmezden gelişin edebi, siyasal, tarihsel nedenleri vardır. Bu nedenlerden biri, Türk edebiyatı incelemelerinde önce edebi metinlerin içeriğinin yargılanmasıdır.
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci paragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
A) II B) III C) IV D) V
3.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde eylemin devam ettiği anlamı yoktur?
A) Oğlunu askere uğurlayan anne otobüsün arkasından "bakakaldı"
B) Bu tarz uygulamalar sayesinde işler daha hızlı "tamamlandı. "
C) Çevre kirliliği sorunu her zaman "tartışılageldi. "
D) Sen" gidedur "ben birazdan yanına geleceğim.
4. " Bir tahammüldür yaşamak
Çoğu kez hayata çekimser kalmak.
Kerhen bir gülümseme ve iç çekiş
Sulu boya resim gibi sevgiler
Ve kalemtıraştan dökülen yürekler"
Yukarıdaki dizelerde kaç tane fiilimsi vardır?
A) 2 B)3 C)4 D) 5
5.(I) Bu yazar uzun süredir çok değerli eserler yazıyor. (II) Bütün yayınevleri genç şairin eserleriyle ilgileniyor. (III) Gencin üslubu oldukça farklı. (IV) Zaten yayınevlerinin de aradığı bu değil mi? Yayınevleri bu aralar edebiyata yeni bir soluk getirme çabası içinde.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde kişisel düşünceye yer verilmemiştir?
A)1 B)2 C)3 D)4
6."Damlarda kar,saçaklarda buz,
Kanı kaynayan suya dar geliyor.
Haberin var mı?Oluklardan sonsuz
Akan su sesinden bahar geliyor."
Duy güneyden estiğini rüzgarın;
Göreceksin neler olacak yarın.
Yuvada çırpınan yavru kuşların
Uçmak hevesinde bahar geliyor.(Cahit Sıtkı TARANCI)
1.Yukarıdaki dörtlüğün anaduygusu hangisidir?
A) Hüzün B) Sevinç C) Kaygı D) Heves
7.Kıvrıla kıvrıla uzayıp giden yolun başına geldiğinde kendisinde ve atında yorgunluk emareleri baş gösterdi.Biraz soluklansalar iyi olacaktı."Buralarda bir pınar vardı eskiden."diye düşündü.Atını mahmuzlayıp sağa sola bakmaya başladı.İyice susamıştı.Çalılıkta dolaşırken yerde bir ıslaklık fark etti.,"Pınar yukarıda kaldı."sanırım dedi.Atını o yöne çeviriyordu ki atın ayakları arasından bir yılan şimşek hızıyla geçti,at ürktü.
Bu metin dil ve anlatım yönünden incelendiğinde :
1.İkilemelerden faydalanılmıştır.
2.Kişileştirmeye baş vurulmuştur.
3.Tanımlama yapılmıştır.
4.Yaşanabilecek bir olay anlatılmıştır.
Yargılarından hangileri söylenemez?
A) 1-2 B) 1-4 C) 2-3 D)2-4
8..Yunus Emre ,yeni vatan coğrafyasının topraktan yükselen bütün güzel seslerini Türk halk diliyle birleştirmiştir.Anadolu Türkçesine o çağlara kadar Türkçede görülmemiş bir musiki işlemiştir.Anadolu’da bir felsefe olmaktan yükselerek bir iman derecesine varan ve çok sayıda halkı kendi ışıklı çerçevesine toplayan tasavvuf felsefesini,Yunus ,Türk halk diliyle söylemenin sırlarını bulmuştur.
Bu parçaya göre Yunus için,
1.Türk diline yeni bir soluk getirmiştir. 2.Şiirlerini söz sanatları ile donatmıştır.
3.Tabiat konulu şiirler kaleme almıştır. 4.Tasavvufun en büyük temsilcisidir.
Yargılarından hangisi söylenebilir?
a)1 b)2 c)3 d)4
9.Aşağıdakilerin hangisinde kişileştirme yapılmamıştır?
A) Bir sarmaşık uyanıyor uykusundan,
Geriniyordu bir eski duvarın sıvasında.
B) Söylüyor sonbahar son şarkısını.
Karakış çalıyor arkasından uykusunu.
C) Ellerin mektubu gelmiş okunur,
Benim yüreğime hançer sokulur.
D) Akdeniz’in dalgaları cilvelidir.
Akdeniz’dir denizlerin güzeli.
10.Pek yakından tanımadım onu gizemli bir duruşu vardı. Şiirimsi bakışları ilham perisini kıskandırırdı. Zarif giyimi ve nezaket kokan sesi Binbir Gece Masalları’na götürürdü insanı. "Bakışı şiir ise düşüncesi de şiirdir, parmak şıklatmasıyla hünerleri esas duruşa geçer."diye düşündüm. Bir arkadaşın beni onunla tanıştırmasıyla gördüm ki... ...Bu sözler aşağıdakilerden hangisiyle tamamlanırsa" hayal kırıklığı "dile getirilmiş olur?
A) Tahminimin de ötesinde biriymiş.
B) Onun da kimseden farkı yokmuş.
C) Düşüncelerimde yanılmamışım.
D) Her şeyi fevkalade(dir)
11..Aşağıdaki metinlerin hangisinde "yer-mekan" unsuru belirsizdir?
A) İki köylüden kilolu olanı, pencere dibine serili yataktan kalkamayacak kadar halsizdir. Bütün gün başını duvar tarafına çevirip yatıyor, hiç kımıldamıyordu.
B) Söylemek istediği şeyleri gözleriyle anlatmak istedi. Tam bu sırada üzerinde oturdukları söğütten sarı yapraklar koptu, iki tarafa sallanarak aralarından geçip yere savruldu.
C) Servi ağaçlarıyla kaplı bir fundalığa gelmişlerdi. Her taraftan gelen su çağıltısının ninnisi doluyordu kulağına. Sonra ağaçların arasında parıldayan bir şeyler gördü.
D) Odunların çoğu öylesine çürümüştü ki çektiğinde böcekli küçük parçalara ayrılıyor, darmadağın oluyordu. Ama kimi kütükler tek parça halinde kalmıştı. "Önce bu kütükleri çekmeli." diye düşündü.
12.(1)Bir yüzü Akdeniz’e diğeri Atlas Okyanusu’na bakan Fransız kıyıları Avrupa’nın en eski yerleşimlerinden.(2)Toulouse yalnız Fransa’nın değil, aynı zamanda Avrupa’nın en renkli kentlerindendir. (3)Bu şehirde müzik yaşamın her alannda kendini hissettiriyor. (4)Cazın,klasik ve alternatif müziğin sesi kafeler ve sokaklardan taşıyor.
Bu metindeki cümlelerin hangilerinde karşılaştırma yapılmıştır?
A)1-2 B) 1-4 C) 2-3 D) 3-4
13.İçinde doğduğumuz hayatın hepimiz için çizdiği sınırlar var. Katı kurallarla çevrili bir şekilde yaşıyoruz. İçimizden çok azı bu sınırları aşma gücünü kendinde bulabiliyor... ,
yeni bir hayata başlamak gerçekten cesaret isteyen bir iş. Bu metinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Kendinden vaz geçmek
B) Aslına dönmek
C) Geçmişe tutunmak
D) Kabuğunu kırmak
14."Dalga dalga hücum edip pişmanlıklar
Unutuşun o tunç kapısını zorlar.
Ve ruh, atılan oklarla delik deşik
İşte, doğduğun eski evdesin birden.
Yolunu gözlüyor lamba ve merdiven. "
Bu dizelerle ilgili,
1)Bütün fiilimsi türleri örneklenmiştir.
2)Her dizede fiilimsi kullanılmıştır.
3)Bir dizede birden fazla fiilimsi kullanılmıştır.
4)Üçüncü ve dördüncü dizede aynı tür fiilimsiye yer verilmiştir.
Yargılarından hangileri doğrudur?
A) 1-2 B) 2-3 C) 1-4 D) 2-4
15..Gece çok güzel başlamıştı( ) Abanoz silmeli küçük salonda lambalar( ) aynalar birbirine aynı parıltıyı gönderiyordu( ) Abdullah Efendi( ) ye gelince o ( ) gecenin gidişatından memnundu.
Bu parçada boş bırakılan yere sırasıyla aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangileri getirilmelidir?
A) (.) (,) (.) (’) (,) B) (;) (,) (!) (,) (,)
C) (.) (,) (!) (,) (.) D) (;) (,) (,) (`) (,)
16.Kasabamız;Ege’nin bir köşesinde, orasından, burasından kağnı gıcırtıları yükselen, yüzü gözü kerpiçlerle kaplı, alacakaranlık bir yerdi. Dal uçlarıyla dağlara bakan, hışır hışır, mağrur, sevinçli kocaman bir çınar vardı ortasında. Caddesinde içleri gaz yağı kokan, yan yana sıralanmış küçük ve tozlu dükkanlar vardı. Sonra;sokaklarında kül ve tezek yığınları, çevresinde çeşmeler ve yunaklar, bir ucunda ilkokul ve ortaokul, bir ucunda da verimsiz üzüm bağları vardı. Dedemin canı sıkıldıkça tüfeğini alıp türkü söyleye söyleye birlikte keklik avına çıkardık.
Bu parçada anlatım biçimlerinden hangileri vardır?
A) Tartışma-Açıklama
B) Açıklama-Betimleme
C) Betimleme-Öyküleme
D) Öyküleme-Tartışma
17.(l) Arkadaşlarımızla veya tek başımıza oyun oynarken bu oyunların nasıl, ne zaman, kim tarafından yaratıldığını kendimize hiçbir zaman sormayız. (II) Çocukluğumuzun hatta gençlik yıllarımızın bize armağanı olan oyunlardan bazıları zaman geçtikçe bir yarış biçimi haline gelmiştir. (III) Yaşamımızdaki birçok şey gibi bazı oyunların da kesin bir başlangıç tarihi ve yeri yoktur. (IV) Oyunların bu günkü biçimine gelmesi için uzun yıllar geçmiş ve ilk ortaya çıkış biçimine birçok özellik eklenmiştir. Bu oyunlara eklenen yeni özellikle, tarih süreci içerisinde birçok yönden gelişerek günümüz biçimlerine ulaşmıştır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi düşüncenin akışını bozmaktadır?
A) I B) II C) III D) IV
18."Yüklemin bildirdiği işi yapan, gerçek öznenin olduğu cümlelerde fiiller etken fiildir. Örneğin:Öğretmen bu konuyu dün anlattı. Cümlesinde" anlattı"fiili etkendir."
Hangi cümlenin fiili" etken"fiildir?
A) Kolideki bütün bardaklar yıkanmış.
B) Verdiğim tüm sorular bitirilsin.
C) Asfaltlanmayan yollar sulanmış.
D)Evimizin kedisi yine kaybolmuş.
19..Bir eserin güncel sanat ürünü olduğuna kim karar verir? Son derece karmaşık durumlardan "karmakarışık" bir dille "bahsetmenin" güncellik için yeterli olduğu düşünülüyor. Oysa asıl güncel olan toplumun"bugün"yaşadığıdır ve bu güncellik de"olağanüstü"derecede gerçektir. Ürettiğiniz eserin
"baş kahramanı" bu toplumdur. Bu parçadaki sözcüklerden hangisinin yazımı yanlıştır?
A) baş kahraman B) olağanüstü
C) bugün D)karmakarışık
20.Sanat(,) günümüzde ihmal edilen bir alana dönüşmüştür(.)Bilim ve tekniğin(,) "fayda(")ya bağlı gücü karşısında sanatın yeri ve önemi(,) insan için anlamı neredeyse kalmamıştır(.)Bu parçada ayraç içinde gösterilen noktalama işaretlerinden hangisinin kullanımı yanlıştır?
A) 1.Cümlede(,) B) 2.Cümlede ( , )
C)2.Cümlede( ") D) 2.Cümlede(.)
21. Aynı sözleri bizler de söylüyoruz, aynı cümleleri biz de kuruyoruz ama nedense sözcükler ve cümleler bir şairde, bir yazarda başka bir hal alıyor, galiba sanatçılar, sözcüklere" elleriyle değil kalpleriyle ’dokunuyor. "Bu cümlelerde tırnak içindeki söz grubunun anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sanatçıların eserlerine duygularını kattığı
B) Sanatçıların insanları derinden etkilediği
C) Sanat eserlerinin iyi eğitimle yazılabileceği.
D) İnsanların sanatın her dalına ilgi gösterdikleri
22. O kadar yıldır uğraştığı halde"iki yakası bir araya gelmiyor."Düzenini oturtamıyordu.cümlesindeki tırnak içindeki kelime grubunun anlamı nedir?
A)Değer görmemek B)Tembel olmak
C)Gelir giderini ayarlayamamak D) Birbirine zıt olmak
23.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "birden fazla yazım yanlışı" vardır?
A) Dünkü akıl almaz olayı bu proğramda öğrendim.
B) Tez elden harici bellek almam lazım.
C) Türkçeyi ve yahut tarihi bitirmem gerek.
D) Dörtnala koşan Rüzgar’a yetişmek zordu.
24.
1.İçinde bulunduğumuz asırda
2.insanlar
3.atom bombasını
4.yapmışlardır
Yukarıda numaralandırılmış sözcüklerden hangisinde zaman anlamı vardır?
A) 4 B) 3
C)2 D) 1
25."Bağlaç olan -de,-da"ayrı yazılır,ad durum eki olan -de,-da"birleşik yazılır.
Aşağıdakilerin hangisinde "-de,- da" nın yazımında yanlışlık yapılmıştır?10p.
"Bu dünyaya sanki vefa gelmemiş
gelmişsede( 1) hiç kimsede(2) kalmamış.
ne var ki dostundanda(3) cefa görmemiş
cihanda(4) bir söze duran mı kaldı?"
A) 1 ve 3 B) 1 ve 4 C) 2 ve 3 D)2 ve 4
26.Eskiden çok nadir düzenlenirdi imza günleri. Şimdilerde yayınevleri her fırsatta imza günleri düzenliyor. İyi de yapıyorlar. Çünkü imza günleri hem yazara hem okura hem de yayınevine önemli fırsatlar sunar. İmza günleri... Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre hangisi getirilemez?
A) Yazarla okuyu arasında köprü kurar.
B) Okuyucu ile yazarın buluşmasını sağlar.
C) Yazarı bir pazarlamacı konumuna düşürür.
D))Kitapların en çok satıldığı günlerdir.
CEVAPLAR:1.c,2.c,3.b,4.d,5.b,6.b,7.c,8.a,
9.c,10.b11.d,12.C, 13,d,14.c,15.a,16.C, 17.b,18.D,19.a,20.B 21.a,22.c,23.a,24.d,25.a,26 C
SORU:Aşağıdakilerin hangisinde büyük harflerin kullanılışıyla ilgili bir yazım yanlışı vardır?
A) Adana Mutabakatı, ülkemizin lehine pek çok madde içeriyor.
B) Şehzade Camii Şadırvanı Mimar Sinan tarafından Fatih İlçesinde inşa edilmiştir.
C) Osmanlı, Orta Afrika’ya kadar fetih yapmıştır.
D) Varlık Vergisi Kanunu, II. Dünya Savaşı sırasında çıkmıştır.
Cevap:B
SORU:."Kişileştirme, insan özelliklerinin doğaya veya diğer canlılara aktarılmasıdır."
Buna göre aşağıdaki cümlelerin hangisinde "kişileştirme" yoktur?
A) Şadırvana konan güvercinler selam getirdi bize.
B) Köyümüz şehirden gelen çocukları heyecanla ağırlıyor.
C) Bazı çocukların altın benzeri kalbi var.
D)Kocabaş çok hüzünlüydü.
14. Bir defteri vardı dedemin kırmızı ciltli. Her günün akşamı o deftere bir şeyler yazardı. Yazarken biz merakla etrafında dolanırdık. Yazdıklarının masal olduğunu sanarak, okuması konusunda ısrar ederdik.
Paragrafta bahsedilen metnin türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Biyografi B) Günlük
C) Anı D) Masal
Cevap:B
15.Gündoğusu esiyordu hafiften.
Saçların rüzgarda başaklar gibi
Bir şarkısı vardı rüzgarın.
Umutlu, aydınlık, deli.(İlhan Geçer)
Şiirle ilgi aşağıdaki değerlendirmelerden hangisi doğru değildir?
A) Saçlar başaklara benzetilmiş.
B) İnsan dışındaki bir varlığa insana ait özellik verilmiş.
C) İnsan dışındaki varlık konuşturulmuş.
D) İkinci mısrada benzetmeye, üçüncü mısrada kişileştirmeye yer verilmiş.
Cevap:C
16.Aşağıdaki cümlelerden hangisi bir hikayeden alınmıştır?
A) Ali, nihayet iş bulmuştu. Bir haftadır fabrikaya gidiyordu. Anası evde yalnızdı.
B) Aslan yaşlanmış, ininden çıkamaz olmuştu. Bütün hayvanlar ona gülüyordu.
C) Nerede insan varsa orada umut vardır. İnsanın bulunduğu yerde mücadele de vardır.
D) Teknolojinin hayatımıza sunduğu sayısız faydalarının yanında, zararlarının da olduğunu fark etmeliyiz.
Cevap:A
Kırmızı 7.soru: "Yoksul bir çocuk görsem
Yağmur altında üşüyen
Köprü olmak geçer
Hiç değilse."
Bu şiirde aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
A) Merhametlilik B) Kararlılık
C) Mutlu olma D) Umutlu olma
8. MAKİNELER
Makineler var olduğu sürece insan onu kullanmaya mecburdur. Makinenin işlevi, emekten tasarruf etmektir. Bütünüyle makineleşmiş bir dünyada bütün sıkıcı angaryalar makineler tarafından yapılacak,bizim ise daha ilginç uğraşlara ayıracak zamanımız olacaktır. Bu şekilde ifade edildiğinde kulağa muhteşem gelir. Basit bir tasarıma sahip bir makine aynı miktarda toprağı birkaç dakika içinde kazabilecekken, altı-yedi adamın bir su borusu döşemek için çukur kazarken ölüp bittiğini görmek insanı hasta eder. Doğrusu, tahammül edilemez derecede sıkıcı bir şey olarak iş ile arzulanan bir şey olarak" iş"olmayan arasındaki zıtlık hatalıdır. İnsan belki iş, diye adlandırmasa da bir işe ihtiyaç duyar ve genellikle de bulmaya çalışır. Hayat büyük ölçüde bir çaba olarak sürmelidir. Çünkü insan yürüyen bir mideden ibaret değildir. Çalışmak, makineye karşı bir yaşama fırsatıdır.
Kaynak:George Orwell, Wıgan İskelesi Yolu, sayfa 210-211)
Bu paragrafta eleştirilen konu nedir?
9.
"Bu gece yıldızlar daha uzak,
İyi geçen bu günden sonra.
Sensin tek aşkı gençliğimin,
Yanımda olsan da anlatsam bir bir,
Başımdan geçenleri."
Bu dizelerde aşağıdaki duygulardan hangisine yer verilmemiştir?
A)Sevgi B)Ayrılık
C)Özlem D)Sitem
10.Aşağıdaki cümlelerden hangisinde "dökmek"sözcüğü"serpmek" anlamına gelecek şekilde kullanılmıştır?
a)Elemeleri kazanmak için çok ter döktü.
b)Aç tavuklara biraz yem döktü.
c)Meyve ağaçları yapraklarını döktü.
d)Küçük çocuk sürahideki suyu bardağa döktü.
11.”Yaşlı adam her konuda" taşı gediğine koymayı" çok iyi bilirdi.”
Altı çizili deyimin cümleye kattığı anam aşağıdakilerin hangisinde vardır?
A)Konuşmaya başladı mı ağzından ağır sözler dökülürdü.
B)Az konuşan biriydi,ancak sözünü yerinde zamanında söylerdi.
C)Anlattığı hikayeler aslında olmak istediğimiz kişilerdi.
D)Konuşmalarında kimseyi eleştirmemeye özenirdi.
12.soru:
1.Dost başa düşman ayağa bakar.
2.Ağaç yaprağıyla gürler.
3.Ak akçe kara gün içindir.
4.Yalnız taş duvar olmaz.
Yukardaki atasözlerinden hangi ikisi aynı anlama gelmektedir?
a)2-4 b)2-3
c)2-1 d)3-4
13.”İç Anadolu’nun bozkırlarında ilerliyordu aracımız.Hava sıcak esiyordu.Yolcuların çoğu bunalıyordu adeta.Mola yerinde indik arabamızdan.Biraz dinlendikten sonra kendimize gelebilmiştik.Aracımızın kornası çalınca ayaklandık.Bu parçada aşağıdaki duyların hangisinden yararlanılmamıştır?
a)Görme b)İşitme
c)Dokunma d)Koklama
4.Edebiyatçılarımız arasında” Kafiyesiz ve ölçüsüz şiir,basit şiirdir.”gibi bir düşünce vardır.Aslında bu yanlış bir fikirdir.Çünkü kafiye ve ölçü şairi bir yerde sınırlandırır ve şairin duygularını şiire olduğu gibi dökmesine engel olur.Nitekim hem Türk edebiyatına hem de dünya edebiyatında kafiyesiz ve ölçüsüz yazılmış çok güzel şiirler vardır.
Bu parçanın anlatımında baş vurulan yol aşağıdakilerden hangisidir?
A)Açıklayıcı anlatım B)Betimleyici anlatım
C)Tartışmacı anlatım D)Öyküleyici anlatım
5.1.Kınalı kuzu,damın gölgesinde kıvrılmış uyuyordu.2.Birden duyduğu sesle uyanıverdi,kulakları dikildi.3.Kendi kendine:”Bu da neydi?”diyerek sesin geldiği yöne döndü.4.Yuvasından düşmüş olan serçe yavrusunu gördü.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde Kınalı kuzuya”insana ait bir özellik”verilmiştir?
A) 1 B)2 C)3 D)4
6.Adını daha çocukluğumda duyduğum (1)yazıları,o yıllardan(2) bu yana bende büyük etkiler(3)bırakmış
bu adamı,şimdi yakından(4) görüyorum.
Bu cümlede numaralanmış sözcüklerden hangisi fiilimsidir?
A)1 B)2 C)3 D)4
7.-mek,-mak,-iş,-me,-ma ekleriyle türetilen kimi sözcüklerde kökteki “eylem”anlamı kaybolur ve somut bir ad oluşur.böyle sözcükler “isim-fiil”değildir,kalıcı addır.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “bir nesneye ad olmuş” fiilimsi yoktur?
A)Annesiyle yaptığı dolmalar çok lezzetli olmuş.
B)Yeni aldığı çakmak çok renkliydi.
C)Bu bölgede kadınlar yazma takarlar.
D)Kitap okumayı ihmal etmemeli tatilde.
8.(1)Gitar çalmak emek ister.(2)Herkes heves eder çalmaya ama ısrarcı olan çalabilir.(3)Yalnızca çalmak da yetmez.(4)Şarkılarla gitarın hakkını vermek gerek.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde birden fazla”fiilimsi”vardır?
A)1 B )2 C) 3 D) 4
9.”Giderken arkasına bakmadan yürümeye devam etti.”
Yukarıdaki cümlede altı çizili” eylemsilerin türü”aşağıdakilerin hangisinde doğru sırayla verilmiştir?
A)isim fiil-zarf fiil –sıfat fiil
B)Sıfat fiil-zarf fiil-isim fiil
C)Zarf fiil-sıfat fiil-isim fiil
D)Zarf fiil-zarf fiil-isim fiil
10.Ağır adımlarla kahveye girdi Hasan.Selam verdikten sonra bir köşeye oturdu.Hava çok sıcaktı.Cebindeki beyaz mendili çıkarıp yüzünü sildi.Önüne konan çayı bir yudumda yarıladı.Saatine baktı,vakit öğleyi geçmişti.Birden ayaklandı.Cebinden bozuk para çıkarıp masaya koydu ve kahveden ayrıldı.Tren istasyonuna varması yarım saati buldu.Gişeden biletini alırken trenin düdük sesini duydu.
Bu parça ile ilgili aşağıdakilerden hangisi” söylenemez?”
A)Olaylar üçüncü kişi ağzından anlatılmıştır.
B)Farklı duyulara seslenen ifadelere yer verilmiştir.
C)Öyküleyici anlatım türünden yararlanılmıştır.
D)Benzetmelere yer verilmiştir.
11.”Serpilmeye “başlad”ı bir “rüzgar” ince ince.
Son “yokuş” noktasından düzlüğe” çevrilince.”
Bu dizelerde tırnak içindeki sözcüklerden hangisi fiilimsidir?
A)Başladı B)rüzgar C)yokuş D)çevrilince
12.Aşağıdaki dizelerin hangisinde dört ögesi de bulan bir” teşbih” vardır?
A)Bir çığ gibi büyür öfkeler.
B)Aşkın bedendeki titrek eliyim.
C)Kalbim,dili bağlı yetim bir çocuk.
D)Uçurumun kenarında bulunur soğuk yürekler.
13.”Çıldırmıştı yedi düvel.
Ağlıyordu analar,kızlar.
Ah savaşlar!Çilesi tüm insanlığın
Ama emindi Mehmetçik zaferinden.
Yukarıdaki dizelerin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ayrılık ve acı B)Kahramanlık ve yurt sevgisi
C)Doğa sevgisi D)Özlem
14.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde” abartma”sanatı vardr?
A)Korkma,sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak.
B)Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır.
C)Güneş denizin arkasında saklanıyordu.
D)Lambada titreyen alev üşüyor.
15"Mutluluk elin erişebileceği çiçeklerden bir demet yapma sanatıdır." (B. Goddar)
Yukarıdaki özdeyişte anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Elimizdekilerle mutlu olmayı bilmeliyiz.
B) Mutlu olmak için çok çabalamalıyız.
C) Mutluluk herkesin ulaşamadığı bir şeydir.
D) Mutluluk küçük şeylerde gizlidir.
16.İnsanlar pek çok özlelliklerini kalıtım yoluyla... alır. Bu özelliklerin aradında vücut biçimi ve ağırlığı da var. Dolayısıyla çağımızın en önemli sorunlarından biri olan obezitenin temelinde de genwtik etkenlerin yattığı söylenebilir. Bilimsel çalışmalar 100’ün üzerinde genin vücut yapısını belirlemede... rol oynadığını gösteriyor.
Bu parçada boş bırakılan yerlere düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Ebeveynlerinden-etkin
B) Çevresinden-çoklukla
C) Büyüklerinden-etkili
D) Annelerinden-şiddetle
17.Eskiden teknoloji ve para insanlara aitti, insanlar bunları kullaırdı. İçinde "yaşadığımız çağa"( 1)baktığımızda ise insanların teknolojiye ve ekonomiye adeta "yakıt olduğunu" (2)görüyoruz.Modern"sistemler tarafından öğütülüyorlar. "(3)İnsan, eşya gibi kullanılıyor. İnsan kendi elleriyle yaptığı makinelerin, piyasa gibi sistemlerin altında" ezilmiş. "(4)posası çıkmış vaziyette. Modern çağın aynı makasla şekilkenmiş düşüncelerini kabul etmemeleri imkansız olmuş.
Bu parçada numaralanmış sözlerden hangisinde" mecazlı"söyleyiş yoktur?
A) 1 B) 2 C) 3 D)4
18.Sözcük bir dilin sözlüğünde hazır bulunur. Şair bu sözcükleri alır, kullanacağı yeri seçer ve oraya yerleştirir. Sözcüklerin sağladıkları olanakları keşfeder, onları çatıştırarak örer dizelerini. Bazen kendisi de bir sözcük üretir ya da birkaç sözcüğü bozar, yeniden kurar, dönüştürür.
Aşağıdaki kitap adlarından hangisi bu parça için örnek gösterilemez?
A) Rengahenk B) Üvercinka
C) Lalfabe D) Sukuşu
19.
I.Yolun iki tarafında vahşileşmiş ağaçlar ve artık tümsek halini almış eski çiçek tarhları vardı.
II. Onların arasında nasılsa kalmış olan beyaz bir kasımpatı, buraları örten siyah perdenin üzerinde geçmişi görmek için bırakılmış bir delikti sanki.
III. Kuru bir havuzun kenarında devrilmiş mermer saksılar duruyordu.
IV. Kurumuş tarlaları geçtikten ve hafif bir sırtı tırmandıktan sonra, yarısına kadar açık duran paslı bir demir kapıyı geçtim, aralarından otlar fışkıran çakıl döşeli bir yoldan yürümeye başladım.
Bu cümlelerle anlamlı bir metin oluşturulursa sıralama aşağıdakilerden hangisi olur?
A) III-II-IV-I B) IV-III-II-I
C) IV-I-III-II D) I-II-III-IV
20.(1)Uluslararası İnternetsiz Gün ile insanların ekranlarla ulaşabildikleri ve bağlantı kurabildikleri ortamlardan çok, içinde bulundukları ortama odaklanması, teknolojinin bağımlılık derecesine ulaştığı günlük hayatta ihmal edilen bazı alışkanlıkların yeniden hatırlanması amaçlanıyor. (2)Tabii ki bireysel olarak zaman zaman internet kullanımınızı azaltmanız veya tamamen kesmeniz de söz konusu olabilir. (3)Gerçi günümüzde bunu yapmak pek de kolay değil. (4)Ama Uluslararası İnternetsiz Gün bunu dünya çapında bir etkinliğe dönüştürerek hem internet kullanıcılarını bilinçlendirmeyi hem de internet topluluğunun bir parçası olarak ortaklaşa bir harekete katılmayı teşvik ediyor.
Numaralanmış cümlelerden hangisi bu metnin anlam akışını bozmaktadır?
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4
CEVAPLAR:1. B 2.A 3.D 4.C 5.C 6.C 7.D 8.B 9.D 10.D 11.D 12.A 13.B 14.B 15.A 16.A, 17.A18. D, 19.C,20.C
1.Aşağıdaki tırnak içinde verilen sözcüklerin hangisinin yazımında yanlışlık yapılmıştır?
A) "Hafta sonu" tatilimi evimde geçireceğim.
B) Böyle "ön yargılı" davranmaya devam etmemelisin.
C) Yarışçılar "dört nala "gidiyordu.
D) Bu şehirde en ilginç dükkanlar "yer altı" çarşılarında bulunuyor.
2.Nuri Bilge Ceylan, Kış Uykusu isimli filmiyle 2014 yılında, 67.Canbes Film Festivali’ndeki büyük ödül olan Altın Palmiye’yi alarak Yılmaz Güney’den sonra bu ödülü kazanan ikinci Türk yönetmen olma başarısını gösterdi.
Bu cümleden aşağıdaki yargılardan hangisi kesinlikle çıkarılır?
A)Kış Uykusu, konusu ve anlatım biçimiyle özgün bir filmdir.
B) Yılmaz Güney ve Nuri B. Ceylan, sanat anlayışları ortak olan iki yönetmendir.
C) Kuş Uykusu, Nuri Bilge’nin en başarılı, en popüler filmidir.
D) Cannes Film Festivali’ndeki büyük ödül olan Altın Palmiye’yi elde eden ilk Türk yönetmen olma ünvanı Yılmaz Güney’indir.
3.Süleyman Nazif ve Abdülhak Şinasi birlikte yemek yerken Şinasi garsonu çağırır ve su ister( ) Şinasi’nin kirden ve mikroptan eldivenle el sıkacak derecede korktuğunu bilen Süleyman Nazif( ) garsona seslenmeden edemez( ) Oğlum( ) Beyefendinin suyunu yıka da öyle getir( )
Bu parçada yay ayraçla belirtilen yerlere sırasıyla hangi noktalama işaretleri getirilmelidir?
A) (.) (:) (!) (!) (,)
B) (.) (,) (:) (!) (.)
C) (.) (,) (:) (,) (.)
D) (:) (,) (:) (,) (.)
4.I.Bu hikayede öksüz kalmış bir sokak çocuğunun hayatı anlatılıyor.
II. Montaigne denemeleriyle tanınmış başarılı bir Fransız yazardır.
III. Şair, bu son şiirinde devrik cümle kullanmıştır.
IV. Alçak Ceviz Dalları adlı türkü Kastamonu ilimize aittir.
Numaralandırılmış cümlelerden hangisi "kanıtlanabilirlik" açısından diğerlerinden farklıdır?
A) I B) II C) III D) IV
5.I.35 YILLIK MAĞAZAMIZI KAPATIYORUZ
HERŞEY 3/1 FiYATINA
II.kitap kurtlarına hergün fuar:
III. E:Kahramanmaraş Nöbetçi Eczaneler Listesi
IV. M. S. B.
Askerlik Şube başkanlığına
Yukarıdaki numaralandırılmış içeriklerden hangisinde bir yazım yanlışı yapılmamıştır?
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4
6.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir yazım yanlışı vardır?
A) Bergama İlçesi tarihi geçmişi olan bir bakıma açık hava müzesidir.
B) Gazi Osman Paşa Mahallesi, şehrin en kslabalık mahallesidir.
C) Sütçü İmam Üniversitesi, bu yıl da yüzlerce mezun verdi.
D) İzmir’in kuzeyinde şirin bir ilçe vardır.
7.I.Araştırma yapmak için kütüphaneye gidecek.
II. Havaların soğumasıyla kuşlar göç ediyor.
III. Dedem, daha iyi insan olalım diye bize sık sık öğüt veriyor.
IV. Öğretmenimiz hasta olduğu için sınav ertelendi.
Numaralanmış cümlelerin hangilerinde sebep-sonuç ilişkisi vardır?
A) I ve III B) II ve III C) II ve IV. D) I ve IV
8.Aşağıdaki cümlelerden hangisi bie metnin "giriş" cümlesi olabilir?
A) Bu süreçte bireylerin anlama ve anlatma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanır.
B) Öte yandan, çocukların okula yükledikleri anlam nedeniyle hazır bulunuşluk düzeylerinde farklılıklar gözlenebilir.
C) Ancak doğal biçimde elde edilen dil becerisi bireyin yaşamında yeterli değildir.
D) Öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesi Türkçe öğretiminin temel amaçlarından biridir.
9.Şairler,okur okunmaz tükeneceğini düşündüklerinden olsa gerek, güncel olanın şiirini yazmaktan sakınırlar. Bunu göze alanlar ise güncel olanla tarihsel olanı "bir potada eritme" çabası verirler.
Bu metinde tırnak içindeki ifade ile aşağıdakilerden hangisi anlatılmak istenmiştir?
A) Herhangi bir nedenden dolayı bir şeyi yapmaya çok istekli olmak.
B) Benzer konularla sorunları birlikte düşünüp değerlendirmek.
C) Bir işe, olaya önem vermek, yakınlık duymak.
D) Olayların ve durumların farklı yönlerini ortaya koymak.
10."Uykuların kaçar geceleri, bir türlü sabah olmayı bilmez.
Dikilir gözlerin tavanda bir noktaya.
Deli eden bir uğultudur, başlar kulaklarında.
Ne çarşaf halden anlar ne yastık.
Girmez pencerelerden bejledipin o aydınlık."
Bu şiirde aşağıdaki duygulardan hangisinin olduğu" söylenemez?"
A)Ayrılık acısı B) Karamsarlık
C) Yalnızlık C) Huzursuzluk
11.Yukarıdaki şiirde geçen kelimelerden hangisi" isim-fiil"dir?
A) Girmez B) Beklediğin
C) Bilmez D) Olmayı
12.(I) Tanpınarın şiir dili, Türkçenin ışıldayan kristal avizesi gibidir. (II) Onun şiirinde eski sözcükler sonradan görmelerin gösteriş adına taktıkları pahalı süsler gibi durmaz. (III) Onun şiirleri incelendiğinde tarih, kültür ve medeniyetin iç içe işlendiği görülür. (IV) Onun şiir dilinden çıkan ışıltılar, geleceğe ışık tutar. Sözcükleri bir kuyumcu titizliğiyle ve dikkatiyle ölçüp biçer.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin ha gisi öznel yargı içermemektedir?
A) I B) II C) III D) IV
13.Altay ve Sibirya efsanelerinde "gözleri ateşli ve göğsü de alev alev yanan çocuklar" rastlamak mümkündür. Yine bir efsanede, Ak-Han adlı bir Han vardır. Bu Han, bir gün elbisesiz bir çocuğa rastlar. Çocuk ona yaklaşır ve "Beni evlatlık alır mısın, beni Tanrı gönderdi. "der.Ak-Han bakar ki çocuğun ağzından alevler çıkıyor. Az sonra bu alevlerin sıcaklığından bulutlar da yanmaya başlar. Ak-Han bunu görünce korkuya kapılır ve ve çocuğa hiçbir cevap vermeden uzaklaşır. Bu sahne incelediğimiz motifin çok aşırı ve tam mitolojik bir tipidir. Önemli olan, Türk mitolojisindeki ağzı ateş gibi olan çocukların varlığıdır.
Bu metinde aşağıdaki anlatım yöntemlerinden hangisi "kullanılmamıştır? "
A) Tanık Gösterme B) Düşsel ögelere yer verme
C) Öyküleme D) Benzetme
14.Nasrettin Hoca bizim dünya ölçüsünde en çok tanınan büyüğümüzdür. İnsanlığa hediyemiz olan bir mizah dahisidir. Hoca Latifeleri’nin yalnız Almancaya 1857 yılından beri dört defa çevrildiğini, fıkralarının Alman ders kitaplarına kadar girdiğini söylersek şöhreti hakkında bir fikir vermiş oluruz. Bundan başka hemem hemen bütün Doğu ve Batı dillerine çevrilmiştir. Demir perde ülkelerinde Nasrettin Hoca kendi ideolojilerine uygun film ve oyunlara konu yapılmaktadır. Hoca, yalnız Anadolu’nun değil, Balkanlar’dan Japon Denizi’ne, Doğu Türkistan’a, Özbek, Kırım, Irak, İran vb.ülkelere kadar bütün dünya Türklüğünün sevdiği, her gün andığı sözlü mizah kahramanıdır.
Bu parçadan hareketle Nasrettin Hoca’yla ilgili aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
A) Nasrettin Hoca sadece Türk dünyasının değil, diğer ülkelerin de önemsediği bir kahramandır.
B) Nasrettin Hoca fıkraları dünyanın pek çok diline çevrilmiştir.
C) Nasrettin Hoca fıkraları bazı ülkelere, oranın ideolojisine uydurularak girmiştir.
D) Nasrettin Hoca fıkraları Almancaya çevrildikten sonra Nasrettin Hoca’nın ünü tüm dünyaya yayılmıştır.
15.Atasözlerinde büyük bir çoğunlukla geniş zaman kipi ve özellikle öğüt verme durumundakilerde de emir kipi kullanılmıştır. Bunların dışında kalan kiplerle kurulan az sayıdaki atasözlerinde de geniş zaman ve emir anlamı gizli olarak muhafaza edilmiştir. Dil ekonomisi ve kelime seçim yönüyle bakıldığında atasözlerinde kısalık, yani düşünceyi mümkün olan en az kelimeyle en olgun ölçüler içinde vermek adeta şaşmaz bir kuraldır. Birtakım atasözlerinde anlam çok daha keskin bir anlatım gücüne erişirken yükleme bile ihtiyaç duyulmamıştır. Bununla birlikte, cümlenin en önemli ögesi olan yüklem atılmış olduğu halde atasözünün anlamı tamdır.
Bu metinden aşağıdaki yargıların hangisine "ulaşılamaz?"
A) Atasözleri genellikle belli kiplerle kullanılır.
B) Atasözlerinin eksiltili olanları daha yaygındır.
C) Atasözleri az sözle çok şeyin anlatıldığı cümlelerdir.
D) Atasözlerinde anlamın daha net verilmesi için sözcük ekonomisine, tasarrufa, baş vurulur.
16."İstiklal hakkımızdır." Cümlesi ögelerinin dizilişine göre"Özne-Yüklem"şeklindedir. Aşağıdakilerin hangisindeki cümle bu şekilde sıralanmıştır.
A) Hayat bir sınavdır.
B) Kızılay’a kan verin.
C) Can boğazdan gelir.
D) Yine sen düştün aklıma.
17."Yılların esnafı olan babam bize hep para kazanmaktan(1)ziyade(2)itimat kazanmayı(3)telkin etti."
Bu cümledeki sözcüklerin anlamca karşılıkları aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
A) Fazla-cesaret-vurgulamak
B) Çok-emniyetli-tavsiye etmek
C) Başka-güven-işlemek
D) Daha çok-güven-aşılamak
18."Genellikle gerçek anlamından az çok ayrı, kendine özgü bir anlam taşıyan, kalıplaşmış söz öbeğine deyim denir."
Buna göre aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim "kullanılmamıştır?"
A) Şiddetli rüzgar, güçlü soluğuyla ortalığı kasıp kavuruyordu.
B) Vagonları boşaltan hareketli gölgeleri seçebiliyorduk.
C) Çukurlaşan yolda her şey, gözden kaybolmuştu.
D) Sızlayan ellerini biraz olsun ısıtma ihtiyacına karşı koyamadı.
19. Bir su kıyısındasınız. Güneş ışığı suya vurmuş ve suyun dibinde ışıltılı bir çakıl taşı görüyorsunuz. Parmak uçlarınızı değdirseniz o taşa, suyun içindeki ışıltıya değeceksiniz. Öyle de yapıyorsunuz. Önce eliniz, sonra kolunuz suya dalmış, omuz başına gelmişiz ama bir türlü dokunamıyorsunuz ona. İşte, yalın şiir budur. Işıltısını herkesin gördüğü fakat sanıldığından da derinde bir çakıl taşı.
Yukarıdaki parçada "yalın şiir" le ilgili asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ancak doğadan esinlenilerek yazılabileceği
B) Kapalı anlatımdan özellikle kaçınılması gerektiği
C) Güzelliğinin herkesçe fark edildiği, anlamına ulaşmanın ise uğraş gerektirdiği
D) Okuyan herkeste hemen aynı duyguları uyandıracağı
20.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir yazım yanlışı vardır?
A)"Güler Misin Ağlar Mısın" adlı oyınun galasında yaşananlar, tiyatro adına ümit vericiydi.
B) Kültür Bakanlığından bu yıl özel tiyatrolara maddi destek sağlanacağı bildirildi.
C)Geçen ay Yakup Kadri’ nin "Yaban" romanı tiyatroya uyarlanmış.
D) Günümüzde, tiyatro türünde bazı yapıtlar da kendine okur bulabiliyor.
21.Aşağıdaki cümlelerde yer alan sayılardan hangisinin yazımı yanlıştır?
A) Yeni eğitim-öğretim yılı on beş gün sonra başlıyor..
B) Annem kardeşimle bana 2’şer elma getirdi.
C) Düzenli spor yaparak bu ay 3 kilogram verdim.
D) Atatürkk, saat dokuzu beş geçe hayata gözlerini yumdu.
22.Aşağıdaki cümlelerden hangisi sadece özne ve yüklemden oluşmuştur?
A) Onlar, karşıdaki sarmaşıklı evde oturuyor.
B) Tabletler çıktı çıkalı çocuklar sokakta oynamıyor.
C) Köpekler, yeryüzünün en sadık hayvanlarıdır.
D) Kalemim yere düştü.
CEVAPLAR:1.C,2.D,3.B,4.B,5.C,6.A,7.C, 8.D, 9. B, 10.A, 11.D,12.C, 13.A,14.D, 15.B, 16.A, 17.D, 18.B, 19.C,20.A21.B, 22.C
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.