- 2239 Okunma
- 2 Yorum
- 3 Beğeni
ORMAN NEDİR FAYDALARI NELERDİR?
ORMAN NEDİR FAYDALARI NELERDİR?
* ORMAN NEDİR?
Orman, belirli yükseklikteki ve büyüklükteki çeşitli ağaçlar, çalılar, otsu bitkiler, mantarlar, mikroorganizmalar, böcekler ve hayvanlar bütününü içeren, topraklı alanda genellikle doğal yollardan oluşmuş bir kara ekosistemidir.
* BİR ORMAN KAÇ YILDA BÜYÜR?
Ormanın içinde yaşayan farklı bitki ve hayvanların bir araya gelmesi ve uyumlu bir şekilde yaşadıkları ekosistemi kurmaları çok uzun yıllar sürer. Ağaçların türüne ve yaşayan canlılara bağlı olarak bu süre 20 ila 200 yıl arasında değişir.
* YARATICI VE ELÇİSİ NE DEMİŞTİR?
Öncelikle Kainatın Efendisi Yüce Allah’ın sözleriyle sonra,
onun Habibi Muhammed Mustafa(S.A.V.)’in söyleriyle başlayalım.!
Allah der ki:
* "Hayvanlar benim sessiz kullarımdır. Onlar şimdi zulme susuyorlar ama hesap günü konuşacaklardır."
* "Yarın kıyametin kopacağını bilseniz bile, bugün elinizdeki fidanı dikin’’
(Buharî, el-edebül-müfred s. 168)
"Bir kimse ağaç diker de o ağacın meyvesinden herhangi bir insan veya yaratık yerse, bu yediği o ağacı diken için sadaka olur."
(Ahmed b. hanbel, vı, 444.)
Türkiye yanıyor.
* ORMAN YANGINLARIYLA YOK OLAN DEĞERLER HAYATLAR!
Ülkemizdeki son yangın felâetiyle,
Ağaçlarla birlikte canlar,ormanlarla birlikte içimiz yandı.
Kimi evini, kimi geçim kaynağını kaybetti. Tavşanlar Tilkiler Kelebekler Koyunlar Kuzular İnekler velhasın onbinlerce canlı haytatını kaybetti.
Türkiye alevlere teslim olan ormanlarına ağlıyor.
*
Son günlerde bir kaç gün içinde eş zamanlı Ülkemizde 19 ilde 59 orman yangını oluştu bunlar asla tesadüf olamaz! Orman yakanlar,Vatan hainleriyle eş değerdedirler. Bizlere düşen gözümüzü kulağımızı açıp çevremizde olan bitenlere duyarlı olmaktır.Şüpheli şahısları yetkililere ihbar etmeliyiz.
Bu Ormanlar bu Ormanlar da yer yüzünde yaşayan tüm canlılar İnsanlığın sorumluluğundadır.Bu Vatan bizimdir. Ormanlar da Ciğerimiz!
* TÜRKİYEDE ORMANLAR
Türkiye’nin yaklaşık yüzde 27’si ormanlarla kaplı, bunların yüzde 60’ı ise riskli bölgelerde bulunuyor.
Son 10 yılda 66 bin hektar ormanlık alan çıkan yangınlarda yok oldu.
Türkiye’nin dört bir yanı ormanlarla kaplı. Ancak ne yazık ki her yıl binlerce hektar orman yanarak yok oluyor. Üstelik çoğu da insan kaynaklı yangınlarla. Orman yangınlarına, doğru ve etkili müdahale kadar, yangın sonrası zarar gören alanların yeniden ağaçlandırılması da oldukça önemli.
Yüksek sıcaklık, şiddetli rüzgar, düşük nem ve insan etkisi. Her yıl binlerce hektar orman bu sebeplerle yok oluyor.
Türkiye’nin yaklaşık yüzde 27’si ormanlarla kaplı, ancak ne yazık ki yüzde 60’ı riskli bölgelerde. Son 10 yılda 66 bin hektar orman çıkan yangınlarda yok oldu.
Son 10 yılın verilerine göre, Türkiye’de her yıl ortalama 2 bin 338 orman yangını çıkıyor. Her yıl 6 bin 665 hektar orman yok oluyor. Yangınların yüzde 12’si yıldırım kaynaklı. Ancak ne yazık ki yüzde 88’inin altında insan faktörü yatıyor.
Doğanın eski görünümüne kavuşması için ise vakit kaybetmeden düğmeye basılıyor.
Yangının hemen ardından ekipler yanan bölgenin yeşillendirilmesi için çalışmalara koyuluyor. Önce yanan ağaçlar kesiliyor yani sanılanın aksine yanan bölgelere otel değil yine ağaçlandırma çalışması yapılıyor.
Ağaçlar damgalanarak işaretleniyor sonra ağaçlar yarı mamül haline getiriliyor, ekonomiye kazandırılmak üzere satış istif depolarına taşınıyor. İlk yağmurlardan sonra alanlara fidan dikilerek tekrar ağaçlandırıyoruz.
Adrasan, Antalya’nın doğa harikası tatil bölgelerinden biri, 2014 ve 2016 yangınlarında 660 hektar orman bu bölgede yok oldu. Türkiye’nin yangınla kaybettiği bölgelerden yalnızca biri.
Yanan alanın genç bir ormana dönüşmesi en az 30 yıl alıyor
Toprak iyileşiyor, yaralar sarılıyor. Ancak yanan bitki örtüsünün genç bir ormana dönüşmesi için en az 30 yıl gerekiyor. Türkiye’de, son on yılda 46 bin 852 hektar orman hayata döndürüldü. Turizm bölgeleri olan Antalya Adrasan, İzmir Meryemana, Balıkesir Ayvalık’taki Cennet Koyu’nda yanan alanların tamamı yeniden ağaçlandırıldı.
Son 10 yılda 66 bin hektar ormanlık alan yok oldu
776 yangın gözetleme kulesinden termal kameralarla takip ediliyor
Orman canlılarının yaşam alanı ormanların, yangınla yok olmasını önlemenin yolu, doğru ve etkili müdahale. Yangınlara anında müdahale için Türkiye’nin dört bir yanında 776 yangın gözetleme kulesi bulunuyor. Kulelerde bulunan termal kameralar risk oluşmaya başladığı andan itibaren merkeze uyarıda bulunuyor. Dumanların erken tespiti, ekiplere 2 dakika kazandırıyor.
Bu da onlarca hektar ormanın kurtulması demek.
* ORMANLARIN YARARLARI
* ORMANLARIN MADDİ FAYDALARI
Ormanların yapacak, yakacak ve tali ürünlerle sağladığı değerlerdir. Ormanın ilk bakıştaki faydası, ürünlerin çeşitli iş ve sanayi kollarında hammadde olarak kullanılması veya tüketimi şeklinde göze çarpmaktadır. İnşaatta, kimya ve diğer sanayi kuruluşlarında, madencilik, ulaştırma, bayındırlık gibi ekonomik faaliyetlerde odun hammaddesinin kullanış yerleri gün geçtikçe artmaktadır. Odun hammaddesinin bu derece önem kazanmasının sebebi, sahip olduğu teknolojik vasıflarından ve devamlı üreyebilen; iyi bakıldığı takdirde tükenmez bir kaynağı olmasından ileri gelmektedir.
Teknolojinin gelişmesi ve elektrik enerjisi, petrol, maden kömürü gibi çeşitli enerji maddelerinin bulunmuş olmasına rağmen odun, yakacak maddesi olarak önemini sürdürmektedir. Dünya odun üretiminin hemen hemen % 50’si yakacak olarak kullanılmakta ve özellikle gelişmekte olan ülkelerde bu oran % 80’e varmaktadır.
Ormandan elde edilen tali ürünler, parfümeri, boya, ilaç, dericilik, tecrit malzemesi gibi endüstri kuruluşlarının ham maddesini meydana getirmektedir.
Türkiye’de üretilen orman tali ürünlerinin başlıcaları; reçine, sığla yağı, palamut, mazı, defne yaprağı, çam fıstığı, sumak, kestane, ıhlamur çiçeği, mahlep, meyan kökü ve keçiboynuzu vb.dir.
* Kolektif faydaları
Ormanın bu yöndeki hizmetleri, maddi faydaları ile ölçülemeyecek kadar fazladır. Bulundukları yerin iklimini, kara iklim tipinden ılıman iklim tipine yöneltirler. Bu sayede don, kuraklık, aşırı sıcaklık, fırtına gibi zararları önlemek ve azaltmak suretiyle faydalı olurlar. Ormanın etkisi altında kalan sahaların nisbi rutubeti fazla olduğu gibi, akarsu ve kaynakların verimi, düzenli ve devamlıdır.
Ormanların tarımı, hayvancılığı, bayındırlık tesislerini koruması; karada ve deniz kıyılarında kumulların teşekkülüne engel olması; bataklıkları kurutmak, havaya saf oksijen vermek, gürültüyü ve hava kirliliğini önlemek suretiyle insan sağlığına yardım etmesi; çeşitli av hayvanlarını barındırıp beslemekle yurdun tabii varlığını ve güzelliğini zenginleştirmesi gibi hususlar kolektif hizmetlerinin başlıcalarını teşkil eder.
"ORMAN DEMEK BOLLUK BEREKET DEMEK YAŞAM NEFES DEMEK!
ORMAN BULUNDUĞU ORTAMIN NEMİNİ OKSİJENİNİ SAĞLAR
BULUNDUĞU BÖLGENİN DÜZENLİ ŞEKİLDE YAĞIŞ ALMASINI SAĞLAR."
Yaban hayat için barınak ev yuva,evcil hayat için insanlık için,
geçim kaynağı temiz serinlik nefes sağlar.
Ormanlarımızı her türlü olumsuzluklardan koruyalım.
.....Selâm ve Duâ ile.
.....28.07.2021
Derleyen; Araştırmacı Ozan Resuli (Resul Civcik)
YORUMLAR
Değerli şair arkadaşım, yazdıklarınıza birebir katılmamak imkansız.
Temennimiz herkesin, ormanların değerinin farkına varması. Şayet sabotaj veya herhangi bir durumda yok olan orman değil insandır. Her ağaç bu dünyanın temellerini geleceğe bağlayan köprüdür. Orman sadece bir milletin değil tüm dünyanındır.
Dileğimiz bir an önce bu yangınların durması ve bir daha tekerrür etmemesi.
Saygılarımla