- 443 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ARİSTOTELES.
ARİSTOTELES.
MÖ 384’te Makedonya kendi olan Selanik yakınlarındaki Stagira’da dünyaya gelmiştir. Babası Nikhomakos, Makedonya kralının hekimi ve yakın dostudur. Aristoteles daha 19 yaşındayken Atina’ya gelip Akademia’da Platon’un öğrencisi olmuştur. Platon’un ölümüne kadar da burada kalmış ve Akademia’da eğitim almıştır. Burada kısa bir sürede kendini ıspatlayıp, öğretmen konumuna yükselmiştir. Daha buradayken, yazdığı eserlerle adını duyurmayı başarmıştır.
Platon’un ölümünden kısa bir süre önce Akademia’nın başına ardılı olarak Spevsippos’u atamıştır. Aristoteles’in de buna kızıp Akademia’dan ayrıldığı söylenir. Buradan ayrılınca Aristoteles, dostu ve Atraneus Kralı Hermeias’ın yanına, Troas bölgesindeki Assos’a gider ve bundan kısa bir süre sonra da kralın yeğeni ile evlenir. 343 yılında Makedonya Kralı Philipp Aristoteles’i oğlu İskender’i yetiştirmek üzere saraya çağırır. Aristoteles yaklaşık 3 yıl boyunca İskender’in eğitimiyle meşgul olur.
İskender yetişip de babası ona orduda görevler vermeye başlayınca Aristoteles memleketi Stagira’ya döner ve bir süre burada bilimsel çalışmalar yürütür. İskender Asya seferlerini düzenlediği sırada da Atina’ya gider ve burada kendi okulunu kurar. Aristoteles’in bu okulunun bilimsel çalışma ve araştırmalarda, disiplinde, bilimsel ilgilerdeki çok yönlülüğünde Akademia’ı geride bıraktığı söylenir. Okulun adı Lykeion olsa da Peripatos diye de anılmıştır. Aristoteles derslerini çoğunlukla yürüyerek işlermiş. Peripatos da Yunanca’da gezinenler demektir. Aristoteles derslerini bu şekilde işlediği için bu okul "Gezinenler" olarak da anılmıştır.
Bu okulun başında aralıksız 12 yıl boyunca çalışmalar sürdüren Aristoteles, siyasi nedenlerle zor duruma düşmüş ve burayı terk etmek zorunda kalmıştır. Hayatı tehlikeye giren Aristoteles burayı terketmek zorunda kalmıştır. İskender’in ölümünden sonra Atina’da Makedonya’ya karşı ayaklanmalar baş gösterince kendisi de Makedon Sarayı’yla olan yakınlığından dolayı zorda kalmış, hatta oradakiler tarafından dinsizlikle suçlanmıştır. Bu da o dönemde idam için yeterli bir nedendir.
Bundan dolayı Aristoteles Atina’yı terk edip Khalkis’e gitmiştir. Burada bir yıl yaşadıktan sonra da mide hastalığından dolayı 62 yaşındayken hayatını kaybetmiştir. ( 7 Mart MÖ 322)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.