- 875 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
CAMİ MERKEZLİ EĞİTİM
CAMİ MERKEZLİ EĞİTİM
Peygamber efendimiz sav. nin mescidinde ondan başka Sahabi’lerin de eğitim verdiği biliniyor. Ubade b. Sabit, Ebu Ubeyde b. Cerrah, Ebban b. Said ve Musab B. Umeyr Kuran-ı Kerim öğretiyor, Said B. As ise hat talim ediyordu. Esir Kureyşlilerin okuma yazma öğretimi karşılığında serbest kaldıkları malum.
İslam aleminde küttab, cami, medrese, bilgin evleri ve saraylar öğretim merkezleriydi. Küttablar bir nevi sibyan mektebiydi. Filip K. Hitti ’ya göre küttab programları Kur’an-ı Kerim etrafında şekilleniyordu. Yazı öğrenimi için ayetler tercih ediliyordu. Kur’an-ı Kerim öğrenimiyle birlikte arap dili grameri, Peygamber kıssaları, Hadis-i Şerifler öğreniliyordu. Daha sonra eğitim Camilerde devam ediyordu.
Camiler eğitim yeri olmak dışında mahkeme, karargah ve elçi kabul yerleriydi. Efendimizim mescidi namaz kılınacak bölüm, ‘ehl-i suffa’nın eğitim aldığı bölüm ve ilk muallim olan efendimizin lojmanı durumunda ‘hane-i saadet’ten ibaretti.
Efendimizin öğrencileri yatılı ve gündüzlü olmak üzere iki çeşitti. Eğitim hiçbir zaman ibadetten kopuk değil, aksine iç içeydi. İşte ahlaklı nesiller ve toplumun yetişmesinin en önemli noktası buydu. Onun içindir ki daha sonraki zamanlarda da sibyan mektepleri ve medreseler hep ibadet yerleri olan cami ve mescitlerle iç içe yapılmıştı.
Eğitim sibyan mektebinde Kuran-ı Kerim öğretiminden başlayarak, arap dili, edebiyatı, fıkıh, hadis, kelam ve tefsir ile sürüyor ve daha sonra ihtisaslaşıyor, Dar’ul kurralar, Dar’ul hadisler tesis oluyordu. Ayrıca cedel ilmi denilen kelam öğretiliyor, ilmi müzakere, muhasebe, münakaşa ve münazaralarla pekiştirilerek hayata katılıyordu.
Dini ilimler yanında dünyevi ilimler de veriliyor, isteyenler dallarında uzmanlaşıyorlardı. Dar’ut-Tıbblar tabipler yetiştiriyor, tercüme faaliyetlerine ağırlık verilerek Yunan felsefesi ve ilmi birikiminden istifade ediliyor, hatta bu felsefe etkisiyle İslam aleminde mesailer gibi ekoller oluşuyordu.
Camilerin yanında kütüphaneler, kitap sergi ve dükkanları, katipler yer alıyor, istenen kitaba anında ulaşıl sağlanıyordu. Ayrıca okuma evi anlamına gelen kıraathaneler namaz vaktinden önce camiye gelenlerin, iki vakit arasını geçirmek isteyenlerin siyer, Hamza-name ve Battal Gazi gibi menkıbelerin topluca dinlendiği yerler olmuş, halkın eğitiminde büyük yer tutmuşlardır.
İşte bütün bunlar gösteriyor ki toplumun eğitim ve terbiyesi ibadetten ayrı düşünülmemiş, fertlerin düalizme düşmeden ilim ile ibadeti birlikte yürütmeleri sağlanmış, ahlak ve maneviyat medeniyetinin yükselişe geçmesine ortam oluşturulmuştur.
İslam dünyasında hayat ibadete göre tanzim edilmiş, fertlerin Allah rızasını arayan bireyler olması sağlanmıştır ki ilmin yeri asla ibadetten ayrı tutulmamıştır.
Cami merkezli hayat tüm sorunların ortaya çıkmadan halledilmesini sağlamış, huzurlu bireylerin meydana getirdiği İslam toplumu böyle şekillenmiştir. Gerek bilginin gelişmesi, gerekse cihat ruhu ile şekillenen askeri güç dini ve ahlaki bir ortamda beraberce oluşturulmuştur.
Tekkelerin de yer aldığı külliyelerde tam anlamıyla tatmin olmuş bir cemiyet inşa edilmiştir.
Dar-ül Elhan’ların hayat verdiği musiki tekkelerde manevi hayatın bir parçası haline getirilmiş, bilgi yanında aşk ile yaşanan bir ibadet hayatı, top yekun bir cemiyet var edilmiştir.
Efendimizin zamanında Medine’de Kuba Mescidinden başka irili ufaklı 10 mescidin olduğu, bu mescitlerde ibadet yanında eğitim de verildiğini düşünürsek, Efendimizin , sahabenin birlikte eğitim ve ibadetine ne kadar önem verdiğini, Medine’nin tüm mahallelerine nüfuz ettiğini anlıyoruz.
Ayrıca sahabe evlerinde yapılan eğitimleri de unutmamalı, bu evlerin aynı zamanda ibadet ve irşat mekanı olarak kullanıldığını biliyoruz.
İslam toplumu ilk günlerinden itibaren yakın zamanlara kadar ilim ve eğitim, irşat ve zikir, tedavi ve yardım mekanlarının tek merkezde bir külliye anlayış ve yapılanmasıyla sürdüğünü anlıyoruz.
Toplumumuzu ahlakileştirmek için yeniden aynı ortam ve şartların adım adım inşa ve inkişafına mecburuz.
Başka türlü medeniyet dirilişimiz mümkün olamayacaktır. Cami merkezli toplum inşa etmeden hiçbir şeyi başaramayız. Ayrıca bilgiyi İslamileştirmeden ahlaki nesiller yetiştirmek imkânsızdır.
Ahmet Kemal
Kayıt Tarihi : 11.8.2017 16:02:00
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
YORUMLAR
FİLİZ HANIMA
YENİ YAZIMI OKUYUN ORADA GÖRECEKSİNİZ NE DÜŞÜNDÜĞÜMÜ. SÖMÜRÜ DÜZENİNİN NASIL İŞLETİLDİĞİNİ;SAPIKLIĞA GELİNCE; LGBTLERİ KİMLERİN İNSAN HAKKI DİYE DESTEKLEDİĞİN,İ SOL MUHALEFET PARTİDEKİ TACİZ VE TECAVÜZLERİ NASIL ÖRTBAS ETTİĞİİNİ GALATASARAYLI LGBTLİ OYUCUNUN BİR ÇOCUĞU LGBT YÜRÜYÜŞÜNDE AĞZINDAN ÖPTÜĞÜNÜ, BU ÇİRKEFLİĞİ GALATASARAY CAMİASININ NASIL SAVUNDUĞUNU, LAİK KESİMLERİN KENDİLERİNE GELİNCE HERŞEYİ MEŞRU GÖSTERDİĞİNİ, ATEİSTLERİN DAHA İLERİ GİTTİĞİNİ BEN SÖYLEMİYEYİM SİZ ARAŞTIRIN, AYDINLANACAKSINIZ.
SÖMÜRÜ DÜZENİ VE GERÇEKLER YAZIM YILLAR ÖNCE YAZILDI VE ANTOLOJİ COM DA YAYINLANDI. SİZİN YORUMUNUZ ÜZERİNE DEĞİL.
SELAMLARIMI SUNARIM HANIM EFENDİ. YAZIMI YORUMLAMA ZAHMETİNE KATLANDIĞINIZ İÇİN.
ismail karaosmanoğlu tarafından 11.7.2021 13:39:36 zamanında düzenlenmiştir.
Makaleyi okudum güzel fakat eksikleri var.. yazılan yorumlarıda okudum ,bazilari hırsızdan çok bağcıyı dövmeye çalışmışlar.İslam bir bütün olarak hayata hakim olursa ancak işlevini yerine getirebilir.Kabahati camilere hocalara atacağınıza, hoca kılıklı kardinallara sünnetsiz ajanların bile hocalık yaptırıldığı sistemdeki boşluğa İslam düşmanlığında görebilirdiniz.İslamın kendine has kanunları uygulanmış olsaydı bahsi geçen suçların hiç biri yapılamazdı.İslam`ın yegane hayat nizamı olan yasaları yürürlükte olsaydı, bugün hapishanelerde 150 bin suçlu olurmuydu?
15 yasında çocuk cinsiyetini değiştirmek için yasını 18 göstermk için sahtekälik yaparmıydı, Maktulun vergisiyle katiller beslenirmiydi,YETİŞTİRDİĞİM MEYVENİN TADINA BAKMAK EN TABİİ HAKKIMDIR Diyecek kadar alçalan ateistler olur muydu,(Onların okullarında vakıflardında tecavüzlar olunca sus pus , kimse ateizme saldırmaz, bir sapık bir ajan camide pislik yaptımı cami oldu suçlu)...Sözünüzün eriysanız samimiysanız, İslam bu suçlara en ağır cezayı getirmiştir,En caydırıcı ceza hukuku dünyada eşi benzeri olmayan en ideal en adil İslam hükümlerine neden karşı çıkıyorsunuz?) bir genel ev patroniçesi vergi rekortmeni olurmuydu, Okullarda yatıyoruz kalkıyoruz biz sana tapıyoruz diye çocuklar insana taptırılırmıydı, Okulu olmayan köylere heykel dikilirmiydi..Bu Ülkede binlerce alım darağacına çekilip, sahte hocaları astık diyenlere , sahteleri astıysanız nerde gerçekler diye soran sorgulayan,Bizi işgal eden düşmanların ahlak sistemini rezilliklerini neden aldınız diye soran sorgulayanlar, geçiş dönemi bırakmadan bin yıllık yazımızı neden kaldırıp milleti diniyle gecmisiyle bağlarını kopardınız diye sorup sorgulayan,Ekmek parası zor bulan savaştan yeni çıkmış milletin başına italyan yahudi fabrikasından ithal edip zorla şapka giydirilmeyi sorup sorgulayamayanlar,Eli ayağı bağlanmış hiç bir yaptırımı kalmamış sadece ibadet bölümü serbes bırakılmış islamın camilerine saldırmaya sıra gelince şaha alkmaları en basit deyimle insafsızlıktır.
Yapılan devrimler İslam`a karşı yapılmıştır.Gayeleri Türkiyeyi ispanya gibi yapmaktı.bugünkü reziliklerin müsebibi devrimlerdir İslam değil...İslam adı altında yapılan reziliklerde bilinçli islam düşmanlığından ibarettir
-öğreten- tarafından 11.7.2021 11:48:53 zamanında düzenlenmiştir.
ismail karaosmanoğlu
Ezene düzene kalan hozbirik !
Emanete ihanet edip çocukları mahveden sapıklara kurtuluş yolunu açan 13. maddeyi çıkaran kafa ve devamında gelen yeni kurban edinme sistemi arzusunun dışa vurumları.
İMLÂDA BENİM YANLIŞIM VARMIŞ SAYIN ULEMA DÜZELTMEMEVESİLE OLDULAR.KENDİLERİNE TEŞEKKÜR EDERİM.
Filiz Şahin. tarafından 10.7.2021 22:29:08 zamanında düzenlenmiştir.
ismail karaosmanoğlu
13. madde hakkında detaylı bilgim yok. cmilerde çocuklar mahvedilmiyor. Ensar vakfından bahsediyorsanız o ayrı bir konu. ordaki sapık dindar biri değil. kasıtlı, planlı bir eylemden bahsediyorsunuz. biraz araştırsaydınız gerçeği öğrenebilirdiniz.
Filiz Şahin.
Peki hangi cami?
Seçim zamaları içinde propaganda yapılan cami mi ?
İmamı "ben din adamıyım yalan söyleyemem" dediği için sürgün yiyen camimi?
Siyasete alet edildiği için önce camiyi sonra dinini terk eden müslümanların camisi mi?
İçinde zina halinde yakalanan imam ve suriyeli kadına dair açıklamada imamın "temizlik yapıyorduk" dediği cami mi?
Kur'an dersleri almaya gelen çocukların taciz edildiği cami mi?
çoğaltılabilir
Namaz kılan hırsızlar
Oruçlu oruçlu kul hakkı yemektwn çatlayanlar var
Elde Kur'an meydanlarda şeytana biad edenler var ve bunlar toplumun önünde üstelik...!
HASILI ALLAHIN EVİNE ŞEYTANDAN DAHA ŞEYTAN İNSANLARIN GİRİP KİRLETTİĞİ CAMİLERİ ÖNCE TEMİZLEYİN. ZİRA ÇOK UZUN ZAMANDIR İSLÂM VE CAMİLER SALDIRI ALTINDA VE İNANIN BU TOPLUM NAMAZ KILANLARA UZUUUN YILLAR SONRA BİLE ÇOK ZOR GÜVENECEK. İMLÂ KONUSUNDA BENİM YANLIŞIM VARMIŞ ÖĞRENİP DÜZELTMİŞ OLDUM. BUNUN İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM.
Filiz Şahin.
bir çoğunuxın haberi bike yok belki de
LANZAROTE SÖZLEŞMESİNİ MÜSLÜMAN MÜMİN AKP HÜKÜMETİ İMZALAMIŞTIR.
cami merkezli toplum istiyorsunuz ya keşke gerçekten masum istekleriniz olduğuna inanabilsek o sözleşmeyi bir de Dilipak açıklasın size İstanbul Sözleşmesi için o ses yükseltmişti. Dindar olmak dinist olmak değildir. Madem müslümanlık taslıyorsunuz bu sözleşmeyi nasıl imzaladılar da ses etmediniz...? Haydi selametle.
Filiz Şahin.
Saadet asrından dört halife dönemine sonrası Selçuklu derken Osmanlıya kadar Camiler
İslam toplumunun dini merkezlerini oluşturmuşlardır.
İslami ilimler ve fizik kimya feza ilmini de içeren bir çok bilim dallarında eğitimler verilmiştir camilerimizde.
Külliyeler şeklinde inşaa edilen Camiler vasıtası ile İslam toplumunda vakıf kültürü de gelişmiştir.
Bir çok sosyal alanda da da kullanılan Camilerimiz!
Ne var ki kurulan yeni Cumhuriyetle beraber oluşturulan diyanet sistemi Dini kontrol altında tutmak için mevcut siyasi sistemin emrine verilmiştir.
Sol yönetimler Dini frenlemek sağ yönetimler kendilerine malzeme üretmek için Diyanet üzerinden menfi politikalar geliştirmişlerdir.
Camilerimizin son otuz yılına bakacak olursak bir çok örgüt ve dernekler için Camiler bir üreme ve propaganda merkezleri haline geldiğini göreceğizdir.
Yeri geldiği zaman Diyanetin bir gibi lastik esnetildiğini mevcut iktidarın hizmetinde olduğunu düşünürsek;Bu şartlar altında Camiler bünyesinde verilecek eğitimlerin ne kadarı bu topluma fayda verir doğrusu ben şüpheliyim.
Din Siyasetin kontrolünden çıkarılır ve gerçek manası ile insanlara anlatılırsa ve Camilerde bu doğrultuda bir eğitim tesis edilirse muhakak ki İslam toplumuna çok faydası olacaktır.
İslam ın bir diğer anlamının da Barış olduğunu unutmayalım.
Hayırlı çalışmalar dilerim