- 789 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Dedemin "SI,Si" soneki- afix'i kullanması ve onu çözüşüm. 36-2021- ard-öyk
Dedeme biz "Ede"m derdik.
Rahmetli Türkan Ablam, resmini çizmemi istemişti.
Nihat göndermişti whatsapp’tan portresini. Oradan kendi stilim ile pilot kalem figürünü çizmiştim.
Ertekin, Ertuğrul, Yunus, Şaban... torunları hariç diğer Yaylacıklılar " Like" atmıştılar.
Mujik göyneği üstündeydi fotoğrafta... kemer bağlamıştı; devrin modasıymış.
Beyaz yaraşıklı; sakalıyladı.
Onunla tek uzun sohbetim bir defaya mahsuscuk oldu.
Patos’un orada bastonuna dayanarak kuyuya doğru yürüyüş yapıyordu. Beni gördü. Ben patos’un kayışla dönen mili vardır; büyük bir tekerlektir. Neyle tarif etsem ki..! Bisiklet tekerleği kadar, de gitsin! Onu otomobil direksiyonu niyetiyle; gemi dümeni görmemiştim ama görseymişim o niyetle oynardım.
Edem maymalayarak gelmişti. Dikiliyordu. İsmimle hitap etti. Yaz tatili yaşadığımı ama sınıfı mı... geçtiğimi sormuştu.
Oturarak namaz kılardı. Bacağının tekini kırmıştı.
Ondan nakiller çok. Yaşamış kadarım...
Kafırısı oğlu kafırısı... derdi. Kafir kelimesini tek söylemezdi. Ardına ’SI getirirdi. Dini demezdi. Dini... si sonekini ilave ederdi.
Bu nazar-ı noktalar. Ardahan Lisesi 11 Edebiyat D şubesinden mezunum. Kelimelerin hazine olduğunu Hatice Akçam bize belletmişti. Öğretmenimiz edebiyatın a priori metafiziğini anlatmıştı.
Bir zamanlar Gürcüce de ki Si, SI sonekinin tesiriyledir demiş oldum.
Borçalı’yı tanıdıkça Borçalı Karapapak Edebiyatı’nın Türk Edebiyatları içerisinde en güçlülerinden olduğunu gördüğüm... fikrimi değiştirmeğe yöneldim.
Borçalı Edebiyatı genel edebiyatta değilse de halk edebiyatında; Dünya Türk Edebiyatında bir numarayı alır dersem... ihtiyat hakkım mahfuz bunu söylemek isterim.
Bir gün... büyük edebiyat tarihçisi Fuat Köprülü’nün bir küçük kitabında ’SI, ’Sİ sonekleri kullandığını gördüm ve anladım ki: Rahmetli edem si, sı sonekini klasik Türkçenin hazinesinden kullanıyormuş.
Türk Sanat Musikisi... Türk Sanat Müziği yeni demeğe başladık.
Musikisi, Yahudi Dinisi, Hristiyan Dinisi, İslam Dinisi...
Dağ Arıklı’da doğmuştu. Babasının mezarı Şindi Dağı ziyaretgahının aşağısında ki bu köydedir. İsmi : Hasan’dır.
Mistik kişiliği varmış.
Nurani sufatlı ve tertemiz kalbiyle dedemiz, herkesin seyrettiği iki pencereden herkes kimi ayrıldı. Mezarı Yaylacık Köyü mezarlığımızdadır.
Yaylacık bizim şimdi; Şindi Dağ’ın indi ki kutsal mekanımızdır.
Değil mi ki, her yer yaradanındır..?
Bütün Yaylacık’lı müteveffalar nur içinde bu mezarlıkta uyuyorlar.
Allah rahmet etsin!
Yalçıner Yılmaz
20-06-2021
Çanakkale