Gölge Etme Yeter Başka İhsan istemem ( Diyojen)
Antik Çağ filozofu Sinoplu Diyojen’in Makedon Büyük İskender’e söylediği söz olarak bilinir. İyiliği bırak, yardımı desteği bırak fenalıktan uzak ol anlamında bir sözdür. Sen engel olma, bir mani çıkarma kıyağın senin olsun. Ben kendi yoluma siz kendi yolunuza gidiniz.
…………………………..
İskender’e sormuşlar, kral olmamış olsaydın ne olmak isterdin demişler. Hiç tereddüt etmeden filozof Diyojen olmak isterdim demiş. Gerçek midir bu söz bilinmez ama her zaman düşün insanı olmak herhalde kral olmaktan daha iyidir. Bence kral olmaktansa filozof olmayı yeğlerdim deseymiş keşke. Krallığı kendi elde edenler istisnadır. Ancak babadan atadan geleni övünülecek şey değildir. Orda ilk ata ilk kurucu önemlidir. Diğerleri kurulu düzene oturmuştur.
…………………………..
Farklı alana girmeden konumuza dönecek olursak Diyojen bir felsefenin öncüsüdür. Babası kuyumcu olduğu halde evsiz barksızlarla yaşayan, onlar gibi yiyen içen, her şeye karşı çıkan, kendince çığır açan birisidir. Kaç kral unutulmuştur gitmiştir esamesi bile okunmaz olmuştur ama ya Diyojen, Zenon, Pyrrhon, Menon, Solon gibiler işte onlar asla ölmüyorlar, unutulmuyorlar. Ya yazdıklarından çizdiklerinden dolayı, ya da sözlerinden davranışlarından dolayı.
Kemal GÜL
17.06.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.