- 372 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Sırrı Erinç'in " kolaydan zora resim çizmek uğraşı"nı kendince izahı... ard-öyk... 26-2021
Sırrı Erinç "Resim Eleştirisi" eserinde...
Kolaydan zora resim çizmek meselesine, bir açıklama yapıyor.
Aynı sebepten ayrı istikametlerden tek hedefe gidiş olan bu teoriler: Artwork meselesidir.
Resim eserlerine ki biz ARTWORK diyoruz. Artwork nasıl yapmak lazımdır... estetik tetkiklerin hepsi değerli olmalarına rağmen temelendirme ile bitirilmiş bir izah yoktur!
Neden?
Artwork nedir, nasıl yapılır? Genç bir ressam hangi yolları takip etmelidir ki " Adnan Çoker" gibi resim eserleri verebilsin!
Kolaydan zora gidiş... resim uğraşında... Tunalı’nın üç maddeli izahı da değerlidir:
Gnoseoloji, ontoloji ve aksiyoloji...
Sırrı Erinç: Kendini kendine amaç almış resimler vardır diyor: ART FOR ART. Kendini başkalarına vasıta etmiş resimler vardır diyor: ART FOR PEOPLE.
Resim eseri/ Artwork ilk olarak KAYNAK OBJEDİR... (obje kelimesini resim için kullanmıştır.)
Ressam düşüncesiyle edindiği bir fikrin imgesini, bilgisini... kültürüyle teçhiz etmelidir. Ve bunu resim sanatı eseri haline getirmelidir.
Tasarım objesi: Ressam seçtiği "kaynak objesi"ni kroki, eskiz, pentür, desen tekniklerle çizecektir... bunlar taslak çizimdir: Ressam ne kadar taslak çizmişse; o kadar eserinin değeri üzerine tesir ettirmiş olur.
Bitmemiş obje: Ressamın bitmemiş çalışmaları ki eski çalışmaların hepsi bitmemiş çalışmalardır; dense olur!
Bitmiş obje (resim): Ressamın bitmiş eserleri üzerinde işlenilse; o eser bitmiş eseridir. Kaynak objeden bağlantılı bu bitirilmiş çalışmalar: Guernica’nın eskizleri, baskıları bitmiş obje kapsamına alınsa olur.
Seyirci objesi: Seyircisiz hiç bir resim olmaz... seyircinin beğenilerinin dikkate alınması hadisesi bitmiş eser için, kaynak obje için riayet edilmesi şart olur.
Yalçıner Yılmaz
Akçansa Güzel Sanatlar Lisesi
Uzman Görsel Sanatlar Öğretmeni
Çanakkale
28-05-2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.