- 319 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
Fıkhi tahlil analiz
TAHLİL FIKIH
Musned; .c4.s.256.hds no: ١/٥٠٣٨ (1/5038
Haddesana sureycun
Haddesena hammadun
*
Yani ibney selemete
An gays ibni saadin
An saiyd ibni cubeyrin
Anibni abbasin
*
Ahsibi hu rafa hu
Gale Kane iza rafaa ra’se’hu miner rukui ; gale;
*
سمع الله لمن حمده
اللهم ربنا لك الحمد
ملء السماء
وملء الارض
وملء ما شأت من شيء بعده
*
Semiallahu limen hamide hu
Allahumme rabbena lekel hamdü
Mil’es sema-i
Vemil el ardi
Ve mil e ma şi’te min seyin badehu
*
Turkcesi:
*
Abbas ra bildiriyor :
Rasulullah ruku dan başını kaldırdığı zaman şöyle derdi:
*
Allah hamd edeni duydu
Rabbimiz:
*
Gokler dolusunca:
Sana hamd olsun
*
Yer dolusunca sana hamd olsun
*
İkisi arasındaki mesafe dolusunca sana hamd olsun
*
Bunlar dan sonra dilediğin şeyler dolusunca: hamd: yalnız sana olsun ² (sahih)=(sozun resulle bağlantısı gercek)1/5038 musnedi Ahmed Hanbeli
*
İzahat:
Rivayet:
İbadette peygamberin kullandığı yol ve üslupu bize gösteriyor;
1.Minneti yalniz Allah’a tahsis etmek
2.ibadeti Allah’a minnetini belirme amaciyle eda etmek
3.ninetler sebebiyke allahin disindakikere ninnet aktinda kalmamayi olmazsa olmaz dustur ve ilke edinmek
4.ham edilirken alkahin kapsamli lutuf’larinı listeli yor.
Allah’ın kula gelen lutuf yolları ve lutuflari: hadiste sıralanmıştır
1. Gökler yoluyla gelir ve göklerde ne varsa insana lutfen dir bunlar a hamd edilmiştir.
*
2.insana göklerden daha yakın yerin dolusu lutuflar ayrica gönderilmiş yer hususiyetlerince sunulmuştur bu da göz ardı edilmiyor.
*
3. Yine insana bunların dilediği özel nimetlerde vardır .
4.yine: bunkarin dusinda alkahin dikeyip ginderdigi cok izel lutufkara ham edilerek onlarada dikkat cekilmistir
5.bundan sonrada alkahin ebeden dileyecek okdugu henuz insana ukasmamis ama yakin zananda ukasak olan ve ukasmaya devam etmekte olan kutufkara ham md ediliyor
6.Boykece tum lutuflari kapsayıcı bir hamd etmeye ozen gosteriliyor.
7.bunu bize numune okarak sunmak icin ashabin isitecekleri bir ses ortamıyla bunları icra ediyor
*
Hamd:
1. Ediken iyilikleri itiraf etnek
2.ninetkeri sebebiyke ninet sahibinin hakki na hurmet ce saygi duynak
3 ninet sahibine aciktan bu minnettarligi ibadetkeiyke sekilkendirerek gistermeyi ilke edinmek
4 ibadet yoluyla ilahi dostlugu devam ettirmek icin gunde bes defa bunu tejrar etmek
5. Bunu seriatinin ilk ikjesi yapmak
6. Uluhiyet makamına saygının ancak bu usul ile gösterile bilineceğini ümmetine gostermek ve fiilen beyan etmek
7.seriatinda bunu farz oldugunu aciklamak
*
Ozet
1 İBADET: yaratıcıya teşekkür ve saygının ifadesidir.
Bu yolu terjeden yaratıcıya kafa tutup ondan ayrılıyor demektir
2.hamd.: Allaha minnettarlik tir
Bu hadusten yoka cijarak rasulullahi gercek manada tesbit ve tanimak tanıtmak mumkun dur.
Mesela rasulullahin nazdaki halini yansıtıyor
Rasulullah sav nanazi farkli bur farkindalikla kikdigi irtaya çıkıyor
Ustteki sozkeri robitsu okumamali fikri calistirmali insan
: Bir insanin namazda bunlari soykemesi icin
Rabbi ike huzur halunde girusne yaomasi gerekir
Yani diyorki
Rabbim beni dinkedigini girup biliyirum
Cmve senin bana enhmginblutufkarin sebebiyke minnetdarligimi saygimu subhaniyetin2 arz ediyorum ve onunde ruku edip secdeye gitmemin gerekliligini idrak ederek icra ediyorum diyir
Bu tam ve gercek bir huzur hali musahede hali Vuslatın zirvesi bir durumdur.
Rasulillahin bu sozunden yoka smcikarak aklinin iskeyis sihhatini tesbitte mumkunsur
Hem bu hadise hem hayatının akışına baktığımızda:
1.rasulullah sav min zanna degil ilmi gercekkere uyarak hareket ettigini görüyoruz
2.keyfi serseri bir akışlar degil gereklilik ve luzum uzerine davranis gisterdigine sahit oluyoruz
3.oyle islam dusmani edebsiz kimselerin iddia ettikleri gibi orta çağ masalı uydurmadiğini: davasini hem isbatla hemde bizzat yasayarak tam bir dürüstlük ve sihhatli akılla: akil sihhatiyle işlevsellik arzeden isler yaptigini görüyoruz
.
Bazi sorular:
1.rasullah sav Allah’ın varlığını isbat eden
Kendinin dogruluguna deliller olan insan gucunu asan mucizeler gostermis mismdir
Evet binlerle ifade edilemez bu
Siru iki
2. Madem isbat etmisse boyle varlığı gercek olan ilah’a ciddi itaat hizmet ve ibadet gerekmezmi
Evet gerekir
Öyleyse rasulullahta bunu yapmıştır
3. Uluhiyetin varligini iddia eden bir insanin iddialarına uygun bir yasami surdurnesi sart degilmidir
Evet şarttır
Yoksa guvenilmez biri olur inanilamaz
Öyleyse resulde bu hadiste ki uygulamasıyla bizzat ilan ettigi gerceklere uygun yaşamış ve inancinin gereklerini cok gerçekçi bir sekilde icra ettigi gorulmektedir
4. Hayatinin hal ve harekatinin bu kadar uyumlu akisi olan bir insanin akil sihhatinin nasil olduguna karar verilmelidir
Cok sahhati bir akla sahip oldugu inkar edilemez sekikde ortadadır.
Uyumsuzluk gorulmemektedir.
Olcu disi dengesiz davranis etrafında kilerde gorune bilmekte ama kendinde asla gorulmemektedir
mesela örneğin;
: Bir mucize zuhur ediyor
Sahabeyi kiram bu mucize sonrasi oyle iman ediyorlarki
1. Canlarını feda ediyorlar
2.ibadette cok agir sartlara razi olup uyguluyorlar
Mesela dedilerki kimileri;
Ben hayatimin sonuna kadar hic evlenmiyecegim ve sehvet tatmayac ağım
Digeri omrumce uyumayacagim
Gece gunduz nanaz kilip iruc tutacagim
Digeri
Omrum boyunca iruc tutip namaz kikacagim ve zikredecegim
*
Resulumuz bunu duydugunda onkari cagirir derki
Allaha yemin ederimki ben allahin resuluyum
1.kadinkarla evlenir cinsellik yasarim
2.oruc ta tutar iftarda ederim
3.uyurum da uyanir teheccudde kilarim
Ve ven sizin en takva olaninizim
Muttegiy nizim
*
Böylece aşırılık lar dan ifrat ve tefritten nasil sakindigi isbatlanmış oluyor
Akil sal sihhati
Dengesi
Dürüst yaşami
Kelam ve fiil uyumu
4×4 100/100 olduğu gercekten ortaya çıkmış oluyor
Bizi böyle bir mürşidi muallimle şereflendiren ulu Allah’a hamd senalar olsun şükürler olsun
Mustafa Çoban...
[15/5 15:39]