- 278 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
estetik prensipler nedir ve aslı nereye dayanıyor... ard-öyk...16-2021
Estetik prensipler; prensiplere ilke diyoruz. Umde deniyordu Osmanlıca da.
Güzellik ve güzel gösterme unsurları vardır. Bunlar Hangi sanatta olursa olsun; mevcutturlar!
Müzik, sinema, tiyatro, şiir, roman, resim, heykel...
Sanatların form elemanları kendilerine sui generis’tir; has, özgüdürler.
Resim sanatının form elemanları: Şekil, mekan, renk, doku, çizgi, ışık-gölgedir.
Resim sanatının diğer sanatlarla ortak sahip olduğu güzellik yasaları ortaktır.
Yine diğer sanatların da haiz estetik yasaları nelerdir?
Bizim kendi değerlendirmemizle:
Harmony/ armoni, Unity/ birlik, ritim, kontrast, kuvvet/ hareket’dir.
Görsel sanatlar da çok farklı tasnifler vardır ve olacaktır. Bizim görüşümüz bu noktadadır.
Bu yasaların resimde bir tablo’yu ışıkla, çizgilerin dokunarak şekiller belirtmesi onu mekana mesafesiyle konumlandırması renklendirmesi bir esaslar manzumesine göre olmaktadır.
Uyum yasaları!
Yukarıda saydığımız bu ilke yani kurallar bir haliyle yasalar denebilir.
İsmail Tunalı’dan öğreniyoruz ki tüm bu yasalar MATEMATİK’ten geliyor.
Güzelliğin matematikten gelişi ki geometri buna ilişkindir. Müzikte matematiği duymuştuk fakat resim sanatına ilkeler olarak bu kadar karıştığını; bundan sonra düşünmemiz lazım!
Yalçıner Yılmaz
15-05-2021
Çanakkale
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.