- 243 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
ŞAİRİN MEYDAN OKUYUŞU
ŞAİRİN MEYDAN OKUYUŞU
Zamanın rahmi her kuşakta bir şair yetiştiriyor. Sözünün eri olarak dünyaya gelen yavrucak ilham damarlarından dehanın sütünü emip bitiriyor. Balın içindeki usareyi çekip somuran o cins yaratık bu usareden o en saf şiir sütünü üretir de zamanın kucağında besisiz kalan diğer şairleri emzirir.
Analık eder onlara sütana hep böyle sığınak kadın olur gider yavrular biraz büyüyünce bu nimeti inkâra kalkışmakta birbirleriyle yarışırlar neredeyse
Dahası yeter besi almadan yani daha yaşına erdirmeden süt emme vaktini tamamlamadan sağmal bir koyun olduğunu varsayanlar bile çıkar içlerinden. Şiir peteğini öreyim derken özünü tüketen kendini yemeye başlayan arılar olur
Büyük usta şeyh galip hüsnü aşkın ‘der beyanı sebebi telif’inde değinerek geçtiği konuyu ‘mebahis-i diger ‘ de alacak aniden ‘hikâye-i hüsnü aşk’ı keserek tahvili kelama bahis olan bir iki mebahisi şöyle açıklanacaktır.
Akıl kılığında bazı mecnun
Yoktur diye düşdü taze mazmun
Güya ki suhanveran-i pişin
Hiç kimsede kalmayıp likaya
Şairleri ola karı sirkat
Var mı hele söylenmedik söz
Kalmış mı meğer denilmedik söz
Diyerek şairlik satanları mütedair diye adlandırmakta ve diğer müteşairanı küttab-ı zümre aharı şöyle anlatmaktadır.
Ki ekseri hacegan-ı küttab
Kerrake-i suf pür mubanat
Mevt avari bahri ıstılahat
Kürklü mantoları övünmekle dolar kabarır ve terimler denizine dalarlar
İndinde muazzamı metalim
Ezberlene münşeat-ı arğıb
Sonra bir iki güzelce oğlan
Tanburu şerabu bazı divan
İş görmede taba else nefret
Bunlarla imiş medarı kuvvet
Elde edilmesi gereken şeylerin bunlar olduğunu düşünen şiir için
Muğlim demek bu demek değil mi
Şairliği bi emek değil mi
Oğlana düşkünlerin şairliklerinin tatsız tuzsuz olacağını ifade ettikten sonra
Olmaz hele suhte kısmı şair
Etmen o güruhu bahse dair
Telhis şevahidiyle munla
Dava ede nazmı zur dava
Diyerek telhisten şairlikten davasına kalkacak molaların yalancılığından softa kısmının şairliğinin ise hiç bahse değer olmadığını kaydetmektedir
Şehrilerimizden bazı yaran
Semti hünere olur şitaban
Tahsili ışık toranıdendir
Naklık ışıdır revanidendir
Manendi meges biraz eracif
İster ed şahidi nazmı tezyir
Şehirlilerinden bazılarının hüner semtine koşarak,ışık toraniden tahsil
Revaniden nakil sinek gibi topladıkları uydurma eracirlerle şiir balını
Aşağı görmek istediklerini ekleyerek mazmunum yeni söz ve mavzun taibat gibisi
Yoktur der yani ki kalemı taze mazmun
Sözün Allahın hayat verdiğini feyz ve ilham sağanaklarını insana yağdırdığını
Bildinse kelamı layezali terkeyle delali itizayali diyerek
Evsafı hudaya gayet olmaz feyzi sunana nihayet olmaz
Tedkiki nazarla eyle insaf ol reyzi tükettilermi elsaf
Bigayevu bi kıyasu canmın söylenmede nev de nev mazamın
Sen kudreti fehmi eyle peyda ben söyleyesesin sen eyle sağa
Ez cümle tecedüdi havadis nazmunihava değil mi bahis
Söz veyzini revanin cenabı hak olduğunu son bulmayacak söz söyleyicisi
Bildinse sapıklığı birak tanrı sıratına son olmaz söz fevziyede bitmez
Dikkat et bak eslaf o reyzi tüketti mi sonsuz benzersiz tahmine sığmayan
Yeniden yeniye mazmunlar bulunup söylenmede sen anlayış gücüne sahip olmaya bak
Ben söyleyenimde sen dinle ol hele şu cümleden olarak olayların değişmesi yenilenmesi
Yeni mazmuna sebep değil midir az cümle teceddüdihavadis mazmuna neva değil mi bahis
Der beyanı mahiyeti şairide galip
Şair deme ehli ol demektir
Hoş meşrebu muteuil demektir
Şairliğe suzu deru nazım
Endunu bela olur mulalazım
Ruyu tebe olur tenezzül
Açsın çemeni görülmedik gül
Her rehda eyleyip tekadu
Şahini hayali ala ahu
Çarpılmaya ulu kılı kale
Şairin vasırlarını açıklayarak düşüncesinin şarap denizine dalıp ordudan inci çıkarması
İnci dediğin birkere söylemiş söz olmadığını bu çeşit sözle uvunenin bir yumurtlayıp bin kavga eden tavuğa benzediği çoğu arapça duyulmadık laflar baştanbaşa ağir yüklü narrier
Bak ne güzel tatlı eda ne tatlı eda öpücüğünün gülü yanında tatlı tat
Gibi övünme,bu sözdeki cemiyete bak sen omuza düşen siyah saçları
Bu sözle kaşına işaret edermiş gibi yaparlar diye epeyce tartakladıktan sonra gerçi der bu epeyce hünerdir amma mazmun başka şeydir bir şiiri nuri pak meşrep dide 100 sözi makama enseb layık
Bir söylenmişi söylemeye bir kezdane böyle edaya el sunma değil mikla akmada naz şivesi
Gönlünün yeni bir edaya sahip olması
çun şiveli naza mailiz biz
bir taze edya kaaliyiz biz
yoksa ne nezaketu ne mazmun
davaya fazilet ile meşnun
Nazm içeri olur mu ilm ile laf
Ya söyleyeyim mi eyle insaf
Yoksa ne incecik nazmun delil olmaz üstünlük davasına
Ahmet Kemal
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.