- 495 Okunma
- 2 Yorum
- 4 Beğeni
DÜNYA ÇOCUKLARI CIVIL CIVIL
Koşuyor altı yaşında bir oğlan,
Uçurtması geçiyor ağaçlardan,
Siz de böyle koşmuştunuz bir zaman.
Çocuklara kıymayın efendiler.
Bulutlar adam öldürmesin.
Nazım Hikmet*
Her yıl 23 Nisan tarihini büyük bir heyecanla beklerim. Tıpkı çocuklar gibi.
Onlar bayramları için sevinirler. Ben de onlar adına sevinirim. Ama benim asıl heyecanla beklediğim son 26 yıldır yapılan Dünya Çocuk Şenliği’dir. Bu yıl da öyle oldu…
TRT-1’de sunuculuğunu Hakan Urgancı yanında Deniz Kabakçı adlı bir minik kızın başarıyla yaptığı program yıllardır bu programla özdeşleşen Halit Kıvanç’a övgü sözleriyle başladı. Küçük deniz “Seni seviyoruz Halit Abi!” derken gözleri sevgi fışkırıyordu.
Beyaz Rusya ile başladı miniklerin gösterileri. 30. ve son sırada ev sahibi Türkiye adına TRT Halk Oyunları Topluluğu’nun harika gösterisini izledik.
Pırıl pırıl sevgi dolu çocuklar, cıvıl cıvıl… Kimisi müzik veya şarkı eşliğinde oynadılar, kimileri yalnızca şarkı seslendirdiler. Kimi ülkelerin çocukları ise çalgıları da kendileri çaldılar. Büyük üstatları aratmadılar…
Dillerini anlayamadığım bu çocukları izledikçe içim sevgi ile dolup taştı. “Kim bilir neler söylüyorlar! Ama kesinlikle iyi şeyler söylüyorlar. Gözlerinden mutluluk fışkırıyor.” Diye geçiriyordum içimden hep….
Gürcistanlı çocuklar ülkemize bir jest yaptılar. Bizim dilimizden Candan Erçetin’in “Elbette” parçasını seslendirerek…
KKTC çocukları da başlarında ters kapatılmış içi su dolu bardaklarla gösteri yaptılar… Belki son defa ülkelerin ismini kullandılar. Kim bilir?
Tüm mevsimlere sahip ülkemizi ilk defa görmüş olan Özbekisten’ın minikleri ise gözümde öylesine şeker şeyler olarak göründü ki, ne kadar duygulandığımı anlatamam.
Afganistan’ın minikleri “Dünya çocuklarına kucak açtığınız için teşekkür ediyoruz. Burada yaktığımız kardeşlik meşalesini ülkemize taşıyacağız. Bu güzel hediyesi için M.K. Atatürk’e teşekkür ediyoruz” sloganıyla çıktılar sahneye.
Bir zamanlar Melike Demirağ’ın Arkadaş adlı parçasının müziğiyle sahneye çıkan Filistin’li minikler Türk çocuklarını kendi ülkelerinde ağırlamak istediklerini söylediler.
Bosna-Hersek’in minikleri siyah beyaz renklerle sahneye çıktılar. Sonra üzerlerindeki siyah beyaz kıyafetleri çıkartınca gök kuşağı gibi rengarenk oldular.
Bu arada 7-17 yaş Karikatür Yarışması başarı ödülleri verildikten sonra sahneye genç kızlık çağına adım atmış kızlardan oluşan Slovenya ekibi çıktı ve Sertab Erener’in Eurovizyon şarkısı eşliğinde gösterilerini sundular...
Azerbaycan minikleri Kafkas kıyafeti ile iyi anımsadığım fakat çıkartamadığım bir Türk müziği eşliğinde dans gösterileri yaptılar.
Kazakistan minikleri çocukların çalgıları eşliğinde melek dansı yaptılar. Meksikalı minikler ise tavus kuşu başlıklarıyla gösterilerini sundular.
TRT Halk Oyunları ekibi ise Doğu Karadeniz halk oyunlarından gösteriler sundu.
Bundan sonra tüm çocuklar sahneye davet edildi. Tüm ülkelerin çocukları cıvıl cıvıl doldurdu salonu ve gösterilerini hep birlikte sundular.
Program bittiğinde içim sıcacık hislerle doluydu. Artık 365 gün beklemem gerekecek yeni bir gösteri için. Ama bu minikleri izlemek için değer…
Yine bekliyorum sizleri yavrularım. Yaşadığım ve bu şenlikler olduğu sürece sizleri izlemeyi sürdürmeye çalışacağım… Sizleri çok seviyorum yavrularım…
* * *
Çocuklara kıymayın efendiler…
Nazım Hikmet’in bu sözlerini bu çocuklarla nasıl özdeşleştirebiliriz. Bu çocuklara kim kıyıyor ki?
Oysa kıyıyorlar. Halen savaşlar sürerken çocuklar da nasibini alıyor. Ama ben bu sözü o açıdan düşünmedim. Buradaki cıvıl cıvıl sevgi dolu çocuklara da yakında kıyacaklar.
Bu sevgi dolu, ırkçılık, sömürü için savaşmak, ulusal düşmanlıklar nedir bilmeyen, hepsi birden salonu doldurduğunda çeşitli ırkların, ulusların çocuklarının hep sevgiyle birbirlerine baktığı, asla nefret duymadığı bu çocuklara yakında kıyacaklar...
Bu çocukları eğitecekler, düşmanlık, kin, ırkçılık, üçkağıtçılık, ne varsa öğretecekler bunlara. Bu çocuklar günümüz dünyasının büyükleri olduklarında çoğunda o sevgi dolu yüreklerin yerini o sevimsiz nitelikler alacak…
Bunu düşünmek çok üzüyor beni.
Kadir Tozlu
26.04.2004
* Nazım Hikmet’in bu güzel şiirinin tamamını ekli linkten okuyabilirsiniz.
nazimhikmet.fisek.com.tr/siir/bulutlar.htm
YORUMLAR
Çocuklar asla birbirine kin gütmez hangi milletten olursa olsun onlar sadece severler hem birbirlerini hem de büyükleri... 23 Nisan ne güzel bir gündür.... Ata'dan armağan...
superbaba
Çocuk davranışlarından alacağımız çok dersler var.
Değerli yorumunuz için teşekkürler.
Saygılar...
Dünya Çocuk Şenliği artık yapıldığını sanmıyorum, yazınız 2004 tarihli 17 yıl geçmiş, aslında ne kadar güzel bir düşünce 23 Nisan nedeniyle dünya çocukları adına.
Yıldan yıla unutturulmaya çalışılıyor ne yazık ki.
Harika duygularla yazılmış paylaşım için kutluyorum tebrikler üstadım.
Sonsuz selam ve saygılarımla.
superbaba
Değerli yorumunuz için teşekkürler...
Saygılar...