- 506 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
TÜRK EİNSTAİN'IN ANISINA SAYGIYLA...
Esasen onu hiç görmedim, bir araya bile gelmedik. Onu arıyorum her 19 Nisan sabahları ebediyete göçtüğü vakitlerinde.
Ama onu tanıyalı orta okul yıllarımdaydı. Bir arkadaş vasıtasıyla "BY BY TÜRKÇE" kitabıyla tanımıştım onu. Ruhumu öylesine çekmişti ki çelik bakışları bir anda araştırmaya başladım böylesi bir dehayı.
1935 yılında İtalya’nın Bari kentinde babası Nüshet Haşim Sinanoğlu başkonsolosluk yaptığı yıllarda dünyaya gelmişti.
İkinci dünya savaşı çıkınca ülkesine dönmüş fakat küçük yaşta babasını kaybetmişti. Annesi de onu parasız yatılı olarak Ankara Yenişehir Lisesine yazdırmıştı. Üstün zekasıyla dikkat çeken Oktay Sinanoğlu ,okulu birincilikle bitirir ve kendi deyimiyle devşirilmek üzere Amerika Birleşik Devletlerine burslu olarak gönderilir.
1956’da Amerika Birleşik Devletleri’nde, Berkeley’deki Kaliforniya Üniversitesi’nin Kimya mühendisliği’ni başarıyla bitirdi.
Ertesi sene MIT’de yüksek lisansını tamamladı (1957) ve Sloan Ödülü’nü kazandı. Doçentlik tezini tamamlamasının (1958-1959) ardından Berkeley’de kuramsal kimya alanında doktorasını tamamladı (1959-1960). Doktora danışmanı Kenneth Pitzer’di.
1960’ta Yale Üniversitesi’nde öğretim üyesi oldu. 1 Temmuz 1963 tarihinde kimya alanında tam profesörlük unvanı alarak, 20. yüzyılda Yale Üniversitesi’nde "tam profesörlük" unvanını en genç yaşta kazanan öğretim üyesi olduğu açıklandı.
İlerleyen zamanlarda, son yüzyılda tam profesörlük unvanını alan en genç ikinci öğretim üyesi olduğu ortaya çıktı. Yale Üniversitesi’nin son 300 yıllık tarihinde tam profesörlük unvanını alan üçüncü en genç öğretim üyesi olduğuna inanılmaktadır.
1964 senesinde Yale Üniversitesi’nde teorik kimya bölümünü kurdu. Yale’deki görevi boyunca, "Atom ve Moleküllerin Çok-Elektron Teorisi" (1961)[9], "Çözgeniter Kuramı" (1964), "Kimyasal Tepkime Mekanizmaları Kuramı" (1974), "Mikrotermodinamik"(1981) ve "Değerlik Kabuğu Etkileşim Kuramı" (1983)çalışmalarını gerçekleştirdi.
1988 senesinde, laboratuvar ortamında birleştirilecek olan kimyasalların, birleştirmenin ardından nasıl tepki vereceklerini öngörebilmek amacıyla, kendi geliştirdiği matematik teorilerine dayanan devrimsel bir yöntem olan ve "Sinanoğlu İndirgemesi"olarak adlandırılan yöntemini yayınladı. Yale’de 37 sene çalıştıktan sonra, 1997’de emekli oldu.
Yale’de çalıştığı süre boyunca, çeşitli Türk üniversitelerine, TÜBİTAK’a ve Japan Society for the Promotion of Science(JSPS)’ye danışmanlık yaptı. 1962 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi mütevelli heyeti Oktay Sinanoğlu’na danışman profesör unvanı verdi.
1975 yılında çıkartılan özel kanunla devlet tarafından kendisine Cumhuriyet Profesörü unvanı verildi. 1966’da Kimya dalında "TÜBİTAK Bilim Ödülü"nü, 1973’te Kimya dalında "Alexander von Humboldt Research Award"ı ve 1975’te "International Outstanding Scientist Award of Japan"ı kazandı.
1973’te T.C. Özel Elçisi olarak Japonya’ya gönderildi. Sinanoğlu ayrıca Nobel ödülü için iki defa aday gösterildi.
1997 yılında Yale’den emekli olmasının ardından Yıldız Teknik Üniversitesi’nde Profesör olarak çalışmaya başladı ve 2002 senesinde kadar Yıldız Teknik Üniversitesi Kimya Bölümü’nde çalışmaya devam etti.
Sinanoğlu birçok bilimsel kitap ve makale yazdı ve birçoklarına da katkıda bulundu. Ayrıca "Hedef Türkiye" ve "Bye Bye Türkçe"(2005) gibi eserlere de imza attı.
Yaşamı boyunca Kuantum mekaniği’ne birçok katkıda bulundu. P.A.M. Dirac’in de üzerinde uğraştığı ancak çözemediği "Kuantum mekaniği’nde Hilbert uzayının topolojisi ve içerdiği yüksek simetrileri" problemini çözdü.
Hayatı boyunca Türk milleti için gece ,gündüz çalışmış olan hocamız dünya bilim çevrelerince iki defa Nobel ödülüne aday gösterilmiştir.
Yaşadığı zamanın çokça ötesinde bir deha olan Profesör Dr.OKTAY SİNANOĞLU,ülkemizin çorak biliminde değeri bilinmemiştir ne yazık ki!
DNA ’nın şifresini çözen ama pek fazla da bilinmeyen böylesi bir dehayı bizler ne kadar tanıyoruz.
Onun yapıtlarını,60 senelik amansız ülkemiz için verdiği yılmaz mücadelesini biliyor muyuz?
Açıkçası içimde çok söyleyeceğim şeyler var! Böylesi dehayı anlatırken hala gözlerim yaşla doluyor ama biz Türk gençliğine devrettiği mücadelenin vazifesiyle yazımı kapatıyorum. Ruhu şad olsun...
Oktay Sinanoğlu, günümüz Türk gençlerine şöyle sesleniyor:
"...Gençler, Türkiye’ de adet haline gelmiş göstermelik işlerden kaçının.
Sırf ’üniversite bitirdi’ desinler diye, ananız babanız ’Amerika’da mastır yaptı’ diye öğünebilsin diye yükseköğrenime gitmeyin. Sonunda ancak kendinizi kandırırsınız.
Temel gayeleriniz, kendinizin ufak çıkarları ötesinde, kendiniz dışında, bu ülke, bu ulus, Türk dünyası, Avrasya, insanlık için olsun.Yüksek hedefleriniz için çalışın. O zaman, kendi durumunuz da kendiliğinden düzelecektir.
Maddiyat ile maneviyatı dengeleyin. Formülünüz ’bilim’ + ’gönül’ dür. Bu iki kanadın biri eksik olursa ne kendinize ne de insanlığa hayrınız dokunur.
Gündelik, siyaset , çıkar grupları, dışardan güdümlü gizli veya açık ’cemiyet’lerden uzak durun.
Atatürk’ün dediklerini bol bol okuyun, onları işte bu günler için demiş, yazmış. Türkiye’nin şerefli, refahlı, itibarlı ve bağımsız geleceği için Atatürk yolumuzu çizmiştir.
Dış ülkelerden, onların yerli kuyruklarından medet ummayın. Gayeleri bize yardımcı olmak değil, Türk adını tarihten silmektir.
Dünyanın neresinde olursanız olun, kimliğinizi, Türk dilini, Türk tarih bilincini, binlerce yıllık geleneğini kaybetmeyin. Dış ülkelerde ne kadar kimliğinizi korursanız yabancılar da size o kadar itibar edecektir.
Başkasını taklit etmeyin. Kendi yolunuzu çizip azimle yürüyün. O zaman herkes sonradan sizi taklit edecektir.
Eğitimde önce bir meslek gerçek bir beceri bir altın bilezik sahibi olmaya bakın Ne yaparsanız yapın en iyisini yapın. Siyasetçinin bilimcinin en kötüsü olunacağına tamircinin parmakla gösterilen en iyisi olmak yeğdir.
Bulabilirseniz Türk okuluna, eğitimin Türkçe verildiği okullara gidin. Konulara merak sarın not için çalışmayın. O meslekte yararlı olacak bir yabancı dili öğrenin. Bülbül gibi konuşup yabancıdan ayırt edilemez hale gelmek hiç şart değil.
Unutmayın ki Türk olmak bir kafa, gönül işidir. Türk; kültürüyle, diliyle, ata sevgisiyle Türktür. Soy sop meselesi karıştırarak, o her şeyimizi borçlu olduğumuz şerefli atalarımızı karalamaya çalışan iç düşmanların kitaplarına, yaygaralarına kulak asmayın.
Kültür genleri, ırk genlerinden daha önemlidir. Vatanı, milleti için her türlü fedakarlığa hazır bir taban gerekiyor. Bu taban son elli yılda hayli eritilmiş, kafası, gönlü karıştırılmış, birbirine düşen kesimler, dışa bağımlı sahte aydınlar, içinde vatanının geleceğini düşünmeyen, daha da acısı vurdum-duymazlaşmış kalabalıklar oluşturulmuştur. Bu durumda gerçek bir önder çıkabilse bile başarılı olması pek azdır.
Şimdi yapılacak iş hızla bu toplumun yeniden kaynaşmasına, bilinçleşmesine, vatanını, milletini kendisinden önce düşünen insanların çoğalmasına önayak olmaktır. Türkiye’yi tekrar Kuvayi Milliye ruhu, Atatürk ruhu kurtaracaktır..."
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.