Adalet Evrenin Ruhudur ( Ömer Hayyam)
En önemli erdem olarak tanımlanır adalet. Kavram olarak bu sıfatla anılırken ya eylem olduğunda, fiile dönüştüğünde, uygulamaya konulduğunda nasıl bir şeydir adalet! Adalet ki; mülkün temelidir, orta direğidir denilir, buna inanılır ya. O orta direk çöktüğünde altında kalınır, devlet yok olur diye bilinir ya. Peki Hayyam’ın sözüne kulak verdiğimizde nasıl bir şeydir adalet? Hayyam daha da farklılaştırıyor adaleti, onu daha önemli bir yere koyuyor. Evrenin ruhudur adalet diyor. Adalet olmazsa evren bile anlamsız hale gelir diyor.
………………………………………….
Adalet olmazsa hiçbir şey ayakta kalamaz. Ne devlet, ne kainat. Adalet var olan her şey içindir. Tüm canlı cansız varlıklar içindir. Hem boynu vurulan insan, hem zamansız kesilen ağaç, erken öttü diye kanı akıtılan horoz içindir. Yani yaşayan her unsur içindir adalet, yerdeki deniz, gökteki yıldız için bile. Kainat bir denge üzerinedir. Her şey bir diğerinin nedenidir. Hayyam o nedenle evrenin ruhudur adalet diyor.
………………………………………….
Önce insandan başlamak gerekir adalet için. İnsanı yaşat ki devlet yaşasın düşüncesinin gereği olarak. İnsandan başlayarak tüm mahlukata adil olmak, adil davranmak gerekir. Adaletle hükmetmek gerekir. Mazlumu korumak, zalime yol vermek gerekir. Öyle olduğu sürece toplum daim olur sonsuza dek yaşar. Devletiniz sarsılmaz hep ayakta kalır.
Kemal GÜL
19.04.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.