- 283 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Ne Üstün Zeka, Ne Hayal Gücü, Ne de Her İkisi Beraber Bir Dahi Yaratmaz (Mozart)
Akıllılar var, zekiler var toplumda ama dahiler çok az. Sayıları belki de milyonda bir, on milyonda birdir. Niçin azdır ya da hiç yoktur sorusuna en güzel cevap Mozart’tan. Zeki olmak deha olmaya yetmez diyor Mozart, ekleyin hayal gücünü de ona rağmen ikisi bir dahi yaratmaz diyor. Dahiliğe farklı bir kulvara taşıyor, ona farklı bir boyut kazandırıyor.
…………………………………………
Dahiler ender geliyor dünyaya. Bir görev icra ediyor. Bir şeyler geliştiriyor bir yeniliğe imza atıyor, kısa yaşıyor, dünyayı yaşayamadan, tat alamadan terki diyar ediyor. Sayılıdır dahi denilecek insanların dünyaya gelişi. Her asırda birkaç isim belki. Geldiği dönemi değiştiriyor, bir şeyleri dönüştürüyor, zamanında yapılamasa da sonraki süreçte peşinden sürüklüyor ve eserleri kalıcı oluyor, kendileri iz ve isim bırakıyor.
……………………………………….
Ne zeki olmak, ne de hayal gücü yeter dahi olmak için, hatta her ikisinin bileşkesi bile yetmez bir dâhinin zuhur emesi için diyor Mozart. Bunu diyor ama kendisi bir dahi yalnız. Otuz küsür yıllık o kısa ömre neler sığdırmış Mozart bir bakın. Ne eserler vermiş, kimler dinlemiş, kimler nasıl etkilenmiş bir bakın.
………………………………………..
Bu sözü söylerken dahilik iddiasında değildi yalnız Mozart. Dâhilerin böyle bir meselesi olmaz zaten. Onlar işine bakar, ilmin ve bilimin yolunda ilerler, kısa ömre çok şey sığdırır. Kendi adına hiç bir şey, İnsanlık adına çok şey bırakır.
Kemal SEYFİ
13.04.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.