ÖZGÜRLÜK
Sizce özgürlük nedir?
Serbestçe her istediğini yapmak, her istediğini elde etmek midir?
Kuralları aşmak, kalıpların dışına çıkmak mıdır? İnsanlar ve çevre ile uyum içerisinde olmak mıdır?
Öncelikle özgürlüğün kitabi tanımı söyleyelim. Bakalım; bütün insanlarında, kitabi ifadenin de söyledikleri birbirine ne kadar yakınlar. "herhangi bir koşulla sınırlanmama, zorlamaya, kısıtlamaya bağlı olmaksızın düşünme ve davranma durumu." ( sözlük anlamı). " insanın, her türlü dış etkiden bağımsız olarak kendi istencine, kendi düşüncesine göre karar vermesi durumu. " (felsefi yaklaşım). Bu tanımlardan birincisi ilk sorumuzun cevabı gibi bir düşüncesi var acaba gerçekten serbestçe yaşamak demek özgürlük demek mi? Beraberce karar vereceğiz. İkinci felsefi tanım ise ikinci sorumuza daha yakın olduğunu görüyoruz. Herhangi bir kısıtlamayı kuralı tanımaksızın yaşamak özgürlük olduğunu iddia ediyor. İlk insandan bugüne bakıldığında çeşitli düzenlerin olduğu gözlemlenebilir. İnsanların iletişim halinde olması ve topluluk şekilde yaşamalarının neticesinde o toplumun kendi kuralları oluşur. Devletsiz toplumda olsa devletli toplumda olsa insanların daha fazla kazanacağını, daha rahat edeceğini o topluma bir yolu işaret edersen insanların bugünü değil yarın ki yaşamını daha güzel hale getirmek için sürekli çabaladığını, sürekli çalıştığını göreceksiniz. çünkü onların artık yaşamdan bir umudu var; daha fazla kazanmak ve rahat yaşam. İnsanların belli kurallar içinde yaşaması bu umudu korumasını sağlar. İnsanlar açgözlü varlıklardır. Sürekli daha fazlasını, daha pahalısını, daha iyisini isterler. Bu nedenle ki eğer insanlar serbest yaşarsa yani, ona her şeyi yapmak serbest ; çalabilir, öldürebilir, tecavüz edebilir. Bu dönemin popüler sorunu olan kadın ölümleri mesela insanlar yapılan şeyin yanlış olduğunu kendi kardeşini, ablasını, annesini düşünerek: anlayabilir ve o ölümlere olan kinini çok rahat dile getirebilir. Bu ölümlere neden olan sebeplerden biri bu kuralların artık giderek kendi geçerliliğini yitirmesidir. Serbestçe yaşam kesinlikle özgürlük değildir. Eğer özgürlük her istediğini yapıp, kuralların dışına çıkmaksa ben özgür olmak istemiyorum. Serbest yaşam bir karadelik gibidir. İnsanların gittikçe yobazlaşmasını ve yok olmasına sebep olur. İnsan kusurları ve hataları ile yaşam varlığını gösterir.
İnsanların kusurları kendine has olur. Her insanın farklı kusuru ve hataları olur. Eğer kusurlu ve hatalı insan toplumda parmak ile işaretlenirse; fanusun içine konulan bir çiçek gibi kapana kısılır. Şimdi bir örnek vererek sizin aklınızda daha iyi canlanmasını sağlayacağım. Bir iş veren olduğumuzu düşünelim. Karşımıza kolundan bacağından herhangi bir engeli olan bir insanın bize iş istemek için geldiğini düşünelim. Toplum 3 tip şekilde davranır;
1.Tip: Rahatsız olan kişinin kusurunu görüp, sen burada çalışamazsın deyip, onu toplumdan dışlamak.
2.Tip: Rahatsızlığı olan insanın kusurlarını kabul edip, iş yerinde engelli çalıştırdığına dair beyanda bulunarak,
onun kusuruna dik dik bakarak rencide etmek.
3.Tip Rahatsız olan insanın rahatsızlığını görmezden gelip, onun her şeyden önce bir insan olduğunu bilerek ihtiyacı olan işi vererek topluma katmak.
Sanırım demek istediğimi daha iyi anladığınızı düşünüyorum. Özgürlük : başkasının özgürlüğünü kısıtlamadığın, başkalarının yaşamlarını görüp, onların yaşamını kolaylaştığın sürece bir anlam ifade eder ve kurallara uyarak yaşam sürerek zaten kendi özgür alanımızı elde etmiş oluyoruz. Lütfen başka insanların özgürlük alanlarını gözeterek yaşayalım bu insanlar içinde hayvanlar içinde geçerlidir. Hiçbir canlı özgürlük alanının kısıtlanmasını istemez. Yazının sonuna gelmiş bulunmaktayım bu özgürlük kavramını gerçekten oturup düşünmemiz gerekiyor ve toplum olarak çocuklarımızı bu bilinç içerisinde büyümesini sağlamalıyız. İyi günler diliyorum herkese...
Haşim Ersoy...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.