- 238 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
HAC VE HARAM AYLAR
Kur’an’ı okuduğumuz zaman Allah’ın bizlere yılın 12 ay olduğunu ve bunun 4 ayının"haram aylar" olduğunu söylediğini görmekteyiz. Fakat Kur’an’da bu ayların hangi aylar olduğunu söylememektedir. Yine Allah bu aylarda savaşın yasak olduğunu net bir şekilde söylerken bu aylarda Mescid-i Harama gidenleri sakın engellemeyin diyerek bu ayların Hac ayları olduğunu bizlere bildirmiştir. Fakat geleneksel dine bağlı olanlar Hac vakti olarak kurban bayramı arefesi ve bayram günü olarak beş gün olduğunu kabul edip Zilhicce’nin 9. gününde Hac’da bulunmayanın Haccı’nın kabul edilmeyeceğini iddia etmektedirler böylelikle insanların Mescid-i Haram’ı ziyaretlerine engel olmaktadırlar hemen itiraz edilip bu iftiradır denilebilir fakat gerçek tamda budur. Çünkü Hac için kuralar çekilmekte bu kuralardan ismi çıkanlar Hacc’a gitmektedirler halbuki Kur’an’da geçtiği gibi Hac 4 aya yayılacak olursa daha fazla sayıda kişi Hac yapacaktır. Yine Hac Sûresi 27. ayetinde Allah Nebimiz Muhammed’e şöyle demektedir: "İnsanlar içinde haccı ilan et yaya olarak veya uzak yollardan yorgun develer üzerinde sana gelsinler.(Hac Sûresi 27. ayet) düşünün Kabe’ye çok uzak olanlar henüz araba ve uçak yokken Nebimiz Muhammed zamanında Zilhicce’nin 9. günü nasıl Kabe’ye zamanında ulaşsınlar? Kur’an’da Hacc’ın ne zaman yapılabileceği şu şekilde geçmektedir: "Hac bilinen aylardadır. Kim o aylarda haccı kendisine farz ederse hacda kadına yaklaşmak, günaha sapmak ve kavga etmek yoktur.(Bakara Sûresi 197. ayet) Ayette geçmekte olan "eşhurun" aylar "ma’lumat" bilinen demek olup "Bilinen aylar" tabiri Arapça’da iki şekilde söylenmekte olup, Kur’an’da da bu iki kullanımı zikredilmiştir. Birisi aynı sûrenin yani Bakara Sûresi’nin 187. ayetinde geçen "eşhurun ma’lumatun" diğeriyse Tevbe Sûresi 36. ayetinde geçen "şuhûr" kelimesidir. Bunlardan şuhûra bakalım. "Gökleri ve yeri yarattığı günden beri Allah’ın yazısına göre Allah katında ayların sayısı on iki olup bunların dördü haram aylardır. İşte bu doğru hesaptır. Onun için bunlar hakkında kendinize zulmetmeyin; müşrikler sizinle topyekün savaştıkları gibi sizde topyekün savaşın ve bilin ki Allah sakınanlarla beraberdir.(Tevbe Sûresi 36. ayet) Bu ayette Allah yılın aylarının sayısının on iki olduğunu söylemektedir ve bunlardan dördünün haram aylar olduğunu belirtmektedir. Haram ise Allah’ın yasakları demektir. Bu 4 ayda haram olan şeylerse Bakara Sûresi 217. ayetinde savaş yasaklanmış ve Allah aynı ayette savaşın yasak olmasının sebebinin "Mescid-i Haram’ın ziyaretine engel olmak ve halkını oradan çıkarmak" olduğunu belirtmiş yani bu aylarda insanlar Mescid-i Haram’ı ziyaret edecek, Hac görevini yerine getirecek bu sebeple bu aylarda savaşmak yasaklanıyor ki Müslümanlar Mescid-i Haram’ı rahatlıkla ziyaret edebilsinler yine bunun kanıtı olarak Maide Sûresi 2. ayetinde "Ey iman edenler! Ne Allah’ın alâmetlerine, ne haram aya, ne kurbana ve gerdanlıklı kurbanlar ve Rabblerinin lutfunu arzu ederek Beyt-i Haram’a gelenlere saygısızlık ediniz. İhramdan çıktığınız zaman avlanabilirsiniz. Sizi Mescid-i Haram’dan çevirdiklerinden dolayı bir topluma karşı beslediğiniz kin sizi suç işlemeğe itmesin iyilik ve takva üzerinde yardımlaşın günah ve düşmanlık üzerinde yardımlaşmayın ve Allah’tan korkun şüphesiz Allah’ın azabı çetindir.(Maide Sûresi 2. ayet) Bu ayete dikkat edilecek olursa ihramdan çıkmaktan bahsedilmektedir. Bu kelime Hac görevini yapanlara söylenmektedir. Ve yine ayette haram aylardan Kabe’ye yönelen, ihrama giren yani Hacca niyet eden, kurban kesenlere saygısızlık etmeyin demektedir. Yine Hac vaktine ölçü olarak Bakara Sûresi 189. ayetinde söyle denilmektedir: "Sana hilallerden soruyorlar de ki: Onlar insanlar ve hac için vakit ölçüleridir. İyilik evlere arkalarından girmek değildir. Fakat iyilik kişinin takvasıdır. Evlere kapılarından girin ve sakının Allah’tan umulur ki kurtuluşa erersiniz.(Bakara Sûresi 189. ayet) ayette yeni doğan hilalin insanların ve Hac’ın vakit ölçüleri olduğu söylenmektedir. Ayette tek bir zamandan bahsedilmeyip tam tersine hac vakitleri deyip Haram ayların başlamasıyla farz olan Hac’ı yapabileceğimizin bilgisini vermektedir. Kur’an’da Hac’la ilgili her şey belirtilmekle birlikte Haram ayların hangi aylar olduğu geçmemekte fakat Allah bu ayların sayısını özellikle belirtmiş olup hangi aylar olduğu konusunu Müslüman’ların kendi arasında anlaşarak belirtmesini istemiştir. Üstelik Allah bu emri Kur’an indirilmeden öncede Kitap Ehline aynı şekilde emretmiştir. Çünkü bu hükmü kendi nefislerine göre değiştiren, ayların sayısını sabit tutup , ayların yerini değiştirmeye çalışanların olduğunu fakat Allah’ın bunu yapmayın diyerek uyardığı Kur’an’da geçmektedir. Yine Kürünü Site adlı hadis kitabında geçmekte olan bir hadise görede Hac ayının tek bir ay olmadığı Hacc ayları olduğu anlaşılmaktadır. Hadis şu şekildedir:
1255- İbni Ömer buyurmuştur ki: "Babam Ömer dedi ki: "Haccınızla umrenizin arasını ayırın . Zira böyle yapmak, sizden birinin haccının daha mükemmel olmasını sağlar. Umrenizin mükemmel olması da, onu Hacc ayları dışında yapmaya bağlıdır." (Muvatta, Hacc 67, (1, 347)) hadisin son cümlesinde çok açık bir şekilde "Umrenizin mükemmel olması da, onu Hacc ayları dışında yapmaya bağlıdır." demektedir. Bu hadisten bile Hacc ayları diye bahsedilen birden fazla ay olduğu anlaşılmaktadır.
Hacc’ın nasıl yapılacağına gelince Bakara Sûresi 189. ayetinde de geçtiği gibi Hacc’ın vakti Ay’ın hareketlerinden yani hilallerden anlaşılır. Bakara Sûresi 158. ayetinde de geçtiği gibi Safa ve Merve tepelerinin ziyaret edilmesinde hiçbir sakınca yoktur. Hacc’da kurban kesilir, cinsel ilişkiye girilmez diye girilmez diye ayetlerde belirtilmekte yine savaşmanın yasak olduğu söylenmekte Bakara Sûresi 199. ayetindeyse Ka’be’yi dönerek tavaf edilmesini söylemektedir. Yine Allah Bakara Sûresi 203. ayetinde Hac ziyaretini isteyenin 2 günde bitirebileceğini böyle yapanlara günah olmadığını, geç dönene de günah olmadığını açıklamaktadır. Hacerül esved denilen meteor taşına gelince bunu öpmek yoktur. Zaten bu taşla ilgili olarak 2 farklı olaya ait hadis bulunmaktadır. Bu da bu taşın cennetten gelmediğini ispatlamaktadır. Hira mağarasını ziyaret etmekte , şeytan taşlamakta yoktur. Bazıları diyebilir o zaman şeytan taşlama nereden geliyor? Hacıların, kendi fiziksel boyutlarında yaşamayan ve düşünce dünyalarına zarar vermeye çalışan İblis’i, attıkları 8-10 tane taşla alt edebileceklerini ve kendilerine bu hurafeyi öğreten âlim ve evliyaları da aklı başında sanmalarının nedeni; Kur’an ile inşa ettikleri bir itikatlarının olmaması, Kur’an ayetleri üzerinde düşünmemeleri ve Kur’an ile her hangi bir fikrî bağlarının olmamasıdır.
“(Bu Kur’an,) Ayetlerini, iyiden iyiye düşünsünler ve temiz akıl sahipleri öğüt alsınlar diye sana indirdiğimiz mübarek bir kitaptır.” (Sad 29)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.