- 553 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
İlim Müspettir, Menfiyyeti Hal-i Pür Melali Yoktur.
İlm-i Müsbet ve de İlm-i Menfiyet Üzre Hökkemlik:
İlim Müspettir.. menfiyyeti hal-i pür melali yoktur.
Bilim sadece bilim değilse, nedir?!
Örnek olsun: İki kere iki kaç eder?
Orwellyan ya da Kafkaesque değilseniz, dizge normal işler ve elbette hep dört eder.
Yukarıda belirtilen distopial ikili ve bir de Huxley’de beş edebiliyor !
Oblomovyan düzlemde ise, bunların ’slow motion’ türünü görebiliyoruz.
Bilimin sadece bilim olmadığı böyle zamanlara Kafkaesque, Huxleyesque, Orwellyan ve Oblomovyan ayrıntılar mı demeliyiz?
Pozitif bilim karşı(t)lığı ile negatif bilim yanlılığı diye bir başlık açıldığı an, bilim ilimleşiyor ve de böyle olur!
Medrese tedrisi ’bina okumak’, işte böyle nedenlerden bir bilim değil, ilim dalıdır.
İlim/ek ilim/ek ortaçağ zihniyetli ilim dokur, o vakti zamanda donmuş kalmıştır, ulemanız!
Bilim sadece bilim değilse.. nedir, yeniden?
Örneğin, aşırı sıkışan veya sıkıştırılan şeyin genleşip, patlayacağını biliyoruz.
El Mecelle’de dahi bu fiziksel yasa var, El Mecelle’ye hassaten dikkat istiyorum.
Ne yapsanız sıkışan, genleşen patlıyor; patlar !
Ya da iki kere iki; ille dört eder.
Orwellyan ya da Kafkaesque değilseniz. Matematiksellik işler ve hep dört eder.
O ikisi ve bir de Huxley’de yalnız; beş edebiliyor !
Menfiyetteyse üç, (virgül) küsür eder.
İrrasyonel sayısalcı matematiğe benziyor değil mi?
Benzerliğe dikkat edip, yanılmamak gerekiyor müspet olanda akıl ve nesnel gerçellik var.
Menfiyyette ise nakil, taklit ve klerikalite var.. o ne derse ’bilakaydüşart-amin’ deyu inanmak var.
Şu sonuç çıkıyor.. nesnel, öznele dönüşürken: Akli, bilimsel, soyutlamalı gerçekden, kendi zaviyesinden gördüğü doğruya mutasyonel oluyor.
Burada da per/mutasyonel dizgeliliğe bakmayı önerebiliyorum.
Tekrar bilimin sadece bilim olmadığı böyle zamanlara.. Kafkaesque, Huxley ya da Orwellyan ayrıntıları mı demeliyiz?
Ya da Menfiyyette çok sevilen deyimle ’barsaktaki beyinin aklı mı’ demeliyiz?!
Ahmet Kutlu Ayyücel
YORUMLAR
Göktürkmen
Aslında dizge elemanlarına dokunmadan da başat/öncül olan eylemcinin 'El Alem' sıfatı münezzehine dikkat çekiyorum. Etimolojik dizgelemiyle yazarsam: Ulm, ilm, alm konsonantsızdır. 'Lm' kons ile...
'Kil ü kal' etimolojik dizgelemi: Ukl, akl döngüsüsüdür. 'Kl' konsanant semantique, ilerletmeyle.
Metin çözümleme yöntemiyle, bir dilbilimsel çözüm denemesi yazmış oluyorum.
Kül, kısm, katre zaviye farkı..
Allah eyvallah, ışk-ı.. aşk-ı niyazla bölümsel...
Tasvvuf/tasavvur ya da tevekkül/tevekkel aliteratif...
İyilik ve esenliğiniz daim olsun.