VEZİRKÖPRÜ KÜLTÜRÜ
VEZİRKÖPRÜ KÜLTÜRÜ
Ben Güneşin doğduğu şehir Samsun ilimizin Vezirköprü ilçesindenim tabi ki de ülkemizin her karış toprağı hepimiz için kutsal vatan toprağıdır. Hepsininde kendine münhasır milletimizin yüksek karakterini gösteren muazzam değerleri vardır. Selam olsun o değerleri yaşatanlara onları bizlere ulaştıran ulaşmasında katkısı olan bilinen bilemeyen tüm ceddimize minnettarım
İlçemde köyümde gördüğüm unutulduğunu düşündüğüm düğünlerde sergilenen orta oyunlarından bahsetmek isterim
Demirci oyunu
Oyunun karakterleri:
Demirci ustası
Sakar çırak
Baltasına yülek yaptırmaya gelen müşteri
Baltasına bolat yaptırmaya gelen müşteri
Sabanına kılıç yaptırmaya gelen müşteri
Örs
Çekiç
Ocak
Körük
Birkaç sinek
Aslında ocak körük hariç tüm karakterlere oyuncu bulma çok kolay
Sakar çırak işleri karıştırır yülek yapılacak baltaya bolat yapılacak baltaya yülek sabana kılıç değil de yanlış anlayıp kama yapıp müşteriye kakalama çabası bu arada tüm karakterler insandır yani dekor sahne yok çırak baltayı müşteriye verir müşteri itiraz eder bu benim baltam değil balta konuşur ne yani şimdi beni inkarımı ediyon benim baltam büyüktü balta olabildiğince büyük görünmeye çalışır çırak suyunu fazlamı kaçırdık biraz çekmiş der doğaçlama değme senaristlerin akledemeyeceği güncel yerel espriler biraz bel altı argo söylemlerle izleyenler gülme krizine girer oyun sakar çırağın yüzünden ustanın da durumu toparlayamayıp müşteri kaybetmesi sonucu sinek kovalaması yakalayamayınca da dükkanı kapatmak zorunda kalmasıyla biter final ceketinin kollarına çilte geçirilmiş körüğün ağzının kül çamuruyla sıvanması ve ya ocağın suyla söndürülmesi bazen biri bazen her ikisi de yapılabilir ile biter.
Mahkeme oyunu
Bu oyunda küçük bir sahne dekor çalışması vardır hakim yüksekçe bir yere oturur önünde iki kişinin tutuğu perde vardır perdenin arkasında infazcı bulunur sanık perdenin önündeki hasır kilim minder gibi çabucak temin edilmiş olan nesnenin üstünde ayakta ifade verir olaylar doğaçlama gelişir lehte aleyhte şahitler dinlenir sanık savunmasını yapar hakim bazen berat bazende ceza keser çendermeler götürün deyince sanığın bastığı nesne sanığın göremediği infazcı tarafından hızlıca çekilir sanığın düşüp düşmemesi düşüş şekli gülmenin miktarını belirler tabi tanıkların çelişkili ifadeleri çapraz sorgu gırla gider tanığın yalan söylediği anlaşılınca yeminine kefaret biçmeye kalkılır tanık bu sefer yeminin geçersiz olduğunu vallahi demedim ki vallahide dedim yani hakim bey senin vallahi demeni istedim der doğaçlama halkımızın kıvrak zekası burum buram kendini gösterirdi.
Yetmişli yılların sonu seksenli yılların ortalarına kadar devam ettiğini biliyorum köy düğünlerimiz bam başka bir kültür hazinemizdi.
28/01/2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.