- 293 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SENİRKENTLİ ÇERÇİZADE HACI HÜSEYİN EFENDİNİN BEŞİNCİ RÜTBE MECİD NİŞANI İLE ÖDÜLLENDİRİLMESİ
Dr. İbrahim KARAER
NOT: Kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz
Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivinde bulunan DH.MKT 1075-44 numaralı dosyada yer alan Konya vilayetinden 23 Mayıs 1906 tarihli sadarete yazılan yazıda; Senirkent nahiyesi mukimlerinden Çerçizade Hüseyin Efendinin hayırlı eserlerin ikmalinde görülen güzel hizmetlerinden dolayı beşinci rütbeden “mecid nişanı zişanı” ile ödüllendirilmesi teklif edilmiştir. Osmanlı Devletinde üstün hizmeti görülen askeri ve mülki erkana çeşitli dereceleri olan madalya verilmesi ve takılması geleneği, II. Mahmut döneminde başlamıştır. Osmanlı Devletinde mecid nişanı ilk defa 1852 yılında ihdas edilmiş ve aynı yılda bununla ilgili bir nizamname yayımlanmıştır. Bu nizamnameye göre nişanın birden beşe kadar sıralanan derece / rütbeden oluştuğu, birinci rütbesinin 50, ikinci rütbesinin 150, üçüncü rütbesinin 800, dördüncü rütbesinin 3.000, beşinci rütbesinin 6.000 olmak üzere toplam 10.000 adet olduğu belirtilmiştir. Bu nişanlar, kaydı hayat olmak üzere veriliyordu. Beşinci mecidi nişanı göğsün sol tarafına asılır ve sahibinin ölümü üzerine hazineye iade edilirdi.
Çerçizade Hacı Hüseyin Efendinin hayırlı eserlerin tamamlanmasında görülen hizmetlerinden dolayı beşinci derece mecid nişanı ile ödüllendirilmesi ile ilgili yazıda; hayırlı eserlerin neler olduğu hakkında ayrıntılı bilgi verilmemiştir. Konya vilayetinden gönderilen (tahrirat melfufu) ibaresinden, bununla ilgili bilgi ve belgelerin yazı ekinde mevcut olduğunu söyleyebiliriz. Ancak yazı ekleri bu dosyada yer almamıştır.
Belgenin yer numarası: COA DH.MKT 1075-44
Tesvid Tarihi: 10 Mayıs 324 (23 Mayıs 1906)
Tarih: 15 Mayıs 322 / 4 Rabiulahir 1324 (28 Mayıs 1906)
Numara: 16/9
Huzur-ı aliye-i hazreti sadaret-penahiye
Senirkent nahiyesi mukimlerinden Çerçizade Hacı Hüseyin Efendinin bazı asar-ı hayriyenin asar ikmalinde görülen hüsn-i hizmetine mebni beşinci rütbeden mecid nişanı zişanı ile taltifine dair Konya vilayeti aliyesinden gelen tahrirat melfufuyla takdim kılınan icrayı icabı menut-ı re’y-i sami-i fehimaneleridir ol babda
Dr. İbrahim KARAER
20 Ocak 2021 /Ankara
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.