Bilgi Birikim mi Makam Mevki mi
Tercihiniz bilgiden mi yoksa makamdan mevkiden yana mı?
Bilen gören irdeleyen mi yoksa bulunduğu yerden yöneten, emir ve talimat yağdıran mı?
Şüphesiz her iki yerde önemlidir. Bilgi birikim de, makam mevki de. Ancak bizde tercihli olan, yer konumdur, masadır mühürdür. Pozisyondur. İnsanımız makam mevki sahibine daha çok itibar eder. Onları önemser, hürmette saygıda kusur koymaz. Bir dediklerini iki etmez. Talimatlarını geri çevirmez. Asla sırtını dönmez.
............................................................
İnsanımız güce ve yetkiye eğilimlidir. Güce tapar. Gücün karşısında eğilir. Önünü ilikler. Kapısını tıklatarak girer. Maruzatını kısık sesle iletir. İş makamdan biter çünkü. Prosedür ilerler, evrak tamamlanır, mühür basılır, onaylanır, işlem devreye girer. Bu sayede talep karşılanır,ihtiyaç yerine getirilir, sorun giderilir, mesele çözümlenir.
................................................................
Bilgi sahibinin böyle bir imkanı yok. Mührü yok, yetkisi yok. Dağıtacak bir şeyleri yok. Bilen kişi okumuş yazmıştır, dirsek çürutmüştür, ter akıtmıştır, ilmek ilmek dokumuştur, biriktirerek bu güne gelmiştir, unvan ve kariyer edinmiştir. Bu insanlar saygıyı ve hürmeti daha çok hakedendir. İlgi ve itibar gösterilmesi gerekendir.
................................................................
Bizde bilgiden ziyade makama daha çok itibar edilmesinin nedeni güç aralığı kavramıyla ilgili bir husustur. Güç aralığının fazla olduğu toplumlarda bu kaçınılmaz bir durumdur. Daha çok doğuya özgü, yeterince gelişmemiş toplumlara ilişkindir. Bu gibi memleketlerde makam ve mevkiler ve orada bulunanlar oldukça önemlidir. Bakınız ilerlemiş toplumlara tam aksi durum söz konusudur.
...........................................................
Bizde bilgi birikim unvan ve kariyer sahibi insanlarının gereğince ilgi görmemelerinin nedeni bu durumdur. Aşılabilir mi? Kolay değil açıkçası. Bugünden yarına dönüşecek değişecek şey değil. Toplumsaldır çünkü. Genetikseldir. Özsel ilkeseldir.
Kemal GÜL
13.01.2021
.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.