- 1359 Okunma
- 17 Yorum
- 14 Beğeni
Kartanesi
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Kitaplarda sergilenen albenili şekillerine aldandık. Beyazlığına kandık. Mikropları temizleyeceğini sandık. Mutlu olduk gelişine, lapa lapa yağışına sevindik. Pencereden izlerken odamızın sıcaklığından soğuk yüzünü hissedemedik. Sıcak odadan izlemesi zevkliydi, zaten en çok kar yağmasını isteyenler de onlardı bir de bizim gibi sonunu tahmin edemeden albenisine kapılıp gelmesini bekleyenler.
17 Gün oldu, bir sevinçle çıktı; koca koca adamlar, kadınlar, çocuklar. Lapa lapa yağan ak bayrağın altında coşkulu çığlıklar attı. Kartopu oynadılar, yedikleri darbeler bile hoş geldi hepsine, sevimli münakaşalar gibiydi, acıtmıyordu. Karanlık çökene kadar kimse fark etmedi gelecek felaketi. Sıcak evlerinde ak düşlere daldı hepsi. Karanlıklar zorluklara gebeydi bir ayaz doğurdu. Bembeyaz karlar ışıkta parlayan cam kalıplarına döndü. Dışarıya çıkmak zorunda olanların kimisi kaydı kemikleri kırıldı. Arabalar kaydı hem kendilerine hem diğerlerine zarar verdi. Sokaklarda yaşayanlar, yaşamak zorunda olanlar; kediler, köpekler ve daha çok canlı kuyruklarını titretmeye başladı.
Beyaz diyorduk, pisliklerden kurtaracak diyorduk, yanılmışız sadece saklıyormuş yüreğinde her türlü kötülüğü. Bir an önce güneş doğsun eritsin yok etsin karları diyoruz şimdi de. Hala düşünemiyoruz o buz tutmuş kütleler eriyince dağlardan gelecek selleri. Ekonomik, ekolojik ve daha nice ekodepremle karşılaşacağımızı.
Zor işimiz bizim gibi sobanın sıcaklığını hissedemeyenlerin. İzlemek de rahatlatmıyor, eninde sonunda bizim de kırılacak leğen kemiğimiz. Önceden severdim, şimdi sevmiyorum beyazı. Çiçek de olsa, kuş da olsa, gelinlik de olsa, kar da olsa fark etmiyor.
Bana Kartanem diyen dikenli gülüm, başka isim bul abla de, teyze de, kocakarı de. Daha çok sevinirim.
YORUMLAR
Doğa olaylarına sözüm olamaz, yaz da kış da gereğini yapacaktır. Sıkıntı çeken de olur memnun kalan da. Paylaşımım baştan sona sembolik bir anlatımdı. Beyaz temizliği saflığı temsil eder. Sözüm tertemiz, iyi niyetli görünen , bir süre sonra içlerinde sakladıkları kötülüğü ortaya çıkartan insanlara ve onların oluşturdukları topluluklaradır.
Alegorik anlatım ( sembolik anlatım) edebi sanatlardan bir tanesidir.
Alegorik anlatımı olan bir edebi metinde bütünsel bir sembolizm kullanılır.
(Sembolizm demek edebi metindeki çeşitli ögelerin bir şeyi temsil etmek için kullanılması olarak tanımlanabilir.)
Yazanlar eleştirdikleri ya da övdükleri düzeni , kişileri vs. tamamen başka bir olay üzerinden anlatırlar.
Afet İnce Kırat
Çocukluğumdaki kar ile şimdikinin arasında dağlar kadar fark var,
O zaman yokluk gariplik üşüyen eller ayaklar,
Şimdi uzattım ayağımı seyretmek var.
Tebrik ederim.
Afet İnce Kırat
Bizler eskiden tren yollarında, vagonlardan düşen kömür parçalarını toplayan çocuklardık. Annemizin elimize tutuşturduğu bir tenekeyle komşu, nene, ardiyelerden veresiye odun, kömür isteyen, mahallede evinin önüne yıkılan kömürleri karşılığında bir kaç teneke kömür alabilmek için taşıyan, bunlarla avunan ve evine yakacak taşıyan çocuklardık. Ayak parmakları moraran, dört kardeşin bir yatakta uyuyan, soğuktan altını ıslatan masum çocuklarız. Acının beyazı, siyahı yok. Ne yağan karlar, ne de doğan güneş kapatmıyor malesef. Söylenemeyen o kadar çok şey varki. Kimisi gururundan susar. Kimisi egosundan, kimisi sonradan görmesiyle uzun, uzun susar. İçinde konuşan gerçek susmaz, susmamalı. İnsandır zulmün sebebi. Bunu seyredenler insandır diyemiyorum. Mevsimin bir suçu yok. İnsanlar yedi, bitirdi, tüketti. Kocaman yüreğiniz var olsun. Çok etki ve duygu dolu bir yazı olmuş yaşama dair.
Saygı ve selamlar değerli kaleme
Afet İnce Kırat
esesligizem
UFFUK
Sonra esesligizem'e: Afet ablamla ilçeden ile trenle giderdik, lisede okumak için. O gördü mü bilmem. Trenden uzun sopayla birkaç kömür düşürmeye çalışan genç güzel bir kız vardı. O yaşlarda hırsızlık diye yargılamış, yakıştıramamıştım. Yazınız üzerine bir kez daha düşündüm. Yaptığını o bilmiyor muydu; ama ne yapacaktı? Evine tonla kömür gelmişti de birkaç kömür topağını keyf için mi düşürmeye çalışıyordu?
Ne egodan ne gururdan, susmayın. Hiçbir şey yapamıyorsanız da başka adreslerde benim gibi her şeye herkese sövün.
İkinize de saygı ile.
Yaşamın acı yüzü..
Bazılarını gülümsetip sevince boğan şey, diğerinin yokluğunu yoksulluğunu arttırıyor.
Ömrünüze bereket.
Selam ve sevgiyle.
n.kaygısız tarafından 27.12.2020 11:08:01 zamanında düzenlenmiştir.
Afet İnce Kırat
Afet hocam
Zorluklardan yaşayanları ve kar yağması neticesinde olabilecek güçlükleri yazmışsın. Sıcak evinde oturan için kar yağsın. Ya evde olmayanlar, çalışmak zorunda olanlar sokaklarda yaşayanlar,
Her güzelliğin bir de görünmeyen tarafı zorluğu ve güçlüğü var. Dünya denge içinde var olmuş. Yazın çok sıcakta çalışmak zorunda olanlar için aynı zorluk yok mu.
Bakış açınızın hassas ve inceliği ile yazı güzel olmuş.
Tebrik ediyorum güne gelmesini kutluyorum.
Kaleminize yüreğinize sağlık.
Saygılarımla.
Afet İnce Kırat
Fatma Oral
Sizin gibi duyarlı birinin maksadının renkler ve doğa olayları olduğunu düşünmüyorum. Sizin gördüğünüzü bilerek yada bilmeyerek göremeyen insanlardır. Siz hassas birisi olarak konuyu renklere getirerek güzel bir dil ile soğuk ve karlı havalarda olabilecek sıkıntıları dile getirmişsiniz. Çok güzel bir yazı olmuş. Yüreğinize sağlık. benim demek istediğim fakir ve çaresizin her mevsim sıkıntıları vardır. Asıl olan onları çaresizlikten kurtarabilmek. Bu ise ne yazık ki bizi aşıyor.
Sevgi ve saygılarımla.
Afet İnce Kırat
neneh.
Afet İnce Kırat
Ben yine de kartanem diyerek söze başlayayım
Yazınız geniş bir yelpaze içinde değerlendirildiğinde evet beyazın içinden zifiri karanlıklar çıktı malesef
Kimi kartopu oynadı kimi kızak kaydı kimi dalgasını geçti.
İnsanlar siyaha nedendir direne direne beyaz dedi ki? Makarnaya kömüre şükür böyle sanırım
Mevsimler değişti bahar bile terk etti beldeleri. Hani birgün demiştin ki keşke adım Afet olmasaydı şimdi de kartanem deme diyorsun
Bundan sonra sana bilal dicem :)
Keramet ehli bir isim.
İşin özü ne renk ne de isimde
Yapılan yanlışlıklarda. Keşke yazılanları anlama gönül gözüne sahip olsak kartanem
"Adın nedir?Raşit sen söyle sen işit"
Bi şarkı kulaklarımda çınladı bu yazıyı okuyunca Rahmetli Cem Karaca seslendiriyor
"Bindik bir alamete gidiyor kıyamete "
Allah sonumuzu hayr ede
Sevgilerimle 💕
Kimine rahmet bereket kar taneleri, kimine acı yoksulluk, yokluk, sabah akşam soba yakmak, sobaya odum kömür bulamamak bazı zaman. Hayatın acı yönleri kimisine... Uzaktan davulun sesi hoş gelir çoklarına... Kutlarım ablam...