- 471 Okunma
- 3 Yorum
- 1 Beğeni
ERNESTO CHE GUEVARA
ERNESTO CHE GUEVARA,
Che Guevara, Arjantin doğumlu devrimci lideri, sol düşüncenin kahramanlarından biridir.
Che Guevara olarak bilinen Ernesto Guevara de la Serna, 14 Haziran 1928’de Arjantin Rosario’da orta sınıf bir ailede dünyaya geldi. Buenos Aires Üniversitesi’nde Tıp Fakültesi’nde tıp eğitimi gördü ve bu süre boyunca Güney ve Orta Amerika’da seyahatler yaptı. Bu seyahatler sırasında gördüğü yaygın yoksulluk ve zulüm, Marksizm’e olan ilgisini arttırdı. Gördükleri onu Güney ve Orta Amerika’nın sorunlarına karşı uygulanması gereken tek çözümün silahlı devrim olduğuna ikna etti.
1954’te Meksika’ya gitti ve ertesi yıl Küba devrimci lideri Fidel Castro ile bir araya geldi. Castro‘nun ’26 Temmuz Hareketi’ ne katıldı ve Küba diktatörü Fulgencio Batista’ya karşı gerilla savaşının başarısında kilit rol oynadı.
Castro, 1959’da Batista’yı devirdi ve Küba’da iktidara geldi. 1957-1961 yılları arasında Che Guevara, Küba Merkez Bankası başkanlığını, daha sonra da sanayi bakanlığı görevini yürüttü. Bu pozisyonda Küba’nın elçisi olarak dünyayı gezdi. Küba’da, arazilerin yeniden dağıtılması ve sanayinin kamulaştırılması için planlar gerçekleştirdi.
ABD’nin güçlü muhalefeti nedeniyle Castro rejimini Sovyetler Birliği’ne uyumlu hale getirmek için yönlendirdi. Küba ekonomisi, Amerika’nın ticari yaptırımları ve başarısız reformların bir sonucu olarak geriledi. Bu zor dönem’de Che Guevara’nın diğer Küba liderleriyle arası açılmaya başladı. Daha sonra gelişmekte olan dünyanın diğer bölgelerinde devrimi yayma arzusunu dile getirdi. 1965’te Castro, Che Guevara‘nın Küba’dan ayrıldığını duyurdu.
Che Guevara, daha sonra gerilla savaşında isyancı güçler yetiştirmeye çalışan Afrika’da, özellikle de Kongo’da birkaç ay geçirdi. Burada geçirdiği zaman zarfında çabaları başarısız oldu. 1966’da gizlice Küba’ya geri döndü.
Ölümü
Küba’dan René Barrientos Ortuño hükümetine isyan eden güçlere öncülük etmek için Bolivya’ya gitti. ABD’nin yardımlarıyla Bolivya ordusu Che Guevara‘yı ve kalan savaşçılarını tutukladı. 9 Ekim 1967’de Bolivya’nın La Higuera köyünde idam edildi. Cesedi gizli bir yere gömüldü. 1997 yılında kalıntıları keşfedildi, çıkarıldı. Sonrasında Küba’ya geri gönderildi.
YORUMLAR
himmet aygüt
yorumunuz yazıdan sıcak sevgili ustam
ve bundan anıları yaşama sıcak olan üstünden sürdürme isteğimiz
ve bağışlayın olur mu konu Che olunca kendimizi bilmemişliğimizi ;
"sönmeye yüz tutmuş bir devrim
ve onu gördüm" diyordu,
" sosyal ve politik bir uyanışa"
parmak basmadan geçemeyen düzenci.
Che ve bizim Hz. Ali,
farkettiniz mi?
neyi?!
yarınsız.
kundaklanmış...
// dal denilen gövdenin bağımsızı,
kök denilen yarının en bahtsızı...//
ne dersiniz?
köpüren ırmaklar gibi bir adamdı o adam.
eski bir şarkının nağmelerine satıp
böyle vazgeçmeseydi ah kendinden
ve bu; ben...
anayurtsuz ve sevdasızken bile
kutsal denilen ateşin bekçiliğine soyunmak.
oysa,
kimbilir şehrinin gecesinde kaç ışık yanıp,
kaçı sönüyor gözyaşlarına boğularak.
evet elbette gülüm,
insan başlı başına dram...
şimdi sen başka deyip
son güçlerimi de süpürüyorsun.
saygıdeğer kalmayayım kendime diye belki ama,
kanlı bir kurban daha neyini çözer
nefret dolu kalbinin bir odacığında
ıraklaştırdığın adama törenlerle gülsende.
doğ ve büyü.
ama gül!
öcsüz sevdalardayım,
kıymetini çekenin bileceği.
ki,
çokça sonda günahsız bir ölüş
ürpermeden belki de evet;
dileyeceğim...
" devrim bir ruh halidir"
Bolivya yenilgisindeki gibi...
eyvallah.