- 254 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
TAKSİM CUMHURİYET ANITI
Cumhuriyet Anıtı 1928 yılında milli mücadelenin önemini kalıcı bir şekilde ortaya koymak amacıyla yapılmış. Anıtın heykellerini ise İtalyan heykeltraş Pietro Canonica yapmış. Anıtın yapılışında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi öğrencileri arasında yapılan yarışmayı kazanan Sabiha Ziya Hanım ve Hadi Bey de yer almış. Bu dönemde anıt İstanbul Belediyesi’nin önderliği ve İstanbul halkı ile ticarethanelerin bağışlarıyla yapılmış. Dört cepheden oluşan anıtın iki yan cephesindeki biri savaş diğeri barış bayrağını taşıyan kahramanlığın sembolü birer mehmetçik bulunuyor.Harbiye yönüne düşen batı cephesi kurtuluş savaşını temsil ediyor.Burada Başkumandan Mustafa Kemal’i 30 Ağustos Büyük Taarruz’unda arkasında halkla birlikte görüyoruz. Sıraselviler-İstiklal Caddesi yönüne düşen doğu cephesinde ise Cumhuriyet Türkiyesi temsil ediliyor. Burada da Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal sivil kıyafetleriyle, iki tarafında 2.Cumhurbaşkanı İsmet İnönü ve mareşal Fevzi Çakmak bulunuyor. Mustafa Kemal’in sağ arkasında ise Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’ndaki Sovyet dostluğunu anıtlaştırmak için bizzat heykelde yer alması talimatını verdiği Sovyet Büyükelçis i Semiyo İvanoviç Aralov görülüyor.
Anıtın üst tarafında çerçece içinde görülen biri peçeli, diğeri yüzü açık iki kadını İstanbul Mebusu Hakkı Şinasi Paşa anıtın açılışında şöyle betimliyor:
’’Bir tarafta cahil annelerin cinnisini mahkum ettiği, cesaret vemahpusiyeti ,ifade eden ve yüzünün örtüsü altında vatanın felaketine ağlayan yeisli hanım, gözlere merhamet ve melal verirken;öbür tarafta büyük inkılabınfeyizli rüzgarı ile peçesi savrulup dağılan ve serazat hayata açılmış yüzünde hürriyetin ve milli kurtuluşun sevinci incilenen yeni Türk kadını sıcak bahtiyarlığını ruhlara serpiyor.’’
Anıtın yaratıcısı Canonica şunları söylüyor:
Gazi’nin sağ tarafında, ayakları dibinde duran bir kadın vardır. Örtüye bürünmüş ve kucağında çocuğuyla titreyen bu kadına, Gazi yağmur yağmasına rağmen neden örtüyü üzerine almadığını sorar. Kadın sükunetle örtüyü kaldırarak bombaları gösterir ve bunların ıslanmaması için yağmur altında kaldığını söyler.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.