- 417 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Kıvranmayalım Az Kafa Yoralım İnceleyelim Yorumlayalım-1-
Kıvranmayalım Az Kafa Yoralım İnceleyelim Yorumlayalım-1-
Ortak Kavram Ve Yaşam Alanı Talanı
Ortak kavram yaşam alanı oluşturan insanların birbirlerini tanımaları anlayabilmesi için nasıl bir bakış gereklidir? Bu bakışı anlayışı nasıl kazanabiliriz?
A-Yöntem ölçütler elbette ki önemlidir, bunu ölçmek için gönülden bakmak yaklaşmak gereklidir.
B-Burada ki eksik ve çelişkiyi çözerek yöntemsel bilimsel çalışmadan önce insancıl yaklaşımlarla yaklaşılmalıdır.
C- Ortaya koyacağımız anlamlar bir bütün, sütun olmalı bizi temsil edecek değerlerimizle sarılmalıdır.
D-Damda gezinen Leman aşağıya düşeceğinden habersizdi.
E-Bu çalışmanın yöntemine gelince birinci yani ilk olacak bakımda adımda, söz konusu sözcüklerin gözcülerin bizim, ortak kavram anlam alanı oluşturan sözcük birimlerin kuvvetlerinin çekimlerinin, bizi anlatan tanımlamalarına uymalı, bunu tek tek çift çift tespit edilerek, gözden sözden özden geçirilmeli ki yanlışlar ayıklansın, rüzgâr yapan kapı kapatılsın.
F- Sorun bir tablo ile şekillendirilerek, eksikler ortaya çıkarılarak yaraya parmak basılsın.
G-Güller bahçelerde açarken, herkes açan gülden habersiz yaşamaya devam ediyordu.
Ğ-İnsanın mayasının aşk olmasının
İnsanın özünde iyilik merhametin çok olmasının
İnsanın değerlerle güzeli bulmasının
İnsanın insan iken severken aşkla yol almasının
Sulu gözlü olurken gözyaşını silen olmasının, önemine vurgu yapılmalı.
H-Hala Neriman damda gezmekte ve aşağıya düşmeyi, özlemle beklemektedir. Lakin düşerse ayağını kırarsa, çekeceği acı onu beklemektedir hala haberi yok, çabuk şuna haber verin olanları anlatın.
J-Her iki üç beş on adımda adım atarken yapmış olduğumuz doğru kararlı tespitlere göre, sözcükler kelimeler arasında kapısında yanında bakışında, ortak kavram alanımızı oluşturan kuvvet çekim birimleri olan güzel bakışın sözlerin tanımlarında kullanılan anlam çekiciliği sayılarında bir tutarlılık olmalı ki, kelimeler sözler gözler özler anlamla dolsun ki bize bizi anlatsın.
K-
“Gel bulutsuz masalara yaslan
Elimi tut büyüsün
Yüzüme bak çalsın
İçimdeki çalar saat
Dönüş yollarında sarmaş dolaş
Vapurlar geçsin aramızdan”
****
Kazak Abdal şöyle bir türlü sözü
Yoğurt ayran ile hallolmuş özü
Köyden şehre inse bir köylü kızı
İnci yakut ister mercan beğenmez
Her iki şiirin mısralarında şair anlatmak istenileni anlatırken sessiz bir feryat çığlıkla anlatmış.
L-Leman Leman ne zaman uslanacak genç güzel bir kız olacaksın? Bilemiyorum yani!
M-Mana anlam ile buluşunca konuşunca tanımlar insanla, insanda insanla buluşacak, bu bakışla sarılacak ya da bu kaçışla anlaşılmayacak.
N- Mühim olan faktörler traktörler sektörler selektörler aranarak, hemen bulunmalı, içine katılmalı.
O- Aktiveliği aktifliği trafiği aydınlaştırmakta yani anlatmakla, doğruyu arayarak araştırma sonucunda tespit edilen yüksek mevki aşağıya çekilerek, herkesin ulaşacağı bir mevkide olması elzemdir gereklidir.
Ö-Öğlen olmuş Leman hala Neriman’a gitmek için yola çıkmamış, Leman’ı bekleyen Neriman’ın, sinirli halini görmemiştir.
P-Parçadaki ana baba fikir, fikir açısından bir fikir olmalıdır ki fikir olsun.
R-Kimisi aspekt der ben görünüş diyeyim, Türkçemizle duru anlaşılır Türkçemizle, görünüşe önem vermek, gitmek, gelmek, sarmak, varmak gerekir ki aradaki bağlar zincirler kuvvetlensin.
S-Sokakların mahallerin yolları, şehirlerinin arasından geçmesi gerekir ki bir noktada buluşalım kaynaşalım, başka başka mahalleler arasında ister-istemez geçsin gülümsetsin siyasi alakaları atalım bir kenara.
Ş-Şöyle ki böyle ki anlatım gücünü arttıran, anlatım gücüyle kelimeleri seçmeliyiz etrafımıza serpmeliyiz.
T-Tamda gelişme bölümünde iken sona yaklaştık, sonuç elle tutulur kavranılır anlaşılır gözle görülür görünür, olmalıdır.
U-Uyum için, anlamı pekiştirmek güçlendirmek ve ifadede ahengi yakalamak için kelimenin sözün hecenin, kendisinden önceki başka bir kelimeyle uyaklı uyumlu olup olmadığını gözlemleyerek ahengi yakalayacak bu etkileşimin titreşimin olup olmadığı kontrol edilmeli.
Ü- Üzgünüm, İkilemeler üçlemeler bir bakımda anında anlam yönünden gözünde pekiştirmelerle çekiştirmelerle, hemen hemen aynı özelliği güzelliği taşır derler irdelemek gerekir.
V-Vay babam vay geldik mi sona, anlayan oldu mu bu çalışmadan haber versin.
Y-Yazdıkça yazdım kendim ve sizler için.
Z-Zaman, bana ayrılan zaman doldu noktayı koydum, karşı koltuğa oturdum.
Mehmet Aluç
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.